• paola

fick ett LITET utbrott på förskolan....

här om dagen när jag skulle hämta min 2 åring på dagis så satt hon o lade pärlor med 2 andra barn och en vikarie. alla andra barnen sov. när jag kommer in så ser jag att där ligger 2 påsar vid hennes kläder (det innebär att hon kissat på sig 2 ggr) kommer in till rummet o ser mitt barn, hennes kinder är täckta av torrt grönt snor, runt näsborrarna är det torrt snor och det håller på o rinner snor o hon äter sitt snor...och ingen jävel torkar henne. jag fattar inte. gör dem så med sina barn hemma med?

jag frågade vikarien varför hon inte torkar henne o då säger hon, jag vet ingenting, jag e bara vikarie. blev irriterad o sa att vet du inte att man brukar torka näsan när den rinner? eeehhh nej jag vet inte. eee

nehe eftersom du inte vet någonting så kan du hälsa någon som vet att dem kan komma ut i hallen när dem har tid.

tar min dotter i handen o ser att hon kissat ner sig IGEN. Detta händer ALDRIG hemma. hon har varit blöjfri hemma i ett par månader och med lite motstånd från dagis så har vi "lyckats" ta bort blöjan där med, 2 dagar tog det innan hon sa till om att hon vill kissa o så var det löst, hon kissade altså på sig 2 dagar, det var allt. sen har hon sagt till när hon vill kissa, men nu på sistonee så har det varit lite påsar vid hennes plats.

min teori är att dem engagerar sig alldeles för lite så när hon sagt att hon vill kissa så e det typ ingen som brytt sig tillräckligt.. jag säger inte att olyckor inte kan hända.. men jag känner verkligen att dem e nonchalanta. spec nu när det e så mkt vikarie, lillan vågar kanske inte säga till någon som hon inte känner. o ingen ordinarie verkar bry sig heller.

iaf... en ordinare kom till hallen o jag höjde rösten LITE med gråten i halsen. jag vill inte se min dotter så i ansikter. saken är den att det har varit så 95 gånger av 100. jag ville aldrig säga nåt för jag vill inte dem ska tycka "illa" om mig o därmed behandla min dotter därefter... för att jag typ gick på deras...ja vad man nu kallar det..

men nu har bägaren runnit över så jag som sagt sa ifrån att hon ser alltid ut såhär...
    då börjar hon.... ja men det är inte alltid vi hinner...
    vadå inte hinner, så du menar att idioten som satt vid bordet o lade pärlor inte hann?
    el ordinarie personalen som stod bredvid henne igår när hon gungade INTE HANN?
    det första jag gjorde när jag skulle hämta dottern var att ta upp näsduk från fickan o torka..
    då säger ordinarie ...ooh ja jag såg det med.... VAD I HELVETE TORKAR DU INTE HENNE FÖR DÅ????

Ärligt talat så tycker jag dem e jävligt nonchalanta. ska det vara såhär?
    ÖVERDRIVER JAG? EL ÄR DET INTE OK ATT BARNEN SER UT SÅ IPRINCIP VARJE DAG NÄR MAN HÄMTAR DEM?

nu iaf känner jag att den ordinarie jag pratade med i hallen har sagt vad som hände till alla och att dem e tjuriga... känns ärligt talat SKIT! 

• Svar på tråden fick ett LITET utbrott på förskolan....
  • Sthlm27

Jag hör värre saker om förskolor än dagmammor, men det är klart Skit finns överallt. Borde bli avdragsgillt att anställa en nanny:)

• gerd123
    Eva Fa skrev 2012-06-19 21:42:02 följande:
    Ibland kommer barnet eller personalen på det men barnen är för långt från toaletten och hinner inte dit.
    Starta gärna ett föräldraupprop att det är för stora grupper och för lite personal.
    Ja en mycket bra idé!!!
  • xXMaLoXx
    sirisdotter skrev 2012-06-20 08:44:25 följande:
    Ställde frågan i början av tråden -  ingen har brytt sig -  mer än du.   På 80-talet var det inte accepterat att lämna barn till förskola med grönt snor.   Eftersom ingen annan  brytt sig började jag inse att reglerna ändrats.

