• karet

Vad tycker ni om mina barns namn?

Med anledning av en annan tråd ("vilket namn skulle du INTE välja" eller nå sånt hette den) så blev jag nyfiken på vad ni tycker om mina barns namn.

Dotter 1: Sia LOVIS Jany-Ann
    Dotter 2: POLLY Inger Sia-Maria

(Kommer senare skriva ner varför de heter som de heter, men vill höra lite åsikter först=)

• Svar på tråden Vad tycker ni om mina barns namn?
  • vampyria2

Lovis är jätte gulligt men jag är ledsen för mig är Polly ett fågel namn Drömmer

Men har själv en son som heter Loke och det hade väldigt många stora problem med i början, huvudsaken är att man som förälder är helt nöjd

• karet

Pussgurkan: Lovis har ingen nånsin sagt eller tyckt något dåligt eller konstigt om.
    Polly antingen stormgillar folk eller inte alls.

De övriga namnen är ju inget man går runt och säger vardagligt men de gånger vi berättat har folk varit nyfikna på varför de hetat det men inte tyckt det varit konstiga namn :)

• Fru Bult

Lovis är ett underbart namn! De andra namnen är också fina/helt okej. Polly ger ju godis-vibbar och Sia ger mig glass-vibbar men det behöver inte alls vara negativt.

• aldrigmer

Polly är väl mest känt, åtminstone för vuxet folk, som papegojnamn. "Polly vill ha....."
    Lovis är tragiskt fult och direkt från Ronja Rövardotter.
    Sia är glass
    Jany-Ann lär bli felstavat och kanske feluttalat - misstänker amerikanska influenser.

Inger och Maria är fina, bland dagens barn mycket ovanliga namn.

Men jag är en gammal kärring.......Solig

• Mynta

Dubbelnamnen var inga höjdare, men resten gillar jag!

• Loon

Fina namn! (inte jätteförtjust i Sia, men det funkar...) Polly är gulligt! Lovis är helt underbart fint- älskar det namnet!

• RosaBabyfilt

Nja inte direkt konstiga namn men inte särskilt populära och inget jag skulle välja :) Men jag hade gillat första dotterns sista namn mer om det stavats Jenny och inte Jany!

• Anna Svenssonliv

Sia är mycket fint. Jag är också nyfiken på varifrån ni valt namnen.

• milli79

Lovis & Polly är jättefina namn men gillar inte era 2a namn. Polly funderade vi oxå på men det blev Holly istället :).

• karet

Anledning till namnen:

Lovis - hennes egna namn, dök upp i skallen dagen efter jag plussade. När hon föddes så tyckte sambon att hon var en Lovis. Jag var inte lika säker.

Sia - En liten blandvariant av mina systrars namn som är Susanne (kallas San) och Maria (kallas Ia) San+Ia

• karet

Fasiken, allt försvann nästan för att jag var så dum och satte ett likhetstecken. Suck.

Iaf.
    San + Ia "likhetstecken" Sia.

Jany-Ann - Svärmors namn, alltså inget vi hittat på. De två är de enda som heter det i Sverige.

Inger - Min mammas namn.

Maria - Min styvmors namn.

Polly - Hennes egna namn. Vi hade svårt att hitta namn, jag ville ha Majken men sambon vägrade. Sen en sen kväll satt jag och bläddrade i gamla namnnböcker och där var Polly. Jag vet att de flesta associerar set med antingen godiset eller papegoja. Själv associerar jag det mest med filmen "Along came Polly".

Jag ville ha dubbelnamn som andranamn på bägge barnen för att jag har dubbelnamn, likaså farmor, farfar och faster.

• karet

Jany-Ann uttalas egentligen Jejny-Ann, amerikansk uttal. Farmor brukar dock svara Jenny när man ringer.

• LunaLunatic

När jag var liten hade jag låtsaskompisar som hette Noa och Sia. Aldrig "sett" namnet sedan dess.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic

För övrigt: Lovis och Polly är jättefina namn.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • RosaBabyfilt
    karet skrev 2012-06-25 15:03:31 följande:
    Fasiken, allt försvann nästan för att jag var så dum och satte ett likhetstecken. Suck.

Iaf.
    San + Ia "likhetstecken" Sia.

Jany-Ann - Svärmors namn, alltså inget vi hittat på. De två är de enda som heter det i Sverige.

Inger - Min mammas namn.

Maria - Min styvmors namn.

Polly - Hennes egna namn. Vi hade svårt att hitta namn, jag ville ha Majken men sambon vägrade. Sen en sen kväll satt jag och bläddrade i gamla namnnböcker och där var Polly. Jag vet att de flesta associerar set med antingen godiset eller papegoja. Själv associerar jag det mest med filmen "Along came Polly".

Jag ville ha dubbelnamn som andranamn på bägge barnen för att jag har dubbelnamn, likaså farmor, farfar och faster.
    Ja men då förstår jag :) Jag är dock lite anti det där med att välja namn bara för att släktingar har dem. Gillar man namnen så varför inte! Men det finns ingen släkting som har ett namn som jag skulle vilja ge min dotter, möjligtvis min mammas namn då som även jag har som andranamn :) Men min man skulle inte gilla det. Och så har vi ju redan valt namn till vår dotter och då blev det väldigt traditionellt från min mans sida där araber, oavsett om det är en son eller dotter, ger sitt barn sitt eget namn och sedan farfars namn... Lite tråkigt system men ville inte tjafsa om det för det var inte en så stor grej för mig. Tilltalsnamnet gillar jag ju och var med och bestämde :)
Svar på tråden Vad tycker ni om mina barns namn?