• elsiemaria

    Hjälp, jag vågar inte prata med hans föräldrar!!

    Precis som rubriken ovan lyder, så vågar jag inte prata eller ta kontakt med min dejts familj!

    Jag vet inte varför, men jag får en sån isande rysande känsla i hela kroppen av bara tanken på att prata med hans föräldrar.
    Jag är egentligen i social 20 åring, har aldrig haft problem att skaffa nya kontakter, nya jobb eller prata med mina vänners föräldrar.

    Men såfort jag dejtar en ny kille så blir jag så vansinnigt nervös inför att träffa deras familjer. Har för ett halvår sen gått ur ett 2 årigt förhållande, och även där tog det väldigt lång tid innan jag blev av med nervositeten i närheten av hans familj.
    Nu dejtar jag som sagt en ny kille, och jag fullkomligt vägrar att vara blyg inför hans familj den här gången! Jag vill så gärna kunna prata med dom utan att stamma, utan att rodna, jag vill kunna gå på middagar hos dem utan att behöva tacka nej och komma på en ursäkt att jag inte kan. 

    Men hur gör jag det?  Vill inte att dom ska se mig som ett blygt missfoster som knappt kan snacka. 
     

  • Svar på tråden Hjälp, jag vågar inte prata med hans föräldrar!!
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    I andra sociala sammanhang upplever du inte samma panik som du gör när du skall träffa din killes familj. Fundera över vad det kan stå för. Vilka erfarenheter har du i förhållande till dina egna föräldrar och din egen familj? Har du erfarenhet av att känna att du inte duger eller att inte blivit accepterad? Kan det handla om att du är rädd att bli bedömd och inte räcka till? Försök att tänka också att det är OK att vara lite blyg, många känner sig blyga och det är inget fel med det. Vi har en uppfattning att vi alltid skall vara säkra och utåtriktade. Fördelen att vara blyg är att man kan känna av hur man skall anpassa sig i ett visst sammanhang, att kolla av vilka koder som gäller. Det är något positivt. Även om du känner dig blyg och har svårt att prata så kan du tänka på att du alltid kan fråga andra personer om deras intressen eller något annat som gör att fokus hamnar på dem och inte på dig. Det kan vara ett bra knep för att komma ur blygheten.
    Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Hjälp, jag vågar inte prata med hans föräldrar!!