Tror man har omvärderat kulörerna på snor på något sätt.
    Jag tror man har kommit fram till att det snoret som är "smittsamt" är det tunna vattninga och genomskinliga i början av en förkylning. Förr trodde man dessutom att grönaktigt snor var ett säkert tecken på bakterier, idag anser man rätt och slätt att snoret bara ändrar karaktär längre in i en förkylning. Det blir segare och det samlas mer "skit" (yttre faktorer, våran miljö i allmänhet är ju inte helt underbar att vistas i). Flertalet förskolor tycker att det är ok att ta emot snoriga barn, då det kan stanna kvar en stund efter förkylning....så länge barnen är friska i övrigt.
    Theo 100111 <3
  • rrushe

Siris dotter, med mycket planering av ekonomin går det. Vi satsar på det. Men det är långt ifrån alla som har den möjligheten ..

• paola

Som jag nämnt tidigare så hade jag dottern hemma det första 6 månaderna. Hon blev smittad på dagis i så fick hon vara hemma. Väl tbx på dagis så blev hon smittad direkt igen. Så efter 6 månader gav jag upp. Ingen annan stannade hemma med sina snoriga barn. Därför blev mitt barn smittat. O jag frågade personalen ang detta. Men man måste inte stanna hemma med ett snorigt barn. Tydligen!!! Sen e det inte så att min dotter varit genom förkyld. Utan snoret har runnit. Ingen torkat så tillslut har hon väl torkat själv med armarna. Därav utkletat.

• sirisdotter
    Dr Mupp skrev 2012-06-20 00:22:22 följande:
    Jag hade dagmamma som barn, hon prioriterade sina egna barn framför dagbarnen, hon var aldrig ute mer än på den lilla radhusgården där det fanns en liten liten sandlåda. Maten som serverade var idel hel och halvfabrikat. 
    Vår dagmamma prioriterade också egna barnet.   Något av dagmammans dotter utvalt barn kunde få leka  i barnkammaren.    Större delen av huset  var avspärrat  för de främmande barnen. 

Smörgåsar var det enda barnen fick att äta.  

De äldre barnen fick leka utan tillsyn  i trädgården -  dagmamman var inne med blöjbarnen.  Mest pratade hon i telefonen. Dottern  hade fått vinterjackan avsliten  och slängd i  dypöl.   Äldre pojkar band fast sexåringen vid ett träd med hopprep  och stoppade sand  och grus i munnen på henne...

När  jag påpekade att det inte var trevligt för mig att få höra att dotterns dag hade varit så   svarade dagmamman:  "Tänk på mig då som måste gå i det här hela dagarna!"
  • sirisdotter
    xXMaLoXx skrev 2012-06-20 14:36:38 följande:
    Jag tror man har kommit fram till att det snoret som är "smittsamt" är det tunna vattninga och genomskinliga i början av en förkylning. Förr trodde man dessutom att grönaktigt snor var ett säkert tecken på bakterier, idag anser man rätt och slätt att snoret bara ändrar karaktär längre in i en förkylning. Det blir segare och det samlas mer "skit" (yttre faktorer, våran miljö i allmänhet är ju inte helt underbar att vistas i). Flertalet förskolor tycker att det är ok att ta emot snoriga barn, då det kan stanna kvar en stund efter förkylning....så länge barnen är friska i övrigt.
    Tack för klargörandet!   Har någonstans i mina gömmor  instruktionen som gällde på 80-talet....
  • Teadoro

Snoriga barn gör mig ingenting. Mår mina barn bra, är hela och välmående så är det lugnt. För mig. Gå till dagiset och känn känslan när ingen vet varti hellskotta ditt barn är!!!! Ditt barn är borta men ingen vet hur. Snoriga barn är en frökensjobb, men hellre snoriga barn än inget barn alls.

