• Anonym (Hur gör man?)

Jag vill flytta!

Jag har två barn som är 7 och 8 år. De har varit hos sin far (många gånger mot sina viljor) tills för ett år sedan. Det är helt och hållet deras egna vilja och de blir båda väldigt ledsna om jag försöker "övertala" dem att åka till honom.
    Vi separerade för tre år sen och har gemensam vårdnad.
    Det är nu ca 8-9 månader sedan han ringde dem eller försökte få någon kontakt med dem.
    Vi har dessvärre väldigt dålig relation och han skulle aldrig skirva på några papper för att underlätta för mig, även om det även är bra för barnen, då hans främsta intresse är att förstöra för mig.

Nu är saken så att jag vill och "behöver" flytta. Dels för att ha anhöriga runt mig som jag kan få hjälp av, dels för att jag har väldigt lång resväg till mitt arbete nu, och för att ha råd med bensinkostnader behöver ha ett extrjobb som jag inte kommer behöva efter en flytt.

Jag har kollat med skatteverket och de säger att eftersom de har 0% umgänge med honom så är det mig de kommer bli folkbokförda hos trots att vi byter kommun, eftsom man ska vara folkbokförd där man har sin dygnsvila.

Hur går det till med att få in barnen i skola i den nya kommunen? Det är ju sådant som egentligen ska skrivas under av båda vårdnadshavare, men det är ju väldigt många innan mig som flyttat utan att ha varit överens med den andre parten. Hur har ni gjort?   
    Vilka andra risker tar jag med tanke på att de faktiskt inte har någon kontakt alls? Det måste ju ändå ha någon betydelse om det skulle vara så att han stämmer mig och vi hamnar i rätten..?

Jag är tacksam för era erfarenheter och kunskaper i ämnet!

PS. Jag vill ha hjälp med fakta osv så kommentarer ang att jag borde "tvinga" barnen till honom undanbedes.   

• Svar på tråden Jag vill flytta!
  • Anonym (Hur gör man?)

Ingen som har någon kunskap eller erfarenhet?

• h8him

Den risk du tar är att han stämmer dig och att han anklagar dig för att ha försvårat hans umgänge med barnen pga flytten.

Kan du bevisa att han valt bort barnen och inte velat ha umgänge så är din risk givetvis mycket mindre.

• Anonym (My)

Jag vale att flytta för kärleks skull. Barnens pappa ringde inte ens och sa god jul eller så.

När jag frågade så fick jag samma svar som du, att de folkbokför dem hos mig eftersom de har sin huvudsakliga dygnsvila hos mig.
    Barnen skrivs in i skolan närmast folkbokföringsadressen om föräldrarna inte kan komma överens så de kommer att gå i skolan där du bor.

• Anonym (Hur gör man?)

Tack för era svar! :)
    Det är mycket oro inför hur han kommer att reagera och vad som kommer hända just nu.
    Har jag tur så gör han ingenting men det är nog inget jag ska räkna med.

Jag har skrivit upp flera händelser som hänt och hur hans försök till kontakt varit (eller snarare inte varit).

Jag ringe och rådfrågade en familjerättsjurist för ett par månader sedan om vad som kunde hända i värsta fall och fick då till svar att om han anmäler mig för egenmäktighet av barn så kan polisen komma och hämta barnen för att köra dem till honom. Stämmer det verkligen att de skulle göra så? Det måste ju på något sätt väga in att de inte har någon kontakt alls..?!? Jag har inte ens ett telefonnummer till honom!
    Jag kommer maila till en adress som han iaf hade förr och informera om att vi eventuellt kommer flytta.

Har jag verkligen försvårat umgänget när han klart och tydligt visar att han inte är intresserad av att ha någon kontakt? Isf hade han ju ringt dem någongång.

• Anonym (My)

Risken finns ju alltid, men soc måste blandas in först tror jag eftersom det är barn. Och risken r ganska liten, de har ju inte spenderat tid där på länge, de skickar inte barnen till honom hux flux.

• Anonym (Hur gör man?)

Jag tycker inte heller att det låter rimligt att de sulle hämta barnen. Men samtiigt har jag märkt mycket konstigt i lagarna kring detta sedan vi separerade.. :(
    Lagen är helt enkelt gjord för de barn som har två föräldrar som vill sina barns bästa. Tyvärr hamnar inte mina barns pappa under den kategorin. Han huvudmål är fortfarande att skada mig, och om barnen får sig en törn på köpet verkar det vara okej för honom.

Svar på tråden Jag vill flytta!