• Macke83

Vad kan tjejen ha på lur?

Hej

Ska bli pappa i början av Augusti. Jag och tjejen är inte ett par. Vi har inte en speciellt bra relation och vi har träffats en gång och pratat lite kring graviditeten. Hon säger att hon vill ha ensam vårdnad där vi ska skriva ett umgängesavtal, t.ex. någon timme varannan helg. Nu ska jag citera henne; "för att du inte ska komma och gå hur du vill här" - sa hon.

Jag är inte kär i henne och vill inte ha någon kärleksrelation med henne. Jag är pappa och inget annat! Jag ska begära gemensam vårdnad och ha mer kontakt med barnet än vad hon vill.

Så vad kan hon mena med det jag citerade? har hon några hemliga planer med att ha ensam vårdnad?

Tack på förhand, hälsningar Marcus! :) 

• Svar på tråden Vad kan tjejen ha på lur?
  • Macke83
    h8him skrev 2012-06-24 21:43:00 följande:
    Har du försökt prata med mamman? Alltså berätta hur du vill att din roll som pappa ska kunna vara och hur du tänker dig att du ska kunna stötta henne samt även kunna finnas tillgänglig och få ha umgänge de 7 dagar när du inte jobbar? Kommunikation är något ni kommer att behöva många år framöver. Försök se om du kan nå fram till henne på något sätt. Sen menar jag inte att du ska muta henne med bil och pengar utan att du ska berätta om vad du har att erbjuda som pappa!
    Nej nej, jag mutar inte. Det jag menar en är en relation där man tar och ger. För mig är pengar inget bekymmer om man säger så. 

Hon har sagt att hon helst inte vill höras eller ses före födseln i Augusti. Lite svårt då att prata saker och ting. Vad jag vet har hon ingen skyldighet att göra det heller. Så det är ingen mening att bråka för det förvärrar bara situationen. Jag har försökt, vilket jag har bevis på både i form av Sms och mail. Har även spelat in ett samtal mellan oss där hon säger att hon inte vill ha något med mig att göra överhuvudtaget.

Kommer fortsätta min kamp när barnet är fött om två månader. Går inte det så kommer jag dra in familjerätten med tillhörande sammarbetssamtal. 
  • SupersurasunkSara

Mamman måste inte komma på samarbetssamtalen. Men det ser inte så bra ut att hon inte vill lösa situationen och du kan ju alltid prata med dem och få råd.

• h8him
    Macke83 skrev 2012-06-24 22:09:13 följande:
    Nej nej, jag mutar inte. Det jag menar en är en relation där man tar och ger. För mig är pengar inget bekymmer om man säger så. 

Hon har sagt att hon helst inte vill höras eller ses före födseln i Augusti. Lite svårt då att prata saker och ting. Vad jag vet har hon ingen skyldighet att göra det heller. Så det är ingen mening att bråka för det förvärrar bara situationen. Jag har försökt, vilket jag har bevis på både i form av Sms och mail. Har även spelat in ett samtal mellan oss där hon säger att hon inte vill ha något med mig att göra överhuvudtaget.

Kommer fortsätta min kamp när barnet är fött om två månader. Går inte det så kommer jag dra in familjerätten med tillhörande sammarbetssamtal. 
    Jag menade inte att du gör det utan jag ville att du inte skulle missuppfatta mig:)

Just nu är allt säkert både skrämmande och jobbigt men även roligt för henne. Om du kan maila, skriva ner dina tankar och försöka nå henne så att hon kanske kan förstå att du inte vill bråka, utan att ni ska kunna bli de två bästa föräldrarna ert barn kan få, så kanske det kan göra lite skillnad kan jag tänka mig.

Samarbetssamtal och stämningar har en förmåga att skapa konflikter också. Kämpa på ett tag till med att försöka få henne att lita på dina intentioner är mitt förslag.

Sen, om hon vägrar kontakt och umgänge när barnet är fött så har du självklart inget annat val.