• xXMaLoXx

Sirisdotter: Så lite så :). Ja tiderna förändras. Det är väl lite så att förkylningar är i stort sätt omöjliga att undvika. Skulle alla hålla barnen hemma för snoriga näsor under den värsta säsongen, så skulle förskolorna gapa tomma. Jag tycker näsorna rinner ideligen hos de små under höst och vinter. Det är ju också något som mattas av lite när de blir äldre och får mer motståndskraft. En förkylning smittar ju som värst i början också .

Men man ska ju inte behöva komma och hämta ett barn med fasttorkat snor i hela ansiktet. Jag menar, även om man inte hinner punktmarkera med papper...så ser man väl att det behöver torkas om man sitter bredvid.

• sirisdotter
    xXMaLoXx skrev 2012-06-21 07:30:43 följande:
    Sirisdotter: Så lite så :). Ja tiderna förändras. Det är väl lite så att förkylningar är i stort sätt omöjliga att undvika. Skulle alla hålla barnen hemma för snoriga näsor under den värsta säsongen, så skulle förskolorna gapa tomma. Jag tycker näsorna rinner ideligen hos de små under höst och vinter. Det är ju också något som mattas av lite när de blir äldre och får mer motståndskraft. En förkylning smittar ju som värst i början också .

Men man ska ju inte behöva komma och hämta ett barn med fasttorkat snor i hela ansiktet. Jag menar, även om man inte hinner punktmarkera med papper...så ser man väl att det behöver torkas om man sitter bredvid.
    Våra första småbarnsår fanns kommunala dagbarnvårdare att ringa efter.   Första dagen måste jag nog ta vab.  Dag två etc  kom en kvinna hem och tog hand om det sjuka barnet så att föräldern skulle kunna sköta sitt arbete som vanligt!   (om dagis var tomt kunde väl den personalen gå hem till de sjuka barnen,,,,,,)
  • Sofie89Gbg

Jag är snart färdig förskolelärare och har arbetat som vikarie några år innan jag började plugga, samt extra under studietiden. Jag (och de flesta pedagoger) jag jobbar med torkar snor så fort vi ser det.

Jag kan intyga att det är mycket att göra på förskolor, men man hinner torka snor! Som sagt, hur lång tid tar det? och det är något en vikarie borde förstå också. Man kan inte kräva pedagogik av vikarier, men man kan kräva omvårdnad, de har ändå betalt för att vara där. Något jag dock har märkt att jag är ensam om, eller jag har i alla fall aldrig sett någon annan göra det, är att ta ett tvättlapp med ljummet vatten och torka bort om barnet har intorkat snor i ansiktet. Känns som att många bara tar bort det våta men struntar i resten. Men men, man kan ju inte få allt ;)

Tycker även det är väldigt viktigt att vara extra snabb utomhus på vintern med att torka näsor/saliv från nappsugande, då fukt blir himla kallt i kylan, och kan orsaka kliande utslag och eksem!

• asatantrosa

Min mamma var dagmamma när jag var liten och hon hade kanske 5-6 barn i olika åldrar. Hon lagade mat varje dag och vissa av barnen tyckte bättre om hennes mat än sina egna föräldrars, alla åt bra. Hon brydde sig inte mer om mig än de andra barnen utan var rättvis mot alla. De fick dock inte leka på mitt rum med mina leksaker men det för att jag skulle få ha ngt privat. Finns jättebra dagmammor som verkligen bryr sig om barnen!
    På dagis idag är alldeles för stora grupper. Min äldsta dotter gick på en förskola där de var 2 1/2 personal på 16 blöjbarn och 4 större. De hann i princip inte gå ut längre än på betonggården utanför 1 timma om dagen och ibland hade hon sår/bulor/jätteblåmärken och ingen visste något om vad som hänt. Personalen är inte dålig men arbetsförhållandena för dem och miljön för barnen är under all kritik.. Så vi flyttade och nu går hon på waldorf-förskola istället. Folk måste börja protestera mer angående dessa saker till en högre nivå :/

Svar på tråden fick ett LITET utbrott på förskolan....