Min syster sabbar sin dotters liv! HJÄLP!
Jag behöver råd.
Jag har en syster som har en flicka på åtta år, hon har ensam vårdnad över henne och varannan helg brukar hon vara hos sin pappa. Föräldrarna har aldrig kommit överens och på senare år har det trappats upp. Då pappan vill att flickan skall flytta till honom.
Min syster har en del problem med sig själv och har inte arbetat på många år pågrund av hennes psykiskaohälsa. Min familj har stöttat henne så mycket som de kan men även de har en del problem med sig själva, så ibland kan deras hjälp vara mer stjälpande än hjälpande.
Nu till saken, jag fick reda på av flickans pappa att skolan har anmält flickan till socialen på grund av att flickan inte har varit i skolan så som hon skall. De har därför fått gå på rådgivningsmöten hos soc och gjort upp en plan för den närmsta tiden. Sen skall det göras en uppföljning på perioden som har varit. Visst, kan det finnas en chans att han hittar på allt men det tror jag inte.
Pappan är arbetslös och har också ett trasigt liv.
Jag har alltså inte tagit upp det här som jag vet om med min syster än. Jag vet att om jag kommer att göra det, så kommer det leda till bråk.
Jag som är moster, känner mig djupt orolig över den här informationen. Då jag alltid frågar henne och dottern om hur det går för dottern i skolan, samt påminner henne om hur viktigt det är att hon stöttar sin dotter så mycket som hon kan i hennes skolgång. För att ge henne en så bra chans i livet som hon kan.
Men istället för att förklara hur saker och ting har blivit, så låtsas hon som om allt går bra i skolan för dottern. Jag känner verkligen att hon står och ljuger mig upp i ansiktet eftersom hon inte säger hur det verkligen är.
Jag känner att jag inte bara kan låta det här passera. Jag har pratat med min mamma och pappa, de är skilda. Men de vägrar inse läget och försvarar hennes beteende. De är heller inte så värst intresserade/uppdaterade av skolans betydelse och har heller aldrig varit det. Jag har alltså ingen stöttning därifrån!
I vilket fall. Min fråga. Vad kan jag göra, hur kan jag hjälpa dottern till det mest självklara "gå i skolan" ? Jag kan ju inte bara låta henne sabba sin dotters liv bara för att hon vägrar att inse sin bristande förmåga att vara en fungerande förälder?
Vad krävs för att det skall bli varannan vecka? Någon som vet? Någon som tror att det skulle kunna vara ett alternativ för dottern? Jag tror att pappan kommer att vilja ha henne på heltid och enligt min syster så är det för att få pengar för dottern.
Snälla, ge mig några råd till mig som är en anhörig. Finns det någon som jag kan göra?