• Angie99

Vilken ras är min katt?

Hej!

Min katt är en vanlig huskatt men eftersom hon är långhårig så antar jag att det är en blandning av något. Någon som är duktig på sånt här som kan mer?

• Svar på tråden Vilken ras är min katt?
  • babyfreeze
    Angie99 skrev 2013-08-12 19:40:32 följande:
    Men tror du inte att några renrasiga katter rymmer ibland? Det skulle jag gjort om jag aldrig fick vara ute och springa bland andra katter.
    Det vanligaste är att man har kastrerade raskatter. Bara registrerade uppfödare har fertila katter och de brukar vara väldigt noga med att ha sina (ofta väldigt dyra) avelskatter i rymningssäkra rastgårdar. Kan absolut ha hänt någon nån gång att nån har rymt, men absolut inte i den utsträckningen att det är rimligt att spekulera i om en hittekatt har nån viss ras i sig.
  • Angie99
    mysan77 skrev 2013-08-12 09:07:03 följande:
    Hej, nu har jag tyvärr inte några bilder på min förra katt, men hon var identisk med din katt. hennes mormor var norskskogkatt och mamman var sköldpaddsfärgad korthårig. min katt var den enda som blev långhårig i den kullen.

kan ju alltså vara nån långhårig släkting långt tillbaks. 
    Ja men nu när jag jämför med den andra så har de så olika päls. Hans är tjock och tät och hennes är mer semi-långhårig. Synd att du inte hade kort.
  • babyfreeze
    Angie99 skrev 2013-08-12 19:45:59 följande:
    Ja visst är de fina!

Den lilla (på första bilderna) var bara kattunge när tråden startades och visade sig vara en ganska blyg och lite lättskrämd dam. Hon kommer gärna till mig men inte alls till min sambo och vill helst inte ligga i knät. Hon blev steriliserad för ett tag sen och nu är hon lite keligare. Däremot är hon väldigt klok. Förstår direkt nya saker. Hon har t.ex. lärt sig att hoppa upp i fönstret och jama när hon vill in. Man blir lite rädd när det helt plötsligt lyser två kattögon utanför fönstret.

Den andra har ett hjärta av guld! Han är så gosig och kelig och vänlig. Dock inte så smart. Klumpig också, landar på sidan. Hihi... Men han är en riktig jägare och tar gärna stora kråkor och biter av dem huvudet. Den lilla leker lite med en näbbmus på sin höjd och släpper alltid tassen när den piper... Så olika det kan vara. 
    Å, det finns inget kärare än en röd hankatt som är lite klumpig! *love*
  • Piia

Jag ser ingen ras i dessa katter alls. Hade jag inte varit allergisk så har jag köpt en blandras faktiskt. Nu har jag två renrasiga och många tusenlappar dyrare. De har varit sjuka mer än de huskatter jag haft förr, så jag tror tyvärr inte på att dessa tester är så bra.

Vill man ha en vuxen raskatt så brukar uppfödare vilja bli av med dom som uppfyllt sitt syfte med aveln. De behövs ju inte längre och man kan få dem billigt.

• nemo1
    tjejen91 skrev 2013-08-12 20:04:36 följande:
    Jag har en liten katt dam här hemma, 50% norsk skogkatt och 50% huskatt :)
    Jaså, såg du stamtavlan på den föräldern som påstods vara skogkatt?
  • tjejen91
    nemo1 skrev 2013-08-12 20:27:49 följande:
    Ja men lilla du, har jag sagt att jag inte sett den? Min katt ÄR 50% norsk skogkatt!
  • tjejen91
    nemo1 skrev 2013-08-12 20:27:49 följande:
    Vadå påstods, vad är det med dig??
  • roffe
    tjejen91 skrev 2013-08-12 20:48:57 följande:
    Vadå påstods, vad är det med dig??
    Hen undrar bara hur du vet att hälften av generna kommer från en raskatt och att hälften kommer från en huskatt.

Vanligtvis (jag har aldrig hört talas om det iaf) så parar en uppfödare inte en raskatt med en huskatt.
    Så hen undrade hur du visste helt enkelt. 

Sen får man ju inte hälften av generna bara för att liksom. Det är ju gener, man kan inte riktigt styra det på en parning.

