• tuvali1

Ni som provat Omega3 för bättre sömn på era barn!

Hej!
    Min 10 månaders sover urkasst. Jag har läst att omega3 kan ge lugnare barn och bättre nattsömn. Ni som provat, har det fungerat på era bebisar? Min son är även fruktansvärt krävande och aktiv på dagarna. Kan omega3 göra inverkan på det också?
    Så ni som provat, dela med er av era erfarenheter!

• Svar på tråden Ni som provat Omega3 för bättre sömn på era barn!
  • tuvali1

Ok, tack! Så det är omega6 som är bäst för sömnen? Han är ju bara 10 mån så ngt socker eller söta drycker får han såklart inte. Bara naturligt socker i frukt och fruktdesserter

• Little Ms Chatterbox
    tuvali1 skrev 2012-06-27 19:25:31 följande:
    Så om vi främst vill få till en bättre nattsömn och i andra hand lugnare bebis med bättre humör på dagen. Vilken olja bör vi välja?
    Sonen är nu som sagt 10 mån och jag ger 5 ml Eskimo Kids om dagen. Gjort i en vecka och ser ingen skillnad.
    Har ni kollat födoämnesallergier som tex mjölkprotein och så det inte är Reflux? Har han varit så här hela tiden?
  • tuvali1

BVC vet ju om vårt problem. har provat mjölkproteinfritt men det var det inte. BVC borde ju undersökt reflux om de ansåg anledning till det?
    Alltid sovit dåligt ja.

• ModestyBlaze
    ModestyBlaze skrev 2012-06-27 19:32:01 följande:
    Jag hade gett Mor-EPA först, högst halt omega-6, men som vi sa förut, man måste prova sig fram. MInst 6-8 veckor /preparat.

Sen kan man behöva se över kosten. Inte för mycket socker. Typ juicer och andra söta drycker.  
    Jag menar så klart högst halt omega-3 men det är olika om det är omega-6, 3 eller 9 som gör störst skillnad. För oss omega-3. Tror det är så för de flesta. Men man måste prova sig fram.
  • Marren38

Vilken dos mor-epa mini rekommenderar ni till en 5 månaders? Har beställt idag på vitaminvaruhuset.

• ModestyBlaze
    Marren38 skrev 2012-06-28 18:47:41 följande:
    Vilken dos mor-epa mini rekommenderar ni till en 5 månaders? Har beställt idag på vitaminvaruhuset.
    Jag skulle börja med en kapsel till så liten. Får bebis ersättning finns viss omega-3 i den.
  • tuvali1

Kan omega3/Eskimo kids påverka magen? Sonen är gasig och hård i magen.,,

• ModestyBlaze
    tuvali1 skrev 2012-07-02 09:06:32 följande:
    Kan omega3/Eskimo kids påverka magen? Sonen är gasig och hård i magen.,,
    Nej inte hård, snarare lös om något.

Har du gett för lite kokt pasta?  
  • tuvali1

Hmm, konstigt... Då beror det väl på ngt annat för det har jag inte gett honom. Han är ofta ofta hård i magen.., men det var jag också när jag var liten. Kanske ärftligt?!

• ModestyBlaze
    tuvali1 skrev 2012-07-03 10:24:44 följande:
    Hmm, konstigt... Då beror det väl på ngt annat för det har jag inte gett honom. Han är ofta ofta hård i magen.., men det var jag också när jag var liten. Kanske ärftligt?!

Kan absolut vara så. Kanske känslig mot mjölkprodukter? Vissa blir hårda av det.

Ge lösande saker som katrinplommon, päron, kiwi (inte äpple) extra fett i maten brukar hjälpa. 
  • Paninaro

Efter att ha läst tråden har jag precis skickat iväg en beställning på MorEPA junior. Om det så bara blir en jätteliten förbättring av sömnen är det ju värt det.

Tycker så synd om vår lilla tjej på 11 månader som har så himla svårt att somna om fast hon är trött. För trött för att vara uppe men hur ledsen som helst trots att vi vyssjar och bär. Efter 45 minuters storgråtande i natt/ i morse fick jag packa ner henne i vagnen kl 05 och gå ut på promenad... Håller tummarna för att det snart vänder för oss alla som har sömnstrulande barn.

• Little Ms Chatterbox
    Paninaro skrev 2012-07-06 00:06:49 följande:
    Efter att ha läst tråden har jag precis skickat iväg en beställning på MorEPA junior. Om det så bara blir en jätteliten förbättring av sömnen är det ju värt det.

