• Anonym (rätt eller fel?)

kontrollerande mamma!!

Hejsan!

Ville bara se vad ni tycker om det här? Min särbo och hans ex har sammarbetssvårigheter och nu börjar de gå mig på nerverna, vad tycker ni om att mamman ringer minst två gånger om dagen för att kolla vad barnen gjort vad dom ätit vem dom träffat osv?   Och framför allt när dom ligger i sängen måste hon veta, barnen får ju ångest av detta tjatande och höra henne gråta och säga att hon saknar dom hela tiden, kan dom inte få vara i lugno och ro hos sin pappa? Hon har barnen mer än honom för hon vägrar ge honom mer tid så nu är nästa steg en stämning och sen tongsrätten. Varför kan inte en del mammor inse att barnen har de lika bra hos sina pappor? jag hade förstått hennes oro om han på något sätt misskött eller behandlat barnen illa. Hon valde att vara otrogen och lever idag ihop med en ny man, men varför kan hon inte tagga ner, och låta pappan gå vidare?  Familjerätten har sagt till henne att när barnen är hos pappan så är de han som bestämmer över dom och telefonen, så han behöver inte svara, å de vet hon ju om, men ändå beter hon sig illa! Barnen får ringa henne när dom vill, de har han aldrig nekat, men han tvingar dom inte att ringa bara för hennes skull. Vad tycker ni om detta? Tacksam för seriösa svar är inte ute efter någon pajkastning, tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-24 17:49
    Nu är de ju så att jag har INTE tänkt att lägga mig i, jag undrar bara hur ni ser på mammans beteende??

• Svar på tråden kontrollerande mamma!!
  • Filipis

Är det jobbigt för dig? Om ni är särbos,är väl inte barnen med pappan,när han är hos dig? Låt han sköta det där! Om han är en bra och normal pappa,får han ju halvtid.  De kanske skulle sätta sig ner och prata..om mamman blir lugnare tex,att pappan messar på kvällen,allt viktigt.

• Anonym

Låt pappan lösa sitt umgänge/samarbetet med mamman själv. Ju fler kockar destå sämre soppa och att pappans nya går in och tycker saker brukar inte leda till ett bättre samarbete, snarare tvärtom.

• ica
    Anonym skrev 2012-06-24 17:30:33 följande:
    Låt pappan lösa sitt umgänge/samarbetet med mamman själv. Ju fler kockar destå sämre soppa och att pappans nya går in och tycker saker brukar inte leda till ett bättre samarbete, snarare tvärtom.
    Precis! Det minskar nog risken att konflikten trappas upp.
  • Snöpinglan

Jag tänker att om du börjar lägga dig i så blir det inget bra utan låt föräldrarna reda ut detta själv medan du självklart kan stötta din särbo med råd men sen måste det vara upp till han hur han löser det med mamman vad består sammarbetssvårigheterna av?

Snöpinglan skrev 2012-06-24 18:59:11 följande:
    Jag tänker att om du börjar lägga dig i så blir det inget bra utan låt föräldrarna reda ut detta själv medan du självklart kan stötta din särbo med råd men sen måste det vara upp till han hur han löser det med mamman vad består sammarbetssvårigheterna av?

De finns egentligen inget samarbete alls, hon bestämmer allt, å så länge hon får de fungerar det bra, så fort han ifrågasätter något alls så brakar de lös. sms telefonsamtal hembesök om han inte svarar i telefon! Lite påfrestande att vi aldrig kan umgås i lugn och ro eftersom hon alltid ska veta exakt vad vi gör osv. Jag lägger mig absolut inte i, skulle aldrig göra det! Men kan inte förstå hur en mamma kan vara så egoistisk när de finns en pappa som verkligen gör allt för sina barn!
  • Filipis

Mammans beteende hit och dit. Vi vet ju inget om hur det var när de levde ihop. Och vadå,han kunde väl tagit halvtid från början. Jag köper det inte!

Filipis skrev 2012-06-24 19:27:11 följande:
    Mammans beteende hit och dit. Vi vet ju inget om hur det var när de levde ihop. Och vadå,han kunde väl tagit halvtid från början. Jag köper det inte!

Du behöver inte köpa det heller, tacksam att slippa såna kommentarer!!
  • Snöpinglan

Tycker han att det är jobbigt så får han ju fråga vad det är som gör att hon håller på som hon gör, han får också tala om att det inte är okej men att hon får gärna ringa och säga godnatt eller nåt. Sätta ramar och gränser för henne eller att barnen ringer när de vill tala med henne. Om han nu tycker det är ett problem såklart

Anonym (rätt eller fel?) skrev 2012-06-24 19:22:21 följande:
    De finns egentligen inget samarbete alls, hon bestämmer allt, å så länge hon får de fungerar det bra, så fort han ifrågasätter något alls så brakar de lös. sms telefonsamtal hembesök om han inte svarar i telefon! Lite påfrestande att vi aldrig kan umgås i lugn och ro eftersom hon alltid ska veta exakt vad vi gör osv. Jag lägger mig absolut inte i, skulle aldrig göra det! Men kan inte förstå hur en mamma kan vara så egoistisk när de finns en pappa som verkligen gör allt för sina barn!

• Anonym

Ja mammans beteende som du beskriver det är säkert enerverande. Men det är inte ditt problem, det är pappan/s. Det är iaf min erfarenhet med ett ex med knepigt ex. Det var inte hur hans ex agerade som var problemet utan hur han INTE hanterade det (såg jag i efterhand). Dvs det är pappans sak att reglera (genom att inte svara i telefon, säga att de är upptagna och lägga på -  kort sagt sätta gränser). Och ditt problem är hur han gör eller inte gör det. Det är alltså inte hon som ska låta honom gå vidare utan främst han som ska se till att göra det. 

Svar på tråden kontrollerande mamma!!