• Anonym (Bekymrad moster)

Mamma ledig, pappa sätter barnen på dagis?

En bekant till mig har hamnat i en tråkig sits sedan hon och hennes kille gick isär, nämligen en väldigt besvärlig vårdnadstvist där de slåss om sina två barn..

Mamman har semester nu, och går bara hemma om dagarna.. Pappan jobbar dock, och det är "hans vecka". Barnens ordinarie dagis har stängt, och hur löser barnens pappan det? jo han sätter dem på ett annat dagis.. fastän mamman vid flera liknande situationer innan verkligen bett om att få ha sina barn.

Nu undrar jag..
    gör han nåt fel/olagligt när han sätter barnen på ett gäng riiktigt långa dagispass under en vecka, istället för att låta barnen vara med sin mamma? eller känner jag bara att det är moraliskt fel? jag tänker på att barnen ju inte ska vara på dagis om föräldern är ledig.. men det kanske inte gäller när föräldrarna har barnen varannan vecka?

• Svar på tråden Mamma ledig, pappa sätter barnen på dagis?
  • Anonym

På sina veckor gör han som han vill.

• Sweet life

Hans vecka, hans val...

Sen kan man ju tycka vad man vill om det. Lägg din energi på nått annat som du kan påverka istället!

• sextiotalist

Han gör inget fel, varken lagligt eller moraliskt, det trista är att föräldrarna inte kan prata med varandra. Hans vecka, hans ansvar.

• Anonym (Bekymrad moster)

ok, då var det som jag misstänkte..

men att säga att det han gör inte är moraliskt fel förstår jag inte.. men det kanske heller inte är lätt att se när man inte är involverad i hela situationen...

Det är lättare sagt än gjort att inte bry sig.. ser min syster gråta varenda dag, och ser sen hennes iskalla ex som bara gör allt för att såra henne. på alla plan..
    ringer hon pappan vägrar han prata med henne elelr svara på hennes frågor, all kommunikation sker via dagis??! samtidigt får hon inte prata med barnen alls på hans vecka, och han själv verkar inte bry sig det minsta om hur barnen har det hemma hos mamman, samtidigt anklagar han henne för att vara en dålig mamma och har anmält henne till socialen 3-4 ggr (och de har inte haft en sak att anmärka på).. Och vid varenda hemkomst berättar barnen att "pappa är elak" , något jag aldrig hört dem säga om någon annan människa.. så ja.. det är svårt att inte bry sig..

Tack för att ni tog er tid med svar iaf! är väldigt tacksam över detta!

• Anonym

Då är pappan ett as som inte borde få ha barn öht!  Sätter man sin egen konflikt före barnens bästa är det inte mycket till pappa.Nytt dagis, nya fröknar, nya barn istället för mamman...näe då är man dum i huvudet.

• sextiotalist
    Anonym (Bekymrad moster) skrev 2012-06-18 11:13:49 följande:
    ok, då var det som jag misstänkte..

men att säga att det han gör inte är moraliskt fel förstår jag inte.. men det kanske heller inte är lätt att se när man inte är involverad i hela situationen...

Det är lättare sagt än gjort att inte bry sig.. ser min syster gråta varenda dag, och ser sen hennes iskalla ex som bara gör allt för att såra henne. på alla plan..
    ringer hon pappan vägrar han prata med henne elelr svara på hennes frågor, all kommunikation sker via dagis??! samtidigt får hon inte prata med barnen alls på hans vecka, och han själv verkar inte bry sig det minsta om hur barnen har det hemma hos mamman, samtidigt anklagar han henne för att vara en dålig mamma och har anmält henne till socialen 3-4 ggr (och de har inte haft en sak att anmärka på).. Och vid varenda hemkomst berättar barnen att "pappa är elak" , något jag aldrig hört dem säga om någon annan människa.. så ja.. det är svårt att inte bry sig..

Tack för att ni tog er tid med svar iaf! är väldigt tacksam över detta!
    Men nu var det dagis du frågade om, inte hur han betedde sig i relationen till mamman. Moralskt är det inget fel att använda dagiset även om den andra föräldern är ledig, men orsaken till att han gör det är däremot förkastligt
Svar på tråden Mamma ledig, pappa sätter barnen på dagis?