Anonym skrev 2012-08-08 07:45:58 följande:
Vi är familjehem åt en bebis & får inte en krona i arvode, endast omkostnad! Detta pga att vi är släkt, vi gör samma "jobb" som alla anra familjehem dock...
Skulle inte ens fundera på att kräva eller bråka om pengarna för vi gör det för att hjälpa barnet, inte för pengarnas skull !!!
Men när man läser i olika forum så verkar pengarna betyda nästan allt för väldigt många, det är fruktansvärt skrämmande......
Har mitt barnbarn boende hos mig, och får också bara omkostnad. Jag tog självklart på mig detta för att jag älskar mitt barnbarn och aldrig i mitt liv skulle låta honom bli fosterhemsplacerad hos främlingar, och hade inte en tanke på pengarna i början,men med tiden har jag faktiskt tänkt om en del. Skulle inte jag tagit på mig detta, hade han hamnat någon annanstans, och den familjen hade fått full ersättning. Jag har samma uppdrag, men har inte rätt till ersättning för att vi är släkt. Det är lite märkligt, är det inte det? Jag har fått ändra om hela mitt liv, jag har fått byta arbete, gå ner i arbetstid. Jag är ensamstående, så det är ansträngande för min ekonomi. Så varför ska jag då inte ha rätt till ersättning som alla andra familjehem? Måste jag göra detta gratis bara för att jag älskar honom? Borde inte det uppskattas istället?
Tycker det är så fel att tracka ner på de som faktiskt vill ha ersättning för det arbete de gör. Som någon annan skrev, ska man inte begära att förskolepersonal också arbetar gratis då? De tar ju också hand om andras barn, Frivilligt.
Jag arbetar annars inom vården, och det är ju samma förbannade skit-mentalitet där. Man ska jobba i princip gratis, av hjärtats godhet och altrustiskt beteende. Varför är det så???