Känner du hennes föräldrar?
  • Barbamamah
    Macke83 skrev 2012-06-24 18:31:27 följande:
    Har läst att vissa undrar om vi är unga och omogna. Ptjao omogen, det är väl upp till var och en att tycka. Jag är 29 år och mamman är 27 år. Så vi är inte så unga som en del tror (20 år?!). Angående relation så vet jag inte. Vi dejtade varandra under sex månader och någon dag till. Från Juli till Januari. Sedan tog hon bort sin Facebook (första tecken), sedan bytte hon telefon nummer (andra tecken) och tillslut slutade hon höra av sig. 6 Månader senare hör hon av sig och säger att hon är gravid. Hon skickar ett mail via Hotmail till mig där hon förklarar hur det ligger till. Vid det här läget var hon i vecka 27 i graviditeten. Hon säger att hon inte vetat om den, men då jag fick träffa henne tre dagar efter detta så såg jag att hon hade jättestor mage och det såg ut som att hon vetat om det längre än vad hon påstår. Har träffat henne igår Lördag också. Ville se hur hon mår. Frågade om jag fick känna på magen men det fick jag inte. Ställde lite frågor. tex. om barnet sparkat och lite saker kring graviditeten. Fick bara spydiga och otrevliga svar tillbaka. För mig är det här en mardröm utan dess like. Det är inte graviditeten som är mardrömen, tvärtom - jag har fast jobb sedan fem år tillbaka. Tjänar bra, har mycket övertid att ta ut i kompledighet. Har cirka 400.000 kr i sparade medel på banken. Min ålder är inte för ung för att skaffa barn. Så långt är det bra. Det som är mardrömmen är mammans betéende mot mig och barnet. //Marcus 

Ja, det låter verkligen som en mardrömsscenario att plötsligt få reda på att man oväntat ska bli förälder om bar två månader och dessutom med en fientligt inställd medförälder. Har du verkligen ingen aning om varför hon är fientlig? Vet du varför hon gjorde slut med dig. Kan hon vara orolig för att detta bara är en början på en 18 år lång vårdnadstvist i rätten? Skulle du kunna förklara för henne att du i första hand inte vill tvista utan hitta ett fungerande samarbete kring vården av barnet där ni kan hjälpa varandra istället för att bråka?
  • Macke83

Tänkte på en till sak.

Hon vill bra ha kontakt via Facebook. Kan man kräva av henne en mer seriösare kontakt, t.ex. telefonsamtal? är det något man kan ta upp med familjerätten?

Att ta föräldramötet på dagis via sms känns lite... njaaa va!  

• Anonym (effie)
    Macke83 skrev 2012-06-29 21:02:48 följande:
    Tänkte på en till sak.

Hon vill bra ha kontakt via Facebook. Kan man kräva av henne en mer seriösare kontakt, t.ex. telefonsamtal? är det något man kan ta upp med familjerätten?

Att ta föräldramötet på dagis via sms känns lite... njaaa va!  
    Nu gör du en klassiker och tänker för långt fram. Hur det är nu och hur det är på dagis om två år är inte samma sak. Kräv inte. Börja med mejl via facebook och bygg systematiskt upp förtroendet och kommunikationen. Om du är genomtänkt och håller huvudet kallt men hjärtat varmt eller vad jag ska säga så tror jag det går bättre än om du lever om eller är arg och drivs av irritation, rättviseprinciper eller så. 
  • Majlisen

Kul att du svarat. Det bästa du kan göra är att ta tag i faderskapet, boka in en tid på familjerätten och skriv på papper om faderskap redan nu, då är du pappa från dag ett. Hon måste såklart vara med. Detta förutsätter även att du är säker på att du är pappa.

Sedan, man kan få mage från en dag till en annan. Kanske stämmer hennes historia, och att hon varit chockad i en månad eller så. Den riktiga bebismagen brukar först dyka upp kring v. 20, i alla fall hos förstföderskor. Jag menar inte att förringa, men kanske tänka sig in i hur hon tänkt om hon egentligen är vettig. Kanske kom allt som en chock och att hon inte vet hur hon ska hantera allt? Försök ge henne lite distans kanske just nu, fråga om du kan göra nåt för att hjälpa till, erbjud henne att åka och bebisshoppa gemensamt osv? Är hon bara otrevlig då så kanske det inte är någon ide, men hon är kanske jätterädd och orolig med alla hormoner som hör till? Försök bygg upp förtroende om du orkar? Du ska självfallet inte behöva göra det om du känner dig tveksam, men om du har tid och ork och tror att det kan göra saken bättre?

