Anonym (syster) skrev 2012-07-04 09:04:40 följande:
Är du min bror, TS?
Nej, men han var i nästan samma situation, förutom att han fick veta om graviditeten tidigare och fick vara med på föräldrautbildningen (efter mycket tjat och tjafs).
Han hade ingen relation med tjejen (de umgicks lite, hade sex, men det var inget förhållande), och ville inte ha barnet. Hon behöll. Han bestämde sig för att hänga med på tåget. Nu underlättas det hela av att de bor på samma ort.
Han begärde faderskapstest, som var klart efter några månader. Då skrev de också på om gemensam vårdnad. Han fick fp-dagar, men överlät de flesta på mamman för att hon skulle kunna vara hemma med barnet. Han var ofta hemma hos henne i början, eller så var mamman och barnet hemma hos honom. De träffades minst 5 dagar i veckan, men inte särskilt länge åt gången. Efter en månad eller så fick han börja ta med sig barnet ut, först på en promenad, sen kanske hem till vår mamma eller till en kompis i någon timme. Detta trappades sakta upp, och när barnet var knappt ett halvår började han ha henne en dag i veckan - hämtade henne på morgonen och lämnade henne på kvällen. Några månader efter det började hon sova över hos honom utan sin mamma.
Jag måste säga att jag beundrar min brorsdotters mamma. Ja, hon har varit bitsk och spydig emellanåt, ja, hon har varit motsträvig och inte velat samarbeta i perioder, men hon har satt sig över det och på det stora hela ansträngt sig rejält. Jag hade förmodligen inte alls varit lika generös och haft lika "lätt" att släppa ifrån mig min unge.
Men brorsan har fått släppa en hel del han också. Han hade velat gå mycket fortare fram med umgänge och övernattningar och allt sånt, men fick ge med sig. Nu har han å andra sidan en fin relation med sin drygt ettåring som han har varannan helg och varje onsdag, med siktet på att trappa upp långsamt till varannan vecka.
Mina råd:
Pressa inte om att vara med på förlossningen! Vill hon inte att du ska vara med kan du fråga om det går bra att du sitter i väntrummet och kommer in när allt är klart, men annars ber du att hon ringer när barnet är ute och hon har fått fräscha upp sig lite.
Få hjälp att upprätta ett samarbete och ett umgängesavtal. Det är mycket, mycket lättare att samarbeta om ni har på papper att ni är överens om att du kommer hem till henne tisdag, torsdag, lördag och söndag mellan klockan si och så, än att ni ska hålla på och ringa och bestämma vad som passar.
Visa att du vill vara delaktig, men inte ta över. Om du nu har så gott om pengar kan du till exempel säga till henne "jag skulle gärna vilja köpa en ny barnvagn - vad har du tänkt dig, ungefär?" Och så vara påläst och veta lite vad du själv vill ha och gillar, så det blir en diskussion, inte att hon beställer och du betalar.
Var tydlig med att det är *barnets* bästa du är ute efter, inte ditt eget. Det är skitsamma vad du vill och inte vill. Det är skillnad på "det är mitt barn också, och jag vill ha hen hos mig varje helg" och "det är viktigt för mig att barnet får en chans att knyta an till mig också, jag tror att det är bra för hen att få en relation med mig också".
Ok tack för ditt tips. Ska testa!!! 5 veckor kvar nu :)