• Anonym (Kaffedraken)

    Äckliga kryp på balkongen!

    Har "krypo"fobi; alltså jag är livrädd för äckliga kryp, och nu har jag lite smått panik över något jag upptäckte på balkongen igår kväll.

    Skulle ta fram en sån där stapelstol i plast; när jag ser att det kryper några små,små snabba lusliknande kryp på stolen!!  Vågade inte ta i stolen mer, gick in och vågar inte ha dörren till balkongen öppen mer heller. Livrädd att de ska komma in! Har sett dem tidigare i sommar i en tom blomkruka oxå; den kastade jag dock fort som attan i sophuset; men man vill ju inte kasta en hel stol.

    Har googlat och tycker det stämmer iin bra på stövsländare/dammlöss. Men hittar ingen bra info hur man blir av med dem. Det enda som står på Anticimex hemsida är att man ska minska fuktigheten med 50 % så dör de.

    Är det någon fler som har såna hrä kryp?? Hur blir jag av med dem? Finns det något man kan spruta med?

    Har ju värsta mardrömmen nu att jag ska se dem på fler ställen på balkongen; vågar knappt sitta ute för jag är rädd att få dem på mig! Är även livrädd att få in dem, för när jag gogglade hittade jag ett inlägg här på familjeliv om en som sett såna kryp i en dammtuss under sängen! Förvånad       

  • Svar på tråden Äckliga kryp på balkongen!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om det är en lusliknande sak kanske sådan där spray man använder på rosor kan fungera?
    Ros-1.

    Hur ser det ut under din balkong? Kan du ta en stor hink vatten och hälla på stolen så att du sköljer bort krypen?

  • Anonym (Kaffedraken)
    SIN74 skrev 2012-06-23 12:47:56 följande:
    Om det är en lusliknande sak kanske sådan där spray man använder på rosor kan fungera?
    Ros-1.

    Hur ser det ut under din balkong? Kan du ta en stor hink vatten och hälla på stolen så att du sköljer bort krypen?
    Nej jag har en balkong under mig
  • Anonym (Kaffedraken)

    Är det fortfarande inte fler än jag som har detta problem?  Även om det inte är jättemycket så tycker jag det är obehagligt. Nu har jag funderingar på om de kan ha följt med i någon/några av alla kottar som dottern plockar med sig hem??  Hon brukar inte få ta in dem utan får ha dem på balkongen.  

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tror mig ha samma problem. Det började förra sommaren, då kröp de omkring på mina plastmöbler och verkade trivas bra i min stolsdyna. Jag blev väldigt upprörd och försökte städa bort dem men på något vis kom de alltid tillbaka! 

    I år var jag förberedd och hade lagt mina nya stolsdynor i en lufttätt förvaring. Dock kom krypen tillbaka så nu kryper de runt utanpå påsen istället.

    Det verkar som om de även trivs på/i/under balkongmattorna. 

    Om jag förstått rätt så är det någon art av stövsländor (boklöss/dammlöss) och jag tror (i mitt fall) att de är på min balkong av all pollen. Jag bor precis mot en skog och det är mängder av pollen varje vår. Spelar ingen roll hr snabb jag är med att få bort det, de kommer fram och mumsar i sig det. För fuktigt är det inte - solen ligger på halva dagen och steker. 

    Har en del spindlar där ute men de verkar inte bry sig lössen. Lite tråkigt för jag hade gärna sett att de käkade upp dem. Vet ärligt talat inte vad man kan göra åt det hela. Finns som sagt inte mycket information här ute på nätet, speciellt inte med samma problem.

    Överväger att slänga balkongmattorna men vet inte om det kommer att hjälpa. 

    Ser att detta inlägg/tråd är från 2012, men jag skriver ändå. Så någon annan stackare med samma problem får se det här. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    harut5 skrev 2014-07-09 10:01:55 följande:
    Jag tror mig ha samma problem. Det började förra sommaren, då kröp de omkring på mina plastmöbler och verkade trivas bra i min stolsdyna. Jag blev väldigt upprörd och försökte städa bort dem men på något vis kom de alltid tillbaka! 

    I år var jag förberedd och hade lagt mina nya stolsdynor i en lufttätt förvaring. Dock kom krypen tillbaka så nu kryper de runt utanpå påsen istället.

    Det verkar som om de även trivs på/i/under balkongmattorna. 

    Om jag förstått rätt så är det någon art av stövsländor (boklöss/dammlöss) och jag tror (i mitt fall) att de är på min balkong av all pollen. Jag bor precis mot en skog och det är mängder av pollen varje vår. Spelar ingen roll hr snabb jag är med att få bort det, de kommer fram och mumsar i sig det. För fuktigt är det inte - solen ligger på halva dagen och steker. 

