• bananflugan82

Dålig munmotorik = dåligt tal?

Mina killar är 2½ och pratar inte alls mycket. Dom säger några ord, men är väldigt frammåt och vill lära sig, vill veta vad allt heter, osv. På alla andra plan är dom där dom ska vara så att säga och förstår allt vi säger till dom.

Jag har dock märkt att deras munmotorik inte är riktigt som den ska, eller jag tror itne det iaf. Den ena pojken har precis lärt sig suga ur sugrör, den  andre kan det inte alls. Han fattar inte hur han ska göra med munnen. Dom använder inte tunga till att slicka sig runt munnen t.ex., har aldrig härmat oss heller genom att stäcka ut tungan när vi gjort det. Dom dregglar fortfarande från och till, inga jättemassor men litegrann. Såna små saker. Dom har inga problem med att äta, har tidigt klarat av bitar i maten osv.

Kan det hänga ihop med deras sena tal? Vi gör allt annat som man ska göra för att uppmuntra tal, läser, ramsor osv.      

• Svar på tråden Dålig munmotorik = dåligt tal?
  • Flickan och kråkan

Låter som min äldsta. Han har mycket god kognitiv förmåga och är före sin ålder språkligt på andra sätt, men har en mild språkuttalsförsening konstaterad. Han är idag 4,5 år. Vi har logopedkontakt sedan han var 3 år. Idag handlar det framför allt att han saknar vissa ljud som brukar ha kommit i den här åldern. Han saknar alla de bakre ljuden. Han jollrade egentligen aldrig utan var allmänt tyst tills han var 2 år. Började härma sent och det tog helt enkelt tid innan talet kom igång. Han använde ett rätt avancerat språk men fåordig .

• tundra

Tycker spontant att det låter typiskt tvillingar. De har ju haft varandra och sitt eget språk/kommunikation.
    Tror att du kan ta det lugnt ett tag till.

Svar på tråden Dålig munmotorik = dåligt tal?