• banansmoothie

Nån annan som kör med HCLF? (High-Carb, Low-Fat)

Det finns så många LCHF-trådar här på FL. Men finns det nån mer än jag som kör på den mer "tradionella" dieten: ca 60-80% kolhydrater, 10-20% protein och 10-20% fett? Det skulle vara kul att diskutera med andra hur ni gör, lagar mat utan fett osv. =)

Personligen siktar jag på max 20% fett och det är då naturligt fett som finns i nötter, frön, bönor osv. Kolhydraterna jag försöker hålla mig till är de minst raffinerade alternativet, t.ex. färsk frukt, råris, quinoa, potatis, bovete, traditionella havregryn osv. Protein finns i all mat men främst legumer och sojaprodukter för extra protein.

Kom igen, dela med er!

• Svar på tråden Nån annan som kör med HCLF? (High-Carb, Low-Fat)
  • banansmoothie

Okej, det låter ju konstigt att du inte får avsluta kontakten men det finns väl säkert skäl till det så jag ska inte snoka .

Haha jag är nog själv lite fanatisk. Men det är mest för att jag blir frustrerad på människor som inte ens VILL förstå att en annan kost kan vara fullvärdig. Jag tror helt klart att man kan överleva och må bra på en välbalanserad blandkost, men de flesta människor klarar inte av att äta så (alltså lite kött, mycket grönsaker, balanserad med kolhydrater osv). Oftast är en vegetarisk kost nyttigare, och det finns ny forskning på hur extremt farligt kött är och leder till cancer osv. Dock tror jag absolut att man måste ha en väldigt bra förståelse för näringslära om man ska klara av en "extrem" kost som vegankost, utan att få brister. T.ex. B12 MÅSTE man ta tillskott/injektioner för om man är vegan en längre tid eftersom det inte GÅR att få i sig i vegankost. Ny forskning har även kommit fram till att man behöver 3 gånger så mycket B12 som de tidigare trott, och att många köttätare också har brist på B12. Det är pga att B12 tillverkas av bakterier (även i människotarmen, tyvärr för långt ner i systemet för att vi ska kunna tillgodogöra oss av den!) och vi numer sterilieserar och tvättar mat så mycket. Förr fick man B12 från att dricka vatten från en bäck där djur hade bajsat osv. Det gör man inte direkt nu för tiden .

D-vitamin tar jag mest som en "precausion" för att jag inte vill få brist på calcium (man behöver ju D-vitamin för att kunna absobera calcium ordentligt). Calcium finns det ju massor av i grönkål, sesamfrön osv men det hjälper ju inte om man ha D-vitaminbrist. Det är en ganska vanlig brist också, tyvärr! Engelska sjukan har tyvärr blivit mer och mer vanlig i och med att människan inte vistas ute längre i samma grad. Ganska sjukt egentligen.

Men det är de enda två tilllskotten jag tar och överväger att ta, har man brist på något annat är det kosten det är fel på! Men varken B12 eller D går ju att få igenom kosten ordentligt (om det inte är tillsatt).

Men nej man behöver ju inte äta alla vitaminer och mineraler varje dag, dock är det ju bra att få de vattenlösliga vitaminerna (B och C vitaminer) varje dag eftersom de inte lagras i kroppen. Med undantag för B12 tror jag, som lagras i levern (tror jag), i vilket fall brukar man ha lager så det räcker i ca 2 år om man äter kött, så de första åren efter att ha blivit vegan så är man okej! Jag känner många veganer som bara tar en B12 injektion varje 2 år.

Jag tog blodprov några månader sen och visade inte på några brister. =) Lycka till själv med allt .

