• ahj

Solresa med 6 mån pojke. HUR klara flyget och taxitransfer? mat på flyget?

Hej

jag och min man funderar på att åka till Tucepi,Kroatien en vecka med vår pojke som då kommer att vara nästan 6 månader. jag behöver tips och råd så här kommer en massa frågor!

Någon som varit nyligen i Kroatien med ett litet barn? Hur gör man med blöjor? ta med eller köpa. jag vet inte vad de har för märken där nere. Burkmat vet jag att det finns med det finns salt i de så jag får se hur jag gör med det..

Hur sitter man på flyget med ett barn? med dubbel bälte? vad gör man när barnet börjar gråta och inte vill sitta längre? hur gör man med mat ombord? han får ersättning! det finns färdigblandad i tetrapack som är 200 ml som hade varit smidigast men får man ta med det ombord? 
    får man ta med babyskydd? kan man ta med egen bilbarnstol?

vi skulle då åka till Split...och med taxi tar det ca 1 h till hotellet i Tucepi....hur åker man med bebisen då?sitter de i knät  för jag tvivlar på att de har bilbarnstolar..

om vi bokar denna resa är vi där nere 21/7-28/7 altså när det är som varmast...skulle ni låta era 6mån bebisar svalka sig lite i havet? jag har varit där innan och det är varmt i vattnet...har sett andra bebisar bada korta stunder..

barn under 1 år bör inte smörjas med solskyddskräm.....MEN i den värmen vill man inte ta några risker..

tack på förhand!

• Svar på tråden Solresa med 6 mån pojke. HUR klara flyget och taxitransfer? mat på flyget?
  • GladaFrun

Hej,

vi har rest mycket med våra barn och det är jättehärligt!

Här är några svar på dina frågor:

På flyget får du ta med allt som bebisen behöver äta under resan.

Du sitter med dubbelt bälte, och du kan gå upp och gå i gången om bebisen skriker.

Köp solskyddsdräkt och håll bebisen mest i skuggan. Vi har använt solskyddskräm när solen inte gått att undvika på de delar som kläderna inte täcker.

Ta med blöjor, tvättservetter och barnmatsburkar hemifrån. 

Om ni tar med babyskyddet är det inga problem i taxin, annars får ni ha bebisen i famnen och det är ju inte så säkert. När vi har åkt buss har vi haft bebisen i bärsele eller sjal, har känts lite bättre.

~*~♥~*~ mamma till fyra vackra mirakel ~*~♥~*~
  • Jowimo

Har inte varit i Kroatien så med mat och blöjor där har jag tyvärr inget svar på men var till Mallorca i april med våran då 6 månaders tjej. Man får ett extra bälte som man sätter runt barnet som sitter fast i ditt egna det hjälper flygpersonalen till om du inte vet hur man gör. Vi hade med oss de färdigblandade tetrorna var inget problem la dom i en påse och la på bandet vid säkerhets kontrollen. Har läst att vissa har fått provsmaka en men vi behövde inte göra det varken dit eller hem. Men hade med lite pulver också ifall vi inte skulle ha fått tagit med oss dom. Blev lite trångt om man skulle fälla ner bordet gick precis för mig men våran dotter är ganska stor av sig. Vi åt ingen mat men är ni två kan ni ju turas om vi hade även en 1 1/2 åring med oss så vi kunde inte turas om. Fanns en liten toalett med skötbord. Ha lite leksaker som han gillar. Vi hade lite tur då våran dotter sov rätt mycket av tiden.

Bilbarnstolen kan man nog ta med sig men går nog som special bagage då. Hade inte nån med oss.

Vi smörjde lite med solkräm på fötterna då dom alltid hamnade i solen när hon låg i vagnen.

Hoppas nån har svar på resten av dina frågor och att ni får en trevlig resa :)

• Jowimo

Kan tillägga att vi hade med oss mat och blöjor så det skulle räcka för hela veckan fanns att köpa men var rätt dyrt iallafall på Mallorca.

• GladaFrun
    Jowimo skrev 2012-06-22 22:22:11 följande:
    Kan tillägga att vi hade med oss mat och blöjor så det skulle räcka för hela veckan fanns att köpa men var rätt dyrt iallafall på Mallorca.
    Ja, det brukar vara dyrt med både barnmat och blöjor på semesterorter. Köper man billigare lokala blöjmärken riskerar man att de är fulla med lotion som bebisen kan reagera på.

Jag brukar rulla in barnmatsburkarna i blöjor i resväskor. När vi reste till Bulgarien med sonen som då var 6 mån hade vi en hel resväska bara till hans mat och blöjor - vi var borta två veckor och han drack inte välling utan åt 2 matburkar per dag och gröt. Sen fick han äta bröd, frukt, youghurt och grönsaker.

Maten i Bulgarien var väldigt salt, kan tänka mig att den är det i Kroatien också.
  • MrsC74

Vi ska resa till Mallorca när dottern är 4 månader. Bra tråd med bra tips:)

• GladaFrun

Om ni ska ta med barnvagn kan jag också tipsa om airshells.com - det är en väska man kan hyra som skyddar barnvagnen.

Om man bokar barnvagn genom hotellet är det ofta en billigare sulky som sällan har fullt liggläge som man ju behöver till en liten bebis. 

• MrsC74

Gladafrun: man kan kolla innan vilken slags vagn det är :) i all fall på Ving. De har jättefina rejäla sulkys på sina sunwing hotell som man kan fälla ned helt och med solskydd. Vet hur det är med de andra bolagen dock !

• Jowimo

Vi hyrde en airshells tyckte inte dom var så bra faktiskt eller vagnen ligger ju bra skyddat och så men tyckte det var jobbigt att släpa på väskan sen till och från flygplatsen kommer inte hyra en sån nästa gång utan köra på en plastsäck som man kan köpa.

• GladaFrun
    MrsC74 skrev 2012-06-22 23:42:51 följande:
    Gladafrun: man kan kolla innan vilken slags vagn det är :) i all fall på Ving. De har jättefina rejäla sulkys på sina sunwing hotell som man kan fälla ned helt och med solskydd. Vet hur det är med de andra bolagen dock !
    Ja, men inte på alla Vinghotell dock... Vi var på ett SunGarden i Turkiet förra året och fick en riktigt risig sulky till 2-åringen. Som tur var hade vi med oss vagnen till lillan hemifrån Glad
  • GladaFrun
    Jowimo skrev 2012-06-22 23:51:06 följande:
    Vi hyrde en airshells tyckte inte dom var så bra faktiskt eller vagnen ligger ju bra skyddat och så men tyckte det var jobbigt att släpa på väskan sen till och från flygplatsen kommer inte hyra en sån nästa gång utan köra på en plastsäck som man kan köpa.
    Vi har tyckt att det är värt att släpa på väskan med tanke på hur de behandlar vagnarna när man flyger, men det är ju valfritt Glad
Svar på tråden Solresa med 6 mån pojke. HUR klara flyget och taxitransfer? mat på flyget?