Jag vill flytta!
Jag har två barn som är 7 och 8 år. De har varit hos sin far (många gånger mot sina viljor) tills för ett år sedan. Det är helt och hållet deras egna vilja och de blir båda väldigt ledsna om jag försöker "övertala" dem att åka till honom.
Vi separerade för tre år sen och har gemensam vårdnad.
Det är nu ca 8-9 månader sedan han ringde dem eller försökte få någon kontakt med dem.
Vi har dessvärre väldigt dålig relation och han skulle aldrig skirva på några papper för att underlätta för mig, även om det även är bra för barnen, då hans främsta intresse är att förstöra för mig.
Nu är saken så att jag vill och "behöver" flytta. Dels för att ha anhöriga runt mig som jag kan få hjälp av, dels för att jag har väldigt lång resväg till mitt arbete nu, och för att ha råd med bensinkostnader behöver ha ett extrjobb som jag inte kommer behöva efter en flytt.
Jag har kollat med skatteverket och de säger att eftersom de har 0% umgänge med honom så är det mig de kommer bli folkbokförda hos trots att vi byter kommun, eftsom man ska vara folkbokförd där man har sin dygnsvila.
Hur går det till med att få in barnen i skola i den nya kommunen? Det är ju sådant som egentligen ska skrivas under av båda vårdnadshavare, men det är ju väldigt många innan mig som flyttat utan att ha varit överens med den andre parten. Hur har ni gjort?
Vilka andra risker tar jag med tanke på att de faktiskt inte har någon kontakt alls? Det måste ju ändå ha någon betydelse om det skulle vara så att han stämmer mig och vi hamnar i rätten..?
Jag är tacksam för era erfarenheter och kunskaper i ämnet!
PS. Jag vill ha hjälp med fakta osv så kommentarer ang att jag borde "tvinga" barnen till honom undanbedes.