• Gullvivan76

Erfarenheter av moderkaksprov?

Någon som har gjort Moderkaksprov?

Är i vecka 12+4 och gjorde KUB-testet i måndags. Fick högrisk 1:168 för DS. Jag är 36 år så åldern drog väl ner lite. Tror annars att det mest var blodproven som påverkade. NUPP var 2,3 mm så det är väl ganska normalt, tror jag. Läkaren skulle skicka tid för fostervattensprov som kan göras tidigast i v 15 och sen vänta en vecka på svaret. Alltså minst 4 veckors olidlig väntan på svaret! Vi hittade en klinik där man kan göra det privat så nu har vi fått en tid till på måndag.

• Svar på tråden Erfarenheter av moderkaksprov?
  • lullens

Jag gjorde moderkaksprov när jag väntade min första son.

Vad undrar du?

• Gullvivan76

lullens: Jag undrar lite hur det var. Gjorde det ont? Jobbade du dagen efter? Hur kändes det efteråt?

• cozmoz

fostervattenprov kan man inte göra före vecka15 det har med hinnorna att göra. Innan dess måste man isåfall göra moderkaksprov. Konstigt att en privatklinik erbjuder fostervattenprov,iv 12. Kolla upp det ordentligt.
    Moderkaksprov  görs direkt i de veckorna du är i nu.
    Jag råkade själv ut för ett dåligt svar på Kuben
    Vi fick risk: 1:11,  är 39 år vi fick tid till moderkaksprov direkt efter kubtestet.
    det gjordes direkt på morgonen, på Lunds lasarett.
    sedan var det totalt förbjudet att göra ngnting alls den dagen. Bara beordrad vila. Inga lyft mm.
    Dagen därpå var allting som vanligt. Åter på arbetet etc.

1:168 är väl inte så dåligt, räknar du på det är det en extremt  liten risk att ditt  barn skullle drabbas av DS.
    ett barn på 168.

Hade själv 1:11 vilken visade på över 90% chans att det skulle vara ok.
    Det finns ju en risk med ta provet också.....
    Du skall se att allting går jätte bra.
    Oavsett beslut så håller jag tummarna.
    lycka till

• cozmoz

Tyckte inte att det gjorde ont alls. Däremot valde jag att inte titta på , jag blundade o höll maken hårt i handen. det tog max ett par minuter

• Gullvivan76

Cozmoz: Tack för dina svar! Det framgick inte så tydligt i mitt inlägg, men det är Moderkaksprov vi bokat på måndag. Vi orkade inte vänta och oroa oss tills vi får göra fostervattensprovet i v. 15 tidigast. I detta Landsting erbjuder de inte Moderkaksprov alls... Tack för all info och stöd! Glad

Svar på tråden Erfarenheter av moderkaksprov?