Ja, lycka till i alla fall, låt det gå via Facebook just nu och fokusera på tiden här och nu läste en studie om hur män och kvinnor såg på barn och där passar du klockrent in, du fokuserar på det större barnet som pappa (mamman på spädbarnet), ett sidospår nu bara, men läs lite om spädbarn, hur de funkar osv, hur umgänge ska gå till och tänk bara på barnets bästa och inte vad du vill, fast du är en viktig person.

• Loket

TS till att börja med SKALL DU GÖRA EN FADERSKAPSTEST så du vet att ungen är din det kan lika gärna vara någon annans med tanke på brudens beteende, skriv inte på några papper över huvud taget före det är klarlagt. Sedan kan du försöka få umgänge med barnet men utifrån hennes beteende lär det bli så att du tvingas kämpa för det så räkna med att det kommer ta lång tid och att hon kommer göra allt i sin makt för att sabotera dina möjligheter till umgänge.

• lightfish

Jag har mer eller mindre läst det mesta i tråden här men tar upp en trist grej som ändå är viktig: om hon är säker på att det är du som är pappan så kan det skrivas papper innan barnet är född i det fall om det skulle hända mamman något vid födseln. Nu har jag inte klart för mig om man kan begära faderskapstest efter det...

• Macke83

Nu är det iofs två månader kvar tills vårt barn föds. Men hur går dessa faderskapstest till? när mamman kontaktar mig och säger att nu nästa Måndag ska du & jag till familjerätten och skriva papper att du är pappa, jag mamma och detta vårat barn. Ska jag ta upp faderskapstestet då med handläggaren? eller ska jag ringa aktuellt kontor och förboka ett sådant test?

Kommer göra ett test utan tvekan! Men jag tycker att det är jobbigt att stå eye-to-ey inför mamman och kräva detta. Känns tryggare för mig att förvarna familjerätten om detta och att de som är utbildad för detta kan berätta det på bästa sätt. Kanske på ett sätt som låter helt naturligt för mamman som t.ex. "hej, här jag jag lite godis till ert barn" - dåligt exempel, men ni fattar nog vad jag menar...

//Marcus 

• Majlisen
    Macke83 skrev 2012-06-30 23:42:05 följande:
    Nu är det iofs två månader kvar tills vårt barn föds. Men hur går dessa faderskapstest till? när mamman kontaktar mig och säger att nu nästa Måndag ska du & jag till familjerätten och skriva papper att du är pappa, jag mamma och detta vårat barn. Ska jag ta upp faderskapstestet då med handläggaren? eller ska jag ringa aktuellt kontor och förboka ett sådant test?

Kommer göra ett test utan tvekan! Men jag tycker att det är jobbigt att stå eye-to-ey inför mamman och kräva detta. Känns tryggare för mig att förvarna familjerätten om detta och att de som är utbildad för detta kan berätta det på bästa sätt. Kanske på ett sätt som låter helt naturligt för mamman som t.ex. "hej, här jag jag lite godis till ert barn" - dåligt exempel, men ni fattar nog vad jag menar...

//Marcus 

När barnet fötts så kontaktar du då familjerätten och säger att du vill ha ett faderskapstest. Du ska kontakta kommunen barnet blir skrivet i. Du kan ju vänta tills kallelsen dyker upp och i samband med det ringa och förvarna. Om du skriver på ska dem reda med vittnen osv som är beredda, så bättre att förvarna. Du kommer topsas och även mamman och barnet. Sedan jämförs era dna och förhoppningsvis går det rätt fort. Det finns dock exempel där det tagit ett tag innan fadern blivit pappa på pappret. Kom ihåg att hon om hon vill jävlas eller liknande inte behöver ge något som helst umgänge innan faderskapet går igenom, först när det gått igenom dyker skyldigheterna för hennes del upp.
  • Loket
    Macke83 skrev 2012-06-30 23:42:05 följande:

//Marcus 
    Ta och ring eller smsa henne att du inte kommer skriva på några papper på att du är far till barnet förrän en fullständig faderskapstest är gjord efter barnet är fött, hon får acceptera det och kan inte tvinga dig att skriva på något ännu. Om hon insisterar är det bara att hänvisa till dina lagliga rätt att avvakta tills det är utrett vem som är far till barnet, dock får du räkna med att det blir ett jävla liv utifrån hur hon har agerat så här långt men det är bara att bortse ifrån.
  • Anonym (Tagga ner!)

