• sonalii

långa arbetspass och trötthet

Hej!
    Jag jobbar som sommarvikarie innom äldrevården. Gravid i vecka 18. Illamåendet och kräkningar har väl som gott gått över, men vid stress, trötthet och viss mat så slår det tillbaka.

Nu har jag börjat på mitt nya sommarjobb och har bestämda arbetstider hela sommaren. Problemet jag fått är arbetstiderna. Första dagen jobbar jag till nio på kvällen och andra arbetsdagen börjar redan klockan sju nästa morgon. Jag hinner hem till 20 efter nio, dusha bort lukt av urin osv (från jobbets arbetsuppgifter som sätter sig i hår och dylikt) och laga/ta nåt att äta, därefter bums i säng, sova och få max6 kanske nästan sju timmarsrs sömn och därefter gå upp igen...TIDIGT. så tidigt kan jag inte äta frukost, åka till jobba på tom mage...där tar jag mig nåt att äta lite då och då, men beror helt på morgonens arbetsuppgifter och behov (ibland stressigt). JAG BLI HELT SLUT och tom i bollen på morgonen. Så många tunga lyft är det inte, man får använda tekniken, men man jobba mycket med kroppen ändå, hukar sig, sträcker sig,går och går och går... osv osv....    utan bra vila och mat arbetspassen där emellan.

Min chef föreslog att jag kunde ge bort några arbetspass, så jag funderar,.. det blir bara måånga arbetspass som jag får ge bort i så fall. Och med en man som flippar ur och typ lämnat mig, och inge större besparingar, så behöver jag allt jobba jag kan få.

Nån klok med råd och tips? 

• Svar på tråden långa arbetspass och trötthet
  • Stork

I slutet av min graviditet delade jag upp pass och fixade... Jobbade bara några timmar per dag och hann sova. Att jobba på kvällen sen tidigt på morgonen är tufft.

Mitt tips är att du igen pratar med din chef/samordnare och att ni gör om ditt schema.

• Chirin

Jag har liknande problem är också anställd över sommaren och har tagit på mig allt för många pass i juli månad. Slutar halv 10 och ska upp fem nästa dag. Är i vecka 17 med tvillingar och har grymt ont i svanken redan. Jag har tänkt prata med min chef och minska timmarna i juli till hälften. Vi behöver pengarna men du behöver också din vila och njuta av din graviditet håller med ovanstående kommentar prata med din chef om du kan jobba mindre timmar kanske känns lite jobbigt att de tycker att man är besvärlig med att ändra tider osv det är ju våra andra kollegor som kommer få ta över våra pass. Men prioritera ditt barn och dig själv först.

• sonalii

Ännu har jag inte mer ont i kroppen än i mina fötter. Jag behöver också pengarna, med det ser ut som om jag måste jobba mindre ändå :( -mindre pengar. Idag spydde jag på jobbet och kunde inte återhämta mig efter det och tillslut fick jag gå hem. Hemma kunde jag inte äta upp mig igen, utan bara lite sömn botade illamåendet och kräkreflexen. Trötthet +stress +känslostormar +inget stabilt matintag = se upp,här kommer spyan!

Det är skönt att höra en säga ta vila, gör det som är bäst för att du ska må bra (sa min barnmorska), tack för insisteringen Chirin och allihop. Lite mindre pengar- so what - jag och bebisen ska må bra!!!!!

Känner mig feeeeg, vågar inte prata igen med chefen, jikes. En ny chef from idag också (då ordinarie gick på semester. Hmm..Imorrn, ska jag sitta ner, kolla schemat, hur många pass jag skulle behöva ta bort, och se....kanske ringa chefen eller den som gärna tar dom passen.    

• sonalii

inte ont i kroopen, men har inte gått upp i vikt än, bara ner 7 kilo

Svar på tråden långa arbetspass och trötthet