• Biffus

Just detta "lite av allt" fungerar inte så bra för de flesta. Visst, det låter väl helt okej i tanken när de säger "bara godis på lördagar", men då räknar de ju inte med alla högtider och födelsedagar. Dessutom så är det många som unnar sig något gott i veckorna då och då, eftersom att de annars är duktiga och bara äter godis på lördagar.. Sedan "skadar ju inte lite onyttig mat då och då", så det blir det ibland. Sedan "måste man ju inte äta nyttigt hela tiden", så ett lite onyttigare mellanmål om dagen gör inget.. 
    Men vegan, det går inte, det är ju onyttigt. Jag finner det lite ironiskt faktiskt.

Många säger att B12 finns i vissa alger, fast det är en inaktiv form, så det stämmer att det inte går att få i sig genom kosten. Så vida man inte lyckas få tag i lite gammaldags nedbajsat vatten.. men jag skulle nog inte vilja dricka det Katt

Jag ska fundera lite på det där med d-vitamin. Jag är ute så mycket jag kan, men jag övar piano minst 3-4 timmar per dag, så det försvinner ett par timmars "soltid" där.. Men först vill jag få provsvaren på mina blodprov (som ska tas snart), utifall att jag skulle ha brist på d-vitamin, om jag skulle få utskrift på terapeutiska mängder eller liknande. Då vore det onödigt att nyligen ha köpt en massa dyra tillskott :) Jag har hört att d-vitamintillskott är de enda som har bevisad effekt på livslängden också. Dock har jag inga säkra källor på det, men det kan väl inte skada antar jag! Det viktiga är ju att man tar hand om sig :)

Härligt att det inte visade några brister! Visst är det "otroligt" att du kan ha bra värden utan att dricka ko-mjölk, hihi Tungan ute

• Biffus

Jag måste bara uppdatera ett glädjebesked!
    Jag tog blodprov för två dagar sedan, och min läkare ringde nyss och sa att alla mina värden är bra. Jippi Skrattande 

• banansmoothie
    Biffus skrev 2012-07-05 13:40:48 följande:
    Jag måste bara uppdatera ett glädjebesked!
    Jag tog blodprov för två dagar sedan, och min läkare ringde nyss och sa att alla mina värden är bra. Jippi Skrattande 
    Härligt!! =)
  • Kattdamen

Vad har du gjort som gör att du inte får avsluta kontakten med en låtsasläkare?

Biffus skrev 2012-06-25 07:51:55 följande:
    Hon säger att genomsnittssvensken är hälsosam och att genomsnittssvensken äter mycket godis.. Jag hade sagt "hon är lite rolig, haha", om det inte hade varit så att jag inte kan byta läkare förrän om ett år.
    En kopp te, tack.
  • Vilda Tiger

Hej!
    Åh, vilken rolig tråd!

Jag har levt som vegetarian sedan jag var nio år (är 30 i dagsläget). I sju år levde jag även som vegan. För drygt ett år sedan började jag äta vegetarisk igen, men jag äter då inget med animaliskt löpe eller gelantin. Håller även koll på animaliska E-nummer och väljer bort varor med dem.

Jag har alltid fått kämpa för att gå ner i vikt. Har HELA mitt vuxna liv förutom ett halvår då jag var 22 varit överviktig eller fet. Nu håller jag på att kämpa mig ner i vikt. Har 6-8 kg kvar innan jag blir normalviktig. Jag funderar nu på hur jag ska lägga upp kosten sedan för att stanna kvar i vikt och är då jätteintresserad av just Raw Food.

Jag är även diabetiker och jag har kommit att tänka på det sista att mitt socker blev mkt mer svårhanterligt då jag införde mjölkprodukter i maten igen. Nu försöker jag alltså dra ner det igen, även om jag inte utesluter det helt. Ägg passar mitt socker bra så det kommer jag fortsätta äta. Självklart bara ekologiska såna!

Jag åt LCHF ett halvår och kan säga att det fuckade upp min kropp rejält. Förutom att jag lade på mig två kg under det halvåret så blev jag otroligt kh-känslig efter det. Idag kan min kropp reagera galet på tex blomkål eller ett plommon, medan det funkade fint utan att ställa till med allt för mkt problem för min LCHFperiod vad gäller diabetesen.

