LitetFrö skrev 2013-12-08 20:21:54 följande:
Hej och tack för svar! Vi ger redan mjölkfri kost, då jag tidigare trodde han kanske var överkänslig/allergisk mot mjölkprotein pga kolik, mycket kräk och magont. Men spannmål är ju svårare, ger ju gröt (sinlac) och välling (sempers mjölkfria) men jag antar att dessa innehåller spannmål... annars ger jag hemmalagad mosad mat typ potatis morot palsternacka blomkål etc med rapsolja. Hmm...finns det gröt och välling som inte innehåller spannmål?
Har nu gett honom morepa i 4 dagar och jag tycker jag märkt skillnad var gäler överativiteten, han är så mycket lugnare och nöjdare! Inbillning? Sammanträffande? Vem vet...återstår ju att se om detta håller i sig. Sömnen däremot är ungefär oförändrad men det kan nog bero på att han just fått sin första tand.
Hirsgröt, bovetegröt, risgröt, finns massor att äta istället för spannmål. Man kan också äta mat som frukost det gör vi. Min son får pannkaka till frukost varje morgon, gjort på bovetemjöl. Ta gärna också mera osaltat smör än rapsolja i maten, rapsolja har för hög andel omega-6 för barn! Kokosolja är också bra att ha lite i maten, håller också igång magen.
Titta på Paleo saker är mitt tips. slå på Paleo recept. Det kommer ni långt på.