Varför skulle hon vilja ha dig som pappa och ljuga om faderskapet när hon inte vill veta av dig? Sluta stressa henne med dina underliga föreställningar och idéer. Hon måste få lov till att ta det lugnt med barnet! Barnets bästa går före dina omogna önskningar. Låt henne vara och sluta planera för framtiden. Hon hör av sig när barnet är fött och då är det du som hamnar sist och barnet först. Barnet som är känsligt och inte är en jäkla hundvalp som du kan slita loss och visa upp. Sjukt att det finns fler av er.

• Anonym (what?)
    Anonym (Tagga ner!) skrev 2012-07-03 23:34:11 följande:
    Varför skulle hon vilja ha dig som pappa och ljuga om faderskapet när hon inte vill veta av dig? Sluta stressa henne med dina underliga föreställningar och idéer. Hon måste få lov till att ta det lugnt med barnet! Barnets bästa går före dina omogna önskningar. Låt henne vara och sluta planera för framtiden. Hon hör av sig när barnet är fött och då är det du som hamnar sist och barnet först. Barnet som är känsligt och inte är en jäkla hundvalp som du kan slita loss och visa upp. Sjukt att det finns fler av er.

Men barnet har väl rätt att knyta an till sin pappa med? Barnets bästa är att få en god relation till båda föräldrarna.
  • Anonym
    Anonym (Tagga ner!) skrev 2012-07-03 23:34:11 följande:
    Det är ett bra sätt att inte bli jagad av soc för att hitta rätta pappan...

Vad menar du med att ts hamnar sist? Han har all rätt att kräva faderskapstest och, om han är far, ha umgänge.
  • Anonym (syster)

Är du min bror, TS?

Nej, men han var i nästan samma situation, förutom att han fick veta om graviditeten tidigare och fick vara med på föräldrautbildningen (efter mycket tjat och tjafs).

Han hade ingen relation med tjejen (de umgicks lite, hade sex, men det var inget förhållande), och ville inte ha barnet. Hon behöll. Han bestämde sig för att hänga med på tåget. Nu underlättas det hela av att de bor på samma ort.

Han begärde faderskapstest, som var klart efter några månader. Då skrev de också på om gemensam vårdnad. Han fick fp-dagar, men överlät de flesta på mamman för att hon skulle kunna vara hemma med barnet. Han var ofta hemma hos henne i början, eller så var mamman och barnet hemma hos honom. De träffades minst 5 dagar i veckan, men inte särskilt länge åt gången. Efter en månad eller så fick han börja ta med sig barnet ut, först på en promenad, sen kanske hem till vår mamma eller till en kompis i någon timme. Detta trappades sakta upp, och när barnet var knappt ett halvår började han ha henne en dag i veckan - hämtade henne på morgonen och lämnade henne på kvällen. Några månader efter det började hon sova över hos honom utan sin mamma.

Jag måste säga att jag beundrar min brorsdotters mamma. Ja, hon har varit bitsk och spydig emellanåt, ja, hon har varit motsträvig och inte velat samarbeta i perioder, men hon har satt sig över det och på det stora hela ansträngt sig rejält. Jag hade förmodligen inte alls varit lika generös och haft lika "lätt" att släppa ifrån mig min unge.

Men brorsan har fått släppa en hel del han också. Han hade velat gå mycket fortare fram med umgänge och övernattningar och allt sånt, men fick ge med sig. Nu har han å andra sidan en fin relation med sin drygt ettåring som han har varannan helg och varje onsdag, med siktet på att trappa upp långsamt till varannan vecka.

Mina råd:

Pressa inte om att vara med på förlossningen! Vill hon inte att du ska vara med kan du fråga om det går bra att du sitter i väntrummet och kommer in när allt är klart, men annars ber du att hon ringer när barnet är ute och hon har fått fräscha upp sig lite.

Få hjälp att upprätta ett samarbete och ett umgängesavtal. Det är mycket, mycket lättare att samarbeta om ni har på papper att ni är överens om att du kommer hem till henne tisdag, torsdag, lördag och söndag mellan klockan si och så, än att ni ska hålla på och ringa och bestämma vad som passar.