    Har en del spindlar där ute men de verkar inte bry sig lössen. Lite tråkigt för jag hade gärna sett att de käkade upp dem. Vet ärligt talat inte vad man kan göra åt det hela. Finns som sagt inte mycket information här ute på nätet, speciellt inte med samma problem.

    Överväger att slänga balkongmattorna men vet inte om det kommer att hjälpa. 

    Ser att detta inlägg/tråd är från 2012, men jag skriver ändå. Så någon annan stackare med samma problem får se det här. 
    Det var jag som skrev inlägget 2012, och ja - de dyker upp varje sommar. Tycker det är skitäckligt, men som jag förstått så är det, som du säger, stövsländor/dammlöss, och är vanliga på balkonger.

    Varit lite nojjig att de ska sätta sig på kläderna när man sitter ute, och följa med in. Ringde Anticimex men de sa att de överlever inte inomhus så det är ingen risk att man får dem inne, som tur är!

    Spelar ingen roll om du slänger balkongmattan. De kommer dyka upp ändå. Vet faktiskt inte vad man kan göra åt dem, har provat spraya såpa på dem men vet inte om det hjälper
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej! Har ni kommit på något bra sätt att få bort krypen? Har också dessa små kryp och de är inte välkommen på min altan????

    Upptäckte de förra sommaren och kastade dynor och i år köpte jag nya möbler och hoppades på att de inte skulle komma tillbaka. Idag såg jag den första???? min kamp har börjat! Tips på hur man håller antalet nere?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Vildetilde skrev 2015-06-15 21:12:19 följande:
    Hej! Har ni kommit på något bra sätt att få bort krypen? Har också dessa små kryp och de är inte välkommen på min altan????
    Upptäckte de förra sommaren och kastade dynor och i år köpte jag nya möbler och hoppades på att de inte skulle komma tillbaka. Idag såg jag den första???? min kamp har börjat! Tips på hur man håller antalet nere?
    Ingen aning tyvärr :/  Än så länge har jag inte sett några, men det beror nog på att det inte varit någon vidare värme ännu.  Vill också ha tips på hur man får bort dem för alltid..
  • Anonym (Kaffedraken)

    Spelar som sagt ingen roll om det är värme/sol. De tycks överleva!!! Skönt att höra att de inte överlever inne eftersom jag torkat badkläder och handdukar på balkongen. De små krypen må vara harmlösa men hade gärna sett att det fanns ett sätt att utrota dem...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Kära Analoga, Jag har haft samma problem, och nu har jag vunnit kampen mot dessa varelser med hjälp av äggula!

    Blanda ihopa äggulan med 2Dl vatten per äggula, koka sedan upp blandningen.

    Spraya sedan ställen du inte vill ha krypare på med denna blandning!

    Funkar 10/10 gånger :)

  • Anonym (Kaffedraken)
    KrypmästareSexybaby skrev 2018-07-23 17:12:43 följande:

    Kära Analoga, Jag har haft samma problem, och nu har jag vunnit kampen mot dessa varelser med hjälp av äggula!

    Blanda ihopa äggulan med 2Dl vatten per äggula, koka sedan upp blandningen.

    Spraya sedan ställen du inte vill ha krypare på med denna blandning!

    Funkar 10/10 gånger :)


    Testat, men funkade inte :(

    Nu luktar det så illa på balkongen!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Haft exakt samma problem på min balkong... Fulla dynorna på soffan.

    Blandade T-röd, yes och vatten sen sprayade alla dynor och runt om soffan och upprepat det på kvällen i 2 dagar och de har i princip helt försvunnit. Från att ha kryllat över alla dynor till att ha sett 1 eller 2 st efter bara 2 dagar ????

    Blandningen luktar ingenting och har inte gjort några skador på dynorna ( var dock försiktig om man har mörkfärgade dynor då T-röd kan kan bleka vissa material).

    Tänk på att spraya kvällstid eller när solen inte ligger på då de kan göra att T-röden skadar dina dynor ????

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har också samma problem på min balkong, har bottenvåning under mig och har sköljt bort dom med vatten men jag kanske inte ska göra det mer pga fukten. 

    Velocity verkar ha ett jättebra knep ska ta o testa det istället.

    Har dock sköljt av mina krukor som stått direkt på balkongen nu är det väl bara balkongmattan jag funderar på att slänga eller nåt, vad tror ni?

    Så nu vet jag att vi är inte ensamma om dessa problem.  ???? 

Svar på tråden Äckliga kryp på balkongen!