Tycker så synd om vår lilla tjej på 11 månader som har så himla svårt att somna om fast hon är trött. För trött för att vara uppe men hur ledsen som helst trots att vi vyssjar och bär. Efter 45 minuters storgråtande i natt/ i morse fick jag packa ner henne i vagnen kl 05 och gå ut på promenad... Håller tummarna för att det snart vänder för oss alla som har sömnstrulande barn.
    Hoppas det hjälper er! Det är så jobbigt när det strular. 
    Vi gav upp lite med tvillingarna och förvarade vagnen inomhus och la dom alltid i den, körde över fram och tillbaka över tröskeln så det blev ett rytmiskt dunkande. Hjälpte för det mesta så man behövde som tur var inte ut jämt.
  • LitetFrö

Hej! Hoppas någon få läser denna tråden. Har en pojke på 6 mån som sover fruktansvärt dåligt både dag och natt samt är överaktiv och har svårt att varva ner. Funderar på att testa omega och då morepa junior mini. Undrar om någon har testat på bebis och sett nåt resultat? Berätta gärna lite om vad ni gav när och hur samt vad effekten blev. Jag hoppas verkligen på resultat, det är riktigt jobbigt läge just nu...

• ModestyBlaze
    LitetFrö skrev 2013-12-04 10:56:27 följande:
    Hej! Hoppas någon få läser denna tråden. Har en pojke på 6 mån som sover fruktansvärt dåligt både dag och natt samt är överaktiv och har svårt att varva ner. Funderar på att testa omega och då morepa junior mini. Undrar om någon har testat på bebis och sett nåt resultat? Berätta gärna lite om vad ni gav när och hur samt vad effekten blev. Jag hoppas verkligen på resultat, det är riktigt jobbigt läge just nu...
    Vad ger du honom att äta? På vissa måste man utesluta mjölkprodukter och spannmål också för att få hjälp. Men visst kör med lite mor EPA, det är jättebra. Men annars skulle jag försöka ge mera grönsaker och kött och fett, inga spannmål eller för mycket mjölk faktiskt. Idag är ju GF/CF kost en giltig behandling för barn med autism och ADHD, så varför ge detta om så många mår dåligt av det?
  • LitetFrö
    ModestyBlaze skrev 2013-12-06 22:07:17 följande:
    Vad ger du honom att äta? På vissa måste man utesluta mjölkprodukter och spannmål också för att få hjälp. Men visst kör med lite mor EPA, det är jättebra. Men annars skulle jag försöka ge mera grönsaker och kött och fett, inga spannmål eller för mycket mjölk faktiskt. Idag är ju GF/CF kost en giltig behandling för barn med autism och ADHD, så varför ge detta om så många mår dåligt av det?
    Hej och tack för svar! Vi ger redan mjölkfri kost, då jag tidigare trodde han kanske var överkänslig/allergisk mot mjölkprotein pga kolik, mycket kräk och magont. Men spannmål är ju svårare, ger ju gröt (sinlac) och välling (sempers mjölkfria) men jag antar att dessa innehåller spannmål... annars ger jag hemmalagad mosad mat typ potatis morot palsternacka blomkål etc med rapsolja. Hmm...finns det gröt och välling som inte innehåller spannmål?
    Har nu gett honom morepa i 4 dagar och jag tycker jag märkt skillnad var gäler överativiteten, han är så mycket lugnare och nöjdare! Inbillning? Sammanträffande? Vem vet...återstår ju att se om detta håller i sig. Sömnen däremot är ungefär oförändrad men det kan nog bero på att han just fått sin första tand.
  • ModestyBlaze
    LitetFrö skrev 2013-12-08 20:21:54 följande:
    Hej och tack för svar! Vi ger redan mjölkfri kost, då jag tidigare trodde han kanske var överkänslig/allergisk mot mjölkprotein pga kolik, mycket kräk och magont. Men spannmål är ju svårare, ger ju gröt (sinlac) och välling (sempers mjölkfria) men jag antar att dessa innehåller spannmål... annars ger jag hemmalagad mosad mat typ potatis morot palsternacka blomkål etc med rapsolja. Hmm...finns det gröt och välling som inte innehåller spannmål?
    Har nu gett honom morepa i 4 dagar och jag tycker jag märkt skillnad var gäler överativiteten, han är så mycket lugnare och nöjdare! Inbillning? Sammanträffande? Vem vet...återstår ju att se om detta håller i sig. Sömnen däremot är ungefär oförändrad men det kan nog bero på att han just fått sin första tand.
    Hirsgröt, bovetegröt, risgröt, finns massor att äta istället för spannmål. Man kan också äta mat som frukost det gör vi. Min son får pannkaka till frukost varje morgon, gjort på bovetemjöl. Ta gärna också mera osaltat smör än rapsolja i maten, rapsolja har för hög andel omega-6 för barn! Kokosolja är också bra att ha lite i maten, håller också igång magen.

Titta på Paleo saker är mitt tips. slå på Paleo recept. Det kommer ni långt på.
Svar på tråden Ni som provat Omega3 för bättre sömn på era barn!