• Anonym

Ersättning !

Vi är familjehem och har precis fått en ny placering. Vi fick hemskickat "avtalet" och arvode och omkostnadsersättningen är det lägsta. Kan man säga till soc att vi vill ha högre arvode då det är ett spädbarn och det är mycket  vakna nätter? Eller det är bara att acceptera?

• Svar på tråden Ersättning !
  • Anonym
    Maskrosungen skrev 2012-08-06 20:01:05 följande:
    Inte heltidsarbete med spädbarn? Ts kan ju inte gärna gå och arbeta utan måste stå till förfogande 24/7 därav förlorad arbetsinkomst. Något som man kanske inte missar när man tar emot skolungdomar som i vissa fall fortsätter gå i skolan så familjehemmet kan fortsätta på sitt vanliga jobb också precis som en vanlig familj.
    Och hon har även rätt att få föräldrapenningen, barnbidraget, underhåll, arvode och omkostnadsdel. Men vill ha mer för att spädbarnet är vaket om nätterna.

Hon borde räknat med vaken nätter när hon tackade ja till placeringen, det ingår i att ha barn.
    Eller ska hon också ha rätt till extra pengar för att barnet behöver gå ut på minst en promenad om dagen, eller för att barnet tar upp plats i kundvagnen på Ica.. Hallå liksom?!
  • Maskot
    Anonym skrev 2012-06-24 20:33:10 följande:
    So what. Jag är även bio-förälder och får 3:-/timmen för min. (Barnbidrag och underhåll). Utöver den omkostnad ni får så får ni också arvode. Pengarna kan gå till så mycket mer behövande.

Ni tog det här uppdraget för att ni ville hjälpa ett barn, inte för att få lite extra i kassan, antar jag. Att ett barn vaknar och skriker om nätterna visste ni om när ni tackade ja. Precis som jag visste det när jag valde att bli gravid. Ska ni ha mer pengar bara för att det är någon annans unge?

Som sagt, kom igen när ni har ett barn som har fått flera egna problem pga vad det utsatts för eller dylikt.

I vissa fall så tycker jag nästan det inte borde utgå någon ersättning. Familjehem borde vara något man gör gratis, om det bara vore att ta hand om barnet som var bekymmret. Men sen tycker jag det är helt rätt att betala ut extra till de som har extra omkostnader eller så pga besvärliga bio-föräldrar, komplicerade umgängen mm.

Fast det är ju lite skillnad att ta hand om sitt eget barn. Självklart ska ett familjehem som öppnar sitt hem och står till tjänst för barn med behov av ett tryggt hem ha betalt.
  • Anonym
    Maskot skrev 2012-08-06 20:31:49 följande:
    Fast det är ju lite skillnad att ta hand om sitt eget barn. Självklart ska ett familjehem som öppnar sitt hem och står till tjänst för barn med behov av ett tryggt hem ha betalt.
    Ja självklart, men inte till vilket pris som helst.
    Man ska inte bli familjehem för pengarnas skull, man ska göra det för att hjälpa ett barn.

Och som tidigare tog upp: GIVETVIS är det helt rätt att betala ut extra till de som har extra omkostnader eller så pga besvärliga bio-föräldrar, komplicerade umgängen, barn med särskild problematik osv.

Men allt som ingår i "det normala" är helt enkelt ingenting att begära extra betalt för. Då borde det gott och väl räcka med den grundläggande (lägsta) arvode och omkostnad.
  • Guld Nougat

Fast det verkar ju faktiskt som att du är familjehem för pengarna.

• hotten
    Maskrosungen skrev 2012-08-06 20:01:05 följande:
    Inte heltidsarbete med spädbarn? Ts kan ju inte gärna gå och arbeta utan måste stå till förfogande 24/7 därav förlorad arbetsinkomst. Något som man kanske inte missar när man tar emot skolungdomar som i vissa fall fortsätter gå i skolan så familjehemmet kan fortsätta på sitt vanliga jobb också precis som en vanlig familj.

kräver soc att man stannar hemma en tid (dvs riktigt spädbarn) så får man veta det innan placering, oftast ersätter de oxå extra för förlorad arbetsinkomst (eller fp el dyl)
  • Anonym

Vi är familjehem åt en bebis & får inte en krona i arvode, endast omkostnad! Detta pga att vi är släkt, vi gör samma "jobb" som alla anra familjehem dock...
    Skulle inte ens fundera på att kräva eller bråka om pengarna för vi gör det för att hjälpa barnet, inte för pengarnas skull !!!

Men när man läser i olika forum så verkar pengarna betyda nästan allt för väldigt många, det är fruktansvärt skrämmande......

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-06 20:22:19 följande:
    Och hon har även rätt att få föräldrapenningen, barnbidraget, underhåll, arvode och omkostnadsdel. Men vill ha mer för att spädbarnet är vaket om nätterna.