Iaf, det var kort om mig. Jag håller på att läsa lite om Vegan Raw Food och ville därför hoppa in i tråden.

Lyckeli och Benjamin - mina solar!
  • Biffus
    Kattdamen skrev 2012-07-27 18:23:28 följande:
    Vad har du gjort som gör att du inte får avsluta kontakten med en låtsasläkare?
    Jag fyller 18 först om några månader, så det är ingen (föräldrar, läkare) som bryr sig om mina åsikter. För tillfället så letar de bara efter fel på mig. De anser att jag borde vara sjuk, men alla tester kommer tillbaka negativt.  De vägrar att inse att jag faktiskt är frisk Förvånad
  • Biffus
    astro skrev 2012-07-29 05:37:54 följande:
    Jag äter LCHF själv men är mycket nyfiken på hur motsatsen egentligen fungerar. Stör det om jag hänger på er och lär mig av era erfarenheter? (Lovar att inte prata om min nuvarande kost)
    Nej, för vi är rabiata extremister som avskyr alla som inte tycker som oss Demon
    Så klart att du får Solig

Jag tänkte bara tipsa på en sida där man kan kolla hur mycket näringsämnen man får i sig osv. Man ser allt i mängd och andel (procent). Det är inte bara "Kolhydrater: xx g   Fett: yy g  Protein zz g", utan det står vilka specifika aminosyror! Man kan även välja vilken kostplan man vill följa, ex LFRV/811, paleo med mera. 

Här är länken
  • Biffus

Banansmoothie (eller någon annan), har du något bra tips på B12-tillskott? Det är en fördel om det är någorlunda billigt, då jag försöker att spara till ganska stora summor (vill köpa en riktigt bra flygel nämligen). 

• banansmoothie
    Biffus skrev 2012-08-17 16:59:28 följande:
    Banansmoothie (eller någon annan), har du något bra tips på B12-tillskott? Det är en fördel om det är någorlunda billigt, då jag försöker att spara till ganska stora summor (vill köpa en riktigt bra flygel nämligen). 
    Tyvärr, eftersom jag bor utomlands så har vi inte samma märken här. Letar dessutom själv! Försöker hitta droppar då de absorberas bättre.
  • Biffus

Jag måste bara berätta att nu har jag införskaffat mig b12-droppar! Köpte från en sida där ens beställning behövde bedömas av läkare, så det känns tryggt. De luktar jättegott men smakar skit ;D

• miliahty

Jag är inte 801010 raw vegan till 100%, får inte för mina läkare då jag just nu håller på att bli frisk från anorexi, vilket jag såklart förstår ;)

Men jag tycker att det är fruktansvärt intressant! Funderar på att börja plugga nutrition nästa år då jag flyttar till Stockholm. Är bara 19 än så länge så har ju lite tid att bestämma mig.

Tack och lov så får jag nu äntligen lov att vara vegan igen. Var vegan långt innan sjukdommen bröt ut, så det är inget "anorexi-hitte-på" som läkarna uttrycker det. Faktum är att när de tvingade i mig kött i början av min recovery så fick min mage typ panik och jag vrålkräktes i fyra dagar (sjukt äckligt haha). Hade också svårt att äta mjölkprodukter, blev förstoppad mm. Sedan när jag fick lov att bli vegan igen så var det återligen en liten omställning, men jag mår verkligen SÅ mycket bättre nu med min havremjölk, grönsaker och frukt! Så faschinerande vad kroppen kan anpassa sig.

Har ni några bra, okokta, frukosttips? Min läkare/familj/etc gillar INTE att jag bara käkar frukt, men grejen är att min mage mår bäst om den får så "raw" mat som möjlig på morgonen.

Svar på tråden Nån annan som kör med HCLF? (High-Carb, Low-Fat)