Visa att du vill vara delaktig, men inte ta över. Om du nu har så gott om pengar kan du till exempel säga till henne "jag skulle gärna vilja köpa en ny barnvagn - vad har du tänkt dig, ungefär?" Och så vara påläst och veta lite vad du själv vill ha och gillar, så det blir en diskussion, inte att hon beställer och du betalar.

Var tydlig med att det är *barnets* bästa du är ute efter, inte ditt eget. Det är skitsamma vad du vill och inte vill. Det är skillnad på "det är mitt barn också, och jag vill ha hen hos mig varje helg" och "det är viktigt för mig att barnet får en chans att knyta an till mig också, jag tror att det är bra för hen att få en relation med mig också".

• Macke83
    Anonym (syster) skrev 2012-07-04 09:04:40 följande:
    Är du min bror, TS?

Nej, men han var i nästan samma situation, förutom att han fick veta om graviditeten tidigare och fick vara med på föräldrautbildningen (efter mycket tjat och tjafs).

Han hade ingen relation med tjejen (de umgicks lite, hade sex, men det var inget förhållande), och ville inte ha barnet. Hon behöll. Han bestämde sig för att hänga med på tåget. Nu underlättas det hela av att de bor på samma ort.

Han begärde faderskapstest, som var klart efter några månader. Då skrev de också på om gemensam vårdnad. Han fick fp-dagar, men överlät de flesta på mamman för att hon skulle kunna vara hemma med barnet. Han var ofta hemma hos henne i början, eller så var mamman och barnet hemma hos honom. De träffades minst 5 dagar i veckan, men inte särskilt länge åt gången. Efter en månad eller så fick han börja ta med sig barnet ut, först på en promenad, sen kanske hem till vår mamma eller till en kompis i någon timme. Detta trappades sakta upp, och när barnet var knappt ett halvår började han ha henne en dag i veckan - hämtade henne på morgonen och lämnade henne på kvällen. Några månader efter det började hon sova över hos honom utan sin mamma.

Jag måste säga att jag beundrar min brorsdotters mamma. Ja, hon har varit bitsk och spydig emellanåt, ja, hon har varit motsträvig och inte velat samarbeta i perioder, men hon har satt sig över det och på det stora hela ansträngt sig rejält. Jag hade förmodligen inte alls varit lika generös och haft lika "lätt" att släppa ifrån mig min unge.

Men brorsan har fått släppa en hel del han också. Han hade velat gå mycket fortare fram med umgänge och övernattningar och allt sånt, men fick ge med sig. Nu har han å andra sidan en fin relation med sin drygt ettåring som han har varannan helg och varje onsdag, med siktet på att trappa upp långsamt till varannan vecka.

Mina råd:

Pressa inte om att vara med på förlossningen! Vill hon inte att du ska vara med kan du fråga om det går bra att du sitter i väntrummet och kommer in när allt är klart, men annars ber du att hon ringer när barnet är ute och hon har fått fräscha upp sig lite.

Få hjälp att upprätta ett samarbete och ett umgängesavtal. Det är mycket, mycket lättare att samarbeta om ni har på papper att ni är överens om att du kommer hem till henne tisdag, torsdag, lördag och söndag mellan klockan si och så, än att ni ska hålla på och ringa och bestämma vad som passar.

Visa att du vill vara delaktig, men inte ta över. Om du nu har så gott om pengar kan du till exempel säga till henne "jag skulle gärna vilja köpa en ny barnvagn - vad har du tänkt dig, ungefär?" Och så vara påläst och veta lite vad du själv vill ha och gillar, så det blir en diskussion, inte att hon beställer och du betalar.

Var tydlig med att det är *barnets* bästa du är ute efter, inte ditt eget. Det är skitsamma vad du vill och inte vill. Det är skillnad på "det är mitt barn också, och jag vill ha hen hos mig varje helg" och "det är viktigt för mig att barnet får en chans att knyta an till mig också, jag tror att det är bra för hen att få en relation med mig också".
    Ok tack för ditt tips. Ska testa!!! 5 veckor kvar nu :)
Svar på tråden Vad kan tjejen ha på lur?