• Tida77

    Vem är mördaren?? massa fiskar döda :-(

    Jag har fått överta ett 120 litersakvarium med fiskar i och har gjort i ordning osv och stoppat ner de fiskar jag fick (som kom från två olika akvarier) plus de fiskar jag hade tidigare i det stora akvariet. Nu har de flesta fiskarna "försvunnit" och innan jag köper nya måste jag ju försöka lista ut vem av de kvarvarande som tar ihjäl de andra. Fiskar som försvunnit: neontetror, silvertipp, fjärilsfisk (tror jag de heter, simmar uppochner vid ytan) guppies. Fiskar som är kvar: dvärggurami (hona+hane) scalare (mellanstora), kampfisk (hane) silvertippar. Först misstänkte jag kampfisken men tyckte det var konstigt att han käkade på tetrorna, nu tror jag mest på scalarerna, men de gick jättebra med tetrorna tidigare... någon som har en kvalificerad gissning på vem mördaren är?

  • Svar på tråden Vem är mördaren?? massa fiskar döda :-(
  • Melan

    Min kampfisk tog alla fiskar... Det kanske både är kampfisken och scalarerna som är bovarna?

  • Seroster

    Haft en gurami som kallades Ronny, dyraste fisken i akvariumet då han åt nästan uteslutande andra fiskar... =P


    Vad du än tror är sant nu kommer du förmodligen inse är fel.
  • kossan

    Guramin, vi hade sånna förut och konstigt nog var det alltid bara dessa kvar i akvariumet.... :)

  • Sixxty

    Tror som de andra på Scalaren eller Guaramis. De har haft en tendens att käka andra hos oss. Det har fungerat bättre när vi har haft t ex tetror först och introducerat scalarer senare när de "bott in sig". Vi har en jättescalar nu med kardinal och kejsartetror och det är inga problem. Guaramis ska jag däremot aldrig ha mer. vackra fiskar men ack så elaka.

  • dasboot

    Gissar på scalaren. De kan gå jättebra med tetror men kommer du upp i storlek och får smak för tetror så äter den tills det inte finns "ätbara" fiskar kvar. Och nya mindre tetror lär gå samma väg.

  • Thaleya1

    Scalaren och Kampfisken. Mina scalarer försökte äta allt som var litet, och snabb som satan var de, man hann knappt se vad som hände. Guramis kan dock också vara rovdjur av sig ;). Tetror är väl mer bara fenbitare eller har jag fel?

Svar på tråden Vem är mördaren?? massa fiskar döda :-(