Det var typ så hen menade =) Gissar jag. =)
  • Omogen citron
    roffe skrev 2013-08-12 22:53:05 följande:
    Hen undrar bara hur du vet att hälften av generna kommer från en raskatt och att hälften kommer från en huskatt. Vanligtvis (jag har aldrig hört talas om det iaf) så parar en uppfödare inte en raskatt med en huskatt. Så hen undrade hur du visste helt enkelt. Sen får man ju inte hälften av generna bara för att liksom. Det är ju gener, man kan inte riktigt styra det på en parning.Det var typ så hen menade =) Gissar jag. =)

Jag vet ganska många som har köpt en renrasig katt (med stamtavla såklart) som sedan lånar ut katten till huskattsägare så huskatten sedan kan föda "halv- raskatter" eller tvärtom, de köper en renrasig hona och parar henne med en huskatts hane. Kollar du på Blocket hittar du regelbundet folk som lånar ut sin renrasiga hane för parning. De tar 500 kronor för det och jag tvivlar starkt på att det handlar om seriös avel.
  • roffe
    Omogen citron skrev 2013-08-13 02:01:00 följande:

Jag vet ganska många som har köpt en renrasig katt (med stamtavla såklart) som sedan lånar ut katten till huskattsägare så huskatten sedan kan föda "halv- raskatter" eller tvärtom, de köper en renrasig hona och parar henne med en huskatts hane. Kollar du på Blocket hittar du regelbundet folk som lånar ut sin renrasiga hane för parning. De tar 500 kronor för det och jag tvivlar starkt på att det handlar om seriös avel.
    Nej det låter inte ett dugg seriöst faktiskt. Det mesta på blocket känns oseriöst. 
  • babyfreeze

Man kan utgå ifrån att all blandraskattavel är 100% oseriös, eftersom de som lånar ut sin raskatt antagligen bryter mot överenskommelse med uppfödaren av raskatten. Läs på uppfödares hemsidor, så ser du att alla har som villkor att katten kastreras om den inte ska användas i avel. Ska man använda katten i avel, så skriver man ett annat kontrakt för det. Det finns ingen seriös uppfödare som vill förknippas med blandrasavel.

• Angie99
    Omogen citron skrev 2013-08-13 02:01:00 följande:

Ja det har jag också sett massa annonser om.
    Jag tror inte heller att alla uppfödare är så seriösa som vissa verkar påstå i tråden. Tror nog, precis som med hundar, att det finns de som bara är ute efter att tjäna pengar. Och då kan nog både rymningar, försäljning av icke kastrerade katter och parning med andra raser ske.
  • Fru84

här kutar det runt raskatter ute fritt lite nu och då. min syrras bondis fick en vit katt med blå ögon och lurvig päls. (ser ut så även som vuxen nu) medan de andra bebisarna var typiska bondisar. så visst förekommer det att dyra raskatter smiter allt....

• Annnanym

Tyvärr inte insatt alls men måste bara flika in, vilken otroligt söt katt!! Hjärta

• nemo1
    Fru84 skrev 2013-08-20 08:25:47 följande:
    här kutar det runt raskatter ute fritt lite nu och då. min syrras bondis fick en vit katt med blå ögon och lurvig päls. (ser ut så även som vuxen nu) medan de andra bebisarna var typiska bondisar. så visst förekommer det att dyra raskatter smiter allt....
    Tror du pappan är "dyr raskatt" bara för att kattungen var vit med blå ögon???Huskatter ser ut på många sätt och alla raskatter härstammar från just huskatten.
  • Angie99
    Annnanym skrev 2013-08-20 08:27:25 följande:
    Tyvärr inte insatt alls men måste bara flika in, vilken otroligt söt katt!! Hjärta
    Tack snälla du, jag ska hälsa henne det.
  • Juppi

Ser ut som våran och hon är blandning av skogskatt och perserkatt :)

• Fru84
    nemo1 skrev 2013-08-20 09:41:18 följande:
    Tror du pappan är "dyr raskatt" bara för att kattungen var vit med blå ögon???Huskatter ser ut på många sätt och alla raskatter härstammar från just huskatten.

nix- jag vet. katten har en ägare som är grannen som jag pratat med. simple as that.
  • nemo1
    Fru84 skrev 2013-08-20 16:05:06 följande:

nix- jag vet. katten har en ägare som är grannen som jag pratat med. simple as that.
    Absolut.
Svar på tråden Vilken ras är min katt?