• Anonym (orolig)

Ska separera från "Anders Behring Breivik"

Jag står inför en separation. Det känns förstås jättejobbigt, men samtidigt skönt att vara på väg mot ett bättre liv. Min sambo och jag har varit tillsammans i 5 år och under den tiden har han successivt förändrats på ett sätt som jag i min vildaste fantasi inte kunnat föreställa mig.

Han har ägnat sin fritid åt att sitta framför datorn. Han har berättat att han känner sig deprimerad, men är inte intresserad av att söka hjälp. Jag har förstås skött barn och hushåll under tiden. Hans politiska övertygelse har glidit allt längre högerut och har sedan länge passerat Sverigedemokraterna. Jag skäms något fruktansvärt över att vara tillsammans med honom, men jag valde ju inte den man han är idag! Hans terminologi och övertygelse överensstämmer väldigt väl med Anders Behring Breiviks! Så illa är det.

Nedtryckt i detta urdåliga, skamfyllda förhållande har jag nu med hjälp av kurator samlat kraft nog att ta tag i separationen.

Tyvärr är han far till mina barn. Han kommer ju naturligtvis vilja ha barnen hos sig en hel del. Då kommer han att hjärntvätta dem med kommentarer om att mörkhyade människor är apor och att utländska kvinnor med sjal är spöken eller påskkärringar. Sverige är ockuperat av svenskfientliga krafter och judarna har en världstäckande konspiration. Förintelsen är en uppdiktad historia etc, etc... Han röstar numera på Svenskarnas parti, öppet nazistiska. Jag har aldrig någonsin träffat någon med så extrema åsikter. Efter separationen kommer han att stå oemotsagd inför barnen. 

Han är snäll mot barnen även om han är ganska ovan vid att ta hand om dem. De är 1½ och snart 4 år. Jag får ont i magen när jag tänker på viken påverkan han kommer att utöva på dem. Jag skulle må bättre om han inte fick träffa barnen ensam, men det förstår jag är orimliga krav.

Tror ni att familjerätten tar hänsyn till sånt här? Jag misstänker att det inte finns någon här med liknande erfarenheter, för det känns verkligen som att jag och barnen haft extrem otur i livet. 

Hjälp! Vore mycket tacksam för erfarenheter, tips och kommentarer.

• Svar på tråden Ska separera från "Anders Behring Breivik"
  • Anonym

Hade en kompis som var exakt i din sits för några år sedan, de tog hjälp av fr som inte gav nåt sen efter nåt år hjälpte socialarbetarna på öppna förskolan henne så hon fick prata av sig men man kan inte begränsa barns umgänge för att en blivit extrem i åsikterna men hon fick prata och det var bra för henne då barnen prata en del hemma sedan och hon fick hjälp att ta emot och svara dem

• h8him

Man får ju ha vilka åsikter man vill så allt du kan göra är väl att med tiden lära barnen att kolla upp fakta själva, att syna hans åsikter och påståenden. Än då länge kan han knappast ha några längre diskussioner med barnen om förintelsens ickeextstens osv.

• olleolle
    Anonym skrev 2012-06-24 22:30:37 följande:
    Hade en kompis som var exakt i din sits för några år sedan, de tog hjälp av fr som inte gav nåt sen efter nåt år hjälpte socialarbetarna på öppna förskolan henne så hon fick prata av sig men man kan inte begränsa barns umgänge för att en blivit extrem i åsikterna men hon fick prata och det var bra för henne då barnen prata en del hemma sedan och hon fick hjälp att ta emot och svara dem
    Är det extrema åsikter bara för att du inte tycker som han?
    Det kanske du som har extrema åsikter eller är helt passiv? Har du aldrig funderat på det så?
  • Anonym
    olleolle skrev 2012-06-25 10:19:04 följande:
    Är det extrema åsikter bara för att du inte tycker som han?
    Det kanske du som har extrema åsikter eller är helt passiv? Har du aldrig funderat på det så?
    Och nu vet vi varför sverige är som den är, med folk som du som kan tycka att hans tänkande är inte extrema, och att det är kanske hon som har problem som inte tycker som han!  Jag tycker det är synd om barnen som får växer upp hos sådana personer som har sådana ide, för då blir det aldrig fred på denna jorden vi leva på.  Sverige har inget system för att verkligen hjälpa barn.  Det är bra hoax!
  • olleolle
    Anonym skrev 2012-06-25 19:13:45 följande:
    Och nu vet vi varför sverige är som den är, med folk som du som kan tycka att hans tänkande är inte extrema, och att det är kanske hon som har problem som inte tycker som han!  Jag tycker det är synd om barnen som får växer upp hos sådana personer som har sådana ide, för då blir det aldrig fred på denna jorden vi leva på.  Sverige har inget system för att verkligen hjälpa barn.  Det är bra hoax!
    Lite off-topic: Hur skulle det bli fred på jorden om alla var som TS?

