• Mamma80

Se hit,ni som fått "högrisk" på KUB test!

Min värld rasade fullkommligt samman när vi för en v sen gjorde vårt kub & nup test! Bm beräknade allt och sa: ni är i högrisk för ds(1:45) & trisomi 18(1:71) när hon sagt det blev jag precis blank... Vad hände? Vad sa hon? Jag fattade inget! Tydligen var det mitt blodprov som gjorde detta och inget konstigt med ul,bebisen var normal Stor för min v (12+2) kan någon mer dela med sig av era erfarenheter?! Jag har två friska barn sen tidigare 9 och 1 och ett halvt år gamla! Jag slits mellan hopp & förtvivlan... Hade ett tidigt mf i jan... Vill så gärna ha vår lill* ängel! Snälla lugna mig i denna hemska oro! Den 10 juli är det dags för fvp...

• Svar på tråden Se hit,ni som fått "högrisk" på KUB test!
  • lottapottan

Hej!

Vi har precis gått igenom samma sak men med mycket sämre siffror. Vi fick riskbedömningen 1:10 för trisomi 21 (downs) och blev helt förtvivlade. I 3 veckor fick vi vänta på att göra fostervattenprov, helt klart de värsta veckorna i mitt liv.  Det var framförallt mitt blodprov som var dåligt.

I mitt landsting erbjuder de bara fvp och inte moderkaksprov som hos en del andra.

För ett par veckor sedan gjorde vi i alla fall vårt fvp, det gick snabbt och smärtfritt. Två dagar efter provet ringde de och berättade att allt var helt normalt. Varför blodproverna visade högrisk kan ingen svara på. Så det är som sagt en riskbedömning, inget slutgiltigt svar, och med dina siffror så har är det stor sannolikhet att det inte är något fel på bebisen.

Håller tummarna!!!!

• Mamma80

Blir så glad för era tankar och kommentarer! All lycka och kärlek till er!

• Mamma80

Kom hem nu efter ha pratat med läkaren,han sa väl inget direkt så men fick konstigt nog en mer lugnande känsla :) vilket känns så skönt! Och vi fick en tid för fvp en vecka tidigare :)) så den 3 juli är det dags...

• blabarsmjolk

Mamma80: så skönt att få göra fvp tidigare, jag vet själv hur plågsamt det är att gå och vänta på det. Med mitt andra barn fick vi 1:5 och det var nackspalten (4mm) som drog ner resultatet. Då erbjöds inte kombinationen med blodprov i mitt landsting. Nu med tredje barnet fick vi risk 1:84 men nackspalten var under 2 mm och allt annat såg normalt ut, vi valde att tacka nej till fvp. I det fallet så var det mitt ena blodprov och min "höga" ålder som drog ner resultatet.  Andra barnet föddes utan kromosomförändringar  och med trean vet vi först om 18veckor
    Håller tummarna och säger lycka till :)

• Sitter vackert

Hade också 1:2 och det är väl det sämsta man kan ha, 1:1 kan de väl aldrig säga vid ett kub? Det är vid de rikigt låga talen, alltså hög högrisk som de hittar de flesta avvikelserna. Mkp visade inget av de tre vanligaste avvikelserna 13 18 eller 21. De borde inte kalla det högriskt över 1:10 ...

• Ova

Jag tycker att de borde informera mer både innan KUB/Nupp och om man hamnar i högriskgruppen. Vi har risk 1:135 för Downs och sjukvården tyckte att det var självklart att gå vidare med fvp, men vi har valt att inte göra det. Risken för mf vid fvp uppges vara 1% (även om alla säger att den i själva verket är lägre, men det är det talet som uppges officiellt) och jag tycker att man ska ha tänkt igenom vad man ska göra om fvp visar på kromosomavvikelse innan man gör testet. Visst kan det vara bra att förbereda sig på att man ska få ett barn med kromosomavvikelse, men samtidigt är inte ett negativt provsvar en garanti för att man får ett friskt barn. Det är skillnad om man letar efter en avvikelse som gör att barnet inte kommer att överleva eller vara gravt skadat och det bästa (kanske) är att avsluta graviditeten. Downs syndrom behöver dock inte att vara  så allvarlig och man ser inte på fvp hur grav skadan är.

• Copyjulia
    Mamma80 skrev 2012-06-18 16:43:13 följande:
    Min värld rasade fullkommligt samman när vi för en v sen gjorde vårt kub & nup test! Bm beräknade allt och sa: ni är i högrisk för ds(1:45) & trisomi 18(1:71) när hon sagt det blev jag precis blank... Vad hände? Vad sa hon? Jag fattade inget! Tydligen var det mitt blodprov som gjorde detta och inget konstigt med ul,bebisen var normal Stor för min v (12+2) kan någon mer dela med sig av era erfarenheter?! Jag har två friska barn sen tidigare 9 och 1 och ett halvt år gamla! Jag slits mellan hopp & förtvivlan... Hade ett tidigt mf i jan... Vill så gärna ha vår lill* ängel! Snälla lugna mig i denna hemska oro! Den 10 juli är det dags för fvp...
    jag hade också högrisk men har inte vågat gå vidare med FVP. Mitt foster var en hel vecka större än för tiden (har gjort IVF så jag vet ju exakt befruktningsdatum). Undrar om det är så att stora foster kan ge högre hcg-halt (och därmed högre risk på blodprovet) eller om Downsfoster ibland är större? 
  • Ova

Jag tror sköterskan sa att Downfoster brukar växa långsammare, men är inte säker.

• Copyjulia
    Ova skrev 2012-06-30 20:00:00 följande:
    Jag tror sköterskan sa att Downfoster brukar växa långsammare, men är inte säker.
    20-30% av Downsfostren är större än normalt har jag fått reda på efter att ha pratat med en läkare. De flesta är dock mindre eller normalstora. 
  • Starbaby
    Ova skrev 2012-06-30 20:00:00 följande:
    Downs foster kan vara både större än normalt, ligag precis på kurvan eller vara mindre. Det i sig är ingen markör för det ena eller det andra.
  • Mamma80

Har nu idag fått göra fvp... Dom fick sticka mig 3 ggr för att få upp nåt fostervatten.. Det gick bra tillslut! Så nu är det bara domen som väntar....

• Lonse

Förstår det är jobbigt nu men när jag pratade med BM så fattade jag det som att ett snabbsvar får man inom 1 vecka. Håller tummarna för att ni får goda besked!!

• KoLa

Copyjulia: En graviditet genom IVF kan ge helt felaktiga resultat på KUB/NUPP. Vet att vissa landsting har med IVF som en parameter när man gör provet, men inte alla.

• Mamma80

Jaaaaaa! Lyckan är total!! Vi väntar en helt frisk liten pojke :)))))
    Tack för alla stöttningar! Och all lycka till er som väntar oxå! Håller mina tummar!

• Copyjulia
    KoLa skrev 2012-07-06 11:35:13 följande:
    Copyjulia: En graviditet genom IVF kan ge helt felaktiga resultat på KUB/NUPP. Vet att vissa landsting har med IVF som en parameter när man gör provet, men inte alla.
    De hade med den parametern och räknade först till siffran 1/188, då hade de dragit bort en del av risken eftersom jag gjort IVF. Jag hade dock gjorde en insättning med ett fryst embryo i helt naturlig cykel denna gång vilket jag inte tänkte på att säga först. Ringde min IVF-klinik som sa att ett FET inte ska räknas som IVF. De räknade om resultatet och det blev då 1/116.
Svar på tråden Se hit,ni som fått "högrisk" på KUB test!