• missjune

Erfarenheter av Pantleys "Somna-utan-gråt"

Har just läst boken " somna utan gråt" av Elisabeth Pantley. Har ett barn på 1 år som vaknar flera gånger per natt o bara kan ammas till sömns. Mitt barn vill heller inte ligga stilla då det är dax att sova utan vill istället krypa iväg eller ställa sig i sängen mm.  Vet inte hur vi ska komma tillrätta med detta. Sömnbristen är total.

Någon som använt sig av metoden och vill dela med sig av sina erfarenheter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-25 07:35
    Gärna tips på hur man får ett barn att vilja ligga ner istället för att krypa iväg vid läggning

• Svar på tråden Erfarenheter av Pantleys "Somna-utan-gråt"
  • Acelise

Är ju en de humana metoderna! Även om jag personligen tycker det låter som en klassisk 1-årsfas..

Har hen börjar gå nyligen...?

• Flickan och kråkan

Jag har läst Pantley och började testa med äldsta när han var yngre än din son/dotter, men det var inget för oss. Skapade mer stress än något annat för just mig. Vid 1 år har mina barn inte heller velat sova :- ) Jag har jag guppat dem till sömns - yngsta i sjal, äldsta satt jag oftast på pilatesboll. Lägga dem i säng var inte aktuellt, då hade vi haft samma scenario som er . Gick plötsligt finfint att göra plötsligt en kväll bara när de var ganska exakt 15 månader - för båda. Avvänjde nattamning på samma sätt (men tidigare). Det tog ett par nätters vaggning/gupp, men sedan somnade de om när man höll om dem lite/kände ens närhet.

• obZen

Vi testade också somna utan gråt men det gick väl sådär, däremot har jag hört många som det har fungerat jättebra för.

The struggle to free myself of restraints, becomes my very shackles.
  • missjune
    Acelise skrev 2012-06-24 21:39:26 följande:
    Är ju en de humana metoderna! Även om jag personligen tycker det låter som en klassisk 1-årsfas..

Har hen börjar gå nyligen...?
    Han har börjat gå, men har haft detta sovbeteende från starten. 
  • missjune
    Flickan och kråkan skrev 2012-06-24 21:39:57 följande:
    Jag har läst Pantley och började testa med äldsta när han var yngre än din son/dotter, men det var inget för oss. Skapade mer stress än något annat för just mig. Vid 1 år har mina barn inte heller velat sova :- ) Jag har jag guppat dem till sömns - yngsta i sjal, äldsta satt jag oftast på pilatesboll. Lägga dem i säng var inte aktuellt, då hade vi haft samma scenario som er . Gick plötsligt finfint att göra plötsligt en kväll bara när de var ganska exakt 15 månader - för båda. Avvänjde nattamning på samma sätt (men tidigare). Det tog ett par nätters vaggning/gupp, men sedan somnade de om när man höll om dem lite/kände ens närhet.
    Låter uppmuntrande :) 
  • Sereena
    missjune skrev 2012-06-24 21:34:38 följande:
    Har just läst boken " somna utan gråt" av Elisabeth Pantley. Har ett barn på 1 år som vaknar flera gånger per natt o bara kan ammas till sömns. Mitt barn vill heller inte ligga stilla då det är dax att sova utan vill istället krypa iväg eller ställa sig i sängen mm.  Vet inte hur vi ska komma tillrätta med detta. Sömnbristen är total.

Någon som använt sig av metoden och vill dela med sig av sina erfarenheter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-25 07:35
    Gärna tips på hur man får ett barn att vilja ligga ner istället för att krypa iväg vid läggning
    Hej,
    hur har det gått för er?
    Vi har också samma problem, vår dotter är 11 mån. Vägrar ligga ner, bara sätter sig upp och kryper iväg. Ibland är hon så trött så hon är helt groggy och bara stupar framlänges, men likväl ska hon upp igen. 
Svar på tråden Erfarenheter av Pantleys "Somna-utan-gråt"