Hon borde räknat med vaken nätter när hon tackade ja till placeringen, det ingår i att ha barn.
    Eller ska hon också ha rätt till extra pengar för att barnet behöver gå ut på minst en promenad om dagen, eller för att barnet tar upp plats i kundvagnen på Ica.. Hallå liksom?!
    F-penning, underhåll får man inte.....  endast barnbidrag.
    Absurt att vilja ha mer för att bebisen vaknar på nätterna dock....  HUGA!!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-08 07:48:23 följande:
    F-penning, underhåll får man inte.....  endast barnbidrag.
    Absurt att vilja ha mer för att bebisen vaknar på nätterna dock....  HUGA!!
    Helt säker på att man inte får underhåll? Vem är det då föräldrarna sitter och betalar till?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-08 09:09:08 följande:
    Helt säker på att man inte får underhåll? Vem är det då föräldrarna sitter och betalar till?
    Ja det är jag helt säker på. Man får arvode, omkostnad, barnbidrag. Underhållet ska föräldrarna betala till kommunen!  Man är ju skyldig att bidra till kommunens kostnader för sitt barn.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-08 07:45:58 följande:
    Vi är familjehem åt en bebis & får inte en krona i arvode, endast omkostnad! Detta pga att vi är släkt, vi gör samma "jobb" som alla anra familjehem dock...
    Skulle inte ens fundera på att kräva eller bråka om pengarna för vi gör det för att hjälpa barnet, inte för pengarnas skull !!!

Men när man läser i olika forum så verkar pengarna betyda nästan allt för väldigt många, det är fruktansvärt skrämmande......
    Har mitt barnbarn boende hos mig, och får också bara omkostnad. Jag tog självklart på mig detta för att jag älskar mitt barnbarn och aldrig i mitt liv skulle låta honom bli fosterhemsplacerad hos främlingar, och hade inte en tanke på pengarna i början,men med tiden har jag faktiskt tänkt om en del. Skulle inte jag tagit på mig detta, hade han hamnat någon annanstans, och den familjen hade fått full ersättning. Jag har samma uppdrag, men har inte rätt till ersättning för att vi är släkt. Det är lite märkligt, är det inte det? Jag har fått ändra om hela mitt liv, jag har fått byta arbete, gå ner i arbetstid. Jag är ensamstående, så det är ansträngande för min ekonomi. Så varför ska jag då inte ha rätt till ersättning som alla andra familjehem? Måste jag göra detta gratis bara för att jag älskar honom? Borde inte det uppskattas istället?
    Tycker det är så fel att tracka ner på de som faktiskt vill ha ersättning för det arbete de gör. Som någon annan skrev, ska man inte begära att förskolepersonal också arbetar gratis då? De tar ju också hand om andras barn, Frivilligt.
    Jag arbetar annars inom vården, och det är ju samma förbannade skit-mentalitet där. Man ska jobba i princip gratis, av hjärtats godhet och altrustiskt beteende. Varför är det så???
  • Anonym

Hej Vi arbetar som familjehem men får inte kalla våran lön för lön utan arvode vilket skapar problem med både pensionen och sgi. Dessa saker förlorar vi pga vårat stora hjärta. Vi jobbar mycket och lägger mycket tid och energi på våra änglar. vi har jobbat som familjehem till många barn. men det barn som Varit mest krävande ( om man nu kan säga så ) har varit den liten vi har nu . Vid första an blick en helt vanlig baby men när man börjar känner hen så märkte man att liten hade stor problem med anknyttningen + sen utveckling Dessa saker är inget man skriver under på ( + att soc har en förmåga att inte berätta allt) Detta märker man efter att man haft placeringen ett tag Därför är det bra att komma överens om ett högre arvode första 3 månader för att sedan bestämma ett fast arvode efter den utvärderingen Ett spädbarn som kommer till familjehem kräver mycket mer än vad ens bio barn. Det finns alltid en anledning till plaseringen tex Försummelse Vanvård Sexuelltutnyttjande Misshandel Och mycket mer Allt detta gör att detta lilla spädbarn bär på en väldigt svår ryggsäck då den inte kan prata om det och detta kan bli en fruktans värt jobbig tid för familjehemet då barnet kan vakna på nätterna mer än normalt och vara vakna långa stunder då dom inte finner ro Utan bara gråter och man känner sig mer maktlös än med bio barnet då Man kan ge tröst med närhet men det nya spädbarn verkar bara må sämre med ens närhet detta är fruktansvärt jobbigt Ett större barn går oftast att kommunisters med men ett spädbarn är totalt omöjligt att diskutera och prata med . Ett lite rörigt mail men vad jag vill få fram är att det kan många gånger vara mycket mer jobbigt och påfrestande med ett spädbarn.

• Lilia
    Anonym skrev 2012-06-24 21:10:22 följande:
    Tycker du även att andra som jobbar med barn,tex förskolepersonal,bup-personal ol,borde arbeta gratis? Dom har säkert också sitt jobb för att hjälpa ett barn.

Eller är det endast just familjehem som inte  skall ha lön för sitt arbete? (Ja,familjehem ÄR ett arbete) 

Nej, det är inte ett jobb. Det är mer välgörenhet, du hjälper någon som har det svårt och öppnar upp ditt hem. Tycker du att alla som jobbar ideelt med olika föreningar, på Rädda barnen, Röda korset ETC. Ska få mycket betalt de också?
Svar på tråden Ersättning !