Mina åsikter vet du ingenting om. Jag frågade bara varför åsikter som vissa har alltid ska kallas extrema. Är det bara för att de inte instämmer med just din världsbild på hur saker ska vara?
    Ett mynt har alltid mer än en sida.
  • Anonym
    olleolle skrev 2012-06-25 19:49:35 följande:
    Lite off-topic: Hur skulle det bli fred på jorden om alla var som TS?

Mina åsikter vet du ingenting om. Jag frågade bara varför åsikter som vissa har alltid ska kallas extrema. Är det bara för att de inte instämmer med just din världsbild på hur saker ska vara?
    Ett mynt har alltid mer än en sida.
    Och det vet vi alla att det finns två sidor till en historia.  På sätt o viss visar du dina åsikter, genom att ställa en sån fråga till TS, tycker jag.  Det skulle faktiskt bli fred på jorden om alla försökte lära sina barn att det spela ingen roll hur en person ser ut,  vilken hud färg, om de har fläckar på huden eller vilken religion de tillhör att alla är lika värda och när folk kan inte acceptera det då är det orsaken till krig.  Barn lär sig av sina föräldrar och om dem lär sig sådana grejer(som jag anser som rasistiskt) tillräckligt tidigt då är det svårt att bryta.
  • Koffie

Om han nu har en liknande världsbild som Anders Breivik så ingår en syn på kvinnan som den mest lämpade att ta hand om barnen, så det är inte speciellt säkert att det blir aktuellt med att ha varannan vecka. Obestämd 

Sedan tror jag att barn som lär sig att tänka kritiskt blir vaccinerade mot hjärntvätt. Jag tror iallafall inte att de automatiskt kommer att tro på sådana idéer och konspirationsteorier. Det bästa motgiftet är öppenhet, diskussion och tillit till att barnens hjärnor faktiskt är kapabla att tänka själva.

TS, jag tycker du är strong och jag önskar dej styrka och lycka till med separationen, för jag kan bara föreställa mig i vilken situation du befinner dig och hur jag själv skulle känna mig då.

Redan nu borde ju 4 åringen ha förmåga att tänka själv, tänka kritiskt och märka att det finns mer än ett sätt att se saker.
    Jag tror att rätten kan ta hänsyn till att din man har de här åsikterna, men då gäller det också att de på något sätt är dokumenterade. För, trots allt är en del av åsikterna inget annat än hets mot folkgrupp och diskriminering osv. Vissa åsikter är inte det och det enda du då kan göra är att erbjuda dina barn en motbild.

Nu är din sits rätt extrem, men det finns många barn som får handskas med att de skilda föräldrarna har helt skilda världar. De flesta barn fixar det rätt bra, men ibland kan de faktiskt behöva hjälp. Vissa barn utvecklar nästintill två olika personligheter under sådana omständigheter - och i en del fall blir det till problem för barnen. Annars tror jag att man ska lita på att barnen fixar att växa upp i växelvisa miljöer, trots allt. Jag förstår din oro när det gäller den här typen av ideologier, men överlag kan det ge barnen en stor styrka om de växer upp och lär sig hantera två helt olika system och miljöer (om jag nu ska säga något positivt mitt i eländet).

Svar på tråden Ska separera från "Anders Behring Breivik"