• bebis maj 12

Ni som "bara" fått 1/4 vårdbidrag vid autisiskt barn...

Vad gjorde att ni "bara " fick 1/4 vårdnadsbidrag för ert autistiska barn?
    Jag väntar själv på beslut från f-kassan...har hört att vissa kommuner alltid ger fullt vårdbidrag vid autism,men det vet jag att jag inte får...det sa även kuratorn på hab att vi inte kommer att få..jag hoppas ju på 1/2 iallafall..men räknar att vi får 1/4.

Hur mycket är 1/4 i rena pengar?   

Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael bf maj-12
  • Svar på tråden Ni som "bara" fått 1/4 vårdbidrag vid autisiskt barn...
  • 060810

1500 ca är 1/4 vb på.

Jag har 1/4 för min dotter som sondmatas till viss del, har kronisk astma, reflux och slemproblematik.

Ska söka för min son snart som har autism.
    Det är så jobbigt att skriva ansökan tycker jag + att den handläggaren jag får är så dum i huvudet och säger att typ ALLT är föräldraansvar.

• bebis maj 12
    060810 skrev 2012-06-20 20:51:06 följande:
    1500 ca är 1/4 vb på.

Jag har 1/4 för min dotter som sondmatas till viss del, har kronisk astma, reflux och slemproblematik.

Det är så jobbigt att skriva ansökan tycker jag + att den handläggaren jag får är så dum i huvudet och säger att typ ALLT är föräldraansvar.

Det tycker jag lät som lite för allt det jobbet med din dotter..
    Lycka till med sonen... 
    Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael bf maj-12
  • 060810

Enligt handläggaren är det för att hon bara är snart 2 och då har man mycket föräldraansvar och barn i den åldern behöver mycket hjälp.
    Kommer önska att få en ny handläggare nu när Mino ska med i ansökan.

• tigermamma

Fk säger länge föräldraansvar sen pang så anses de vara så stora att de bör klara allt själva!

• Songbird1
    tigermamma skrev 2012-06-20 21:49:29 följande:
    Fk säger länge föräldraansvar sen pang så anses de vara så stora att de bör klara allt själva!
    Hur länge då?
  • Songbird1
    060810 skrev 2012-06-20 20:51:06 följande:
    1500 ca är 1/4 vb på.

Låter lite... Men tror faktiskt att även om de utgår från hur många timmar extra de lägger ner även har lite standardmallar för de olika diagnoserna/sjukdomarna tyvärr... Kan du inte överklaga? Vår son har autism och vi ska göra det, fick 1/2. Jag funderar på att ta reda på och rada upp alla de saker ett vanligt barn kan i den åldern och jämföra med vårt. Så det blir tydligt, samt skriva ett dygn med vårt barn i tider så FK inte kan höfta.
    Lycka till med sonens ansökan! Ja... det är verkligen jobbigt. Kram till dig
  • 060810

Ett vanligt dygn är det ca 8 timmar hon kräver och när hon är sjuk vilket är ungefär varannan vecka, kräver hon minst 13 timmar.
    Skriver mer ikväll är på mobilen nu. ;)

• bebis maj 12

Jag fick utbetalt 10140 kr i vårdbidrag för 2 mån..vi har ej fått beslut än,men antar att detta är ett 1/2 vårdbidrag?

Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael maj-12
  • Songbird1
    bebis maj 12 skrev 2012-06-23 12:42:36 följande:
    Jag fick utbetalt 10140 kr i vårdbidrag för 2 mån..vi har ej fått beslut än,men antar att detta är ett 1/2 vårdbidrag?
    Grattis! Vi fick ca 6000 för ett halvt för två mån
  • 060810

Ja ett halvt vb är 3000 kr i mån efter skatt.
    Jag får 1530 kr ca för 1/4. Men sen sänktes bostadsbidraget med 900 kr så blev inte mkt kvar.

• bebis maj 12

Jag ska be dom dra mer skatt...jag drar 34 % på förlädrapenningen och ska be dom dra 30 % på VB. Om jag räknat rätt nu så är det draget lite under 27 % vilket jag tycker är lite..vill inte åka på restskatt...
    Tycker bara att det gick såå snabbt att få beslut och pengar..va ju där i tisdags och då skulle hon skriva ihop allt och sen lämna till den som fattar beslut..sen va det ju stängt i fredags... och de gick redan att se framtida utbetalningar..

Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael maj-12
  • 060810

Va glad att det gick fort! ;)
    För mig tog det 2 veckor eller nåt.

Svar på tråden Ni som "bara" fått 1/4 vårdbidrag vid autisiskt barn...