Ska separera från "Anders Behring Breivik"
Jag står inför en separation. Det känns förstås jättejobbigt, men samtidigt skönt att vara på väg mot ett bättre liv. Min sambo och jag har varit tillsammans i 5 år och under den tiden har han successivt förändrats på ett sätt som jag i min vildaste fantasi inte kunnat föreställa mig.
Han har ägnat sin fritid åt att sitta framför datorn. Han har berättat att han känner sig deprimerad, men är inte intresserad av att söka hjälp. Jag har förstås skött barn och hushåll under tiden. Hans politiska övertygelse har glidit allt längre högerut och har sedan länge passerat Sverigedemokraterna. Jag skäms något fruktansvärt över att vara tillsammans med honom, men jag valde ju inte den man han är idag! Hans terminologi och övertygelse överensstämmer väldigt väl med Anders Behring Breiviks! Så illa är det.
Nedtryckt i detta urdåliga, skamfyllda förhållande har jag nu med hjälp av kurator samlat kraft nog att ta tag i separationen.
Tyvärr är han far till mina barn. Han kommer ju naturligtvis vilja ha barnen hos sig en hel del. Då kommer han att hjärntvätta dem med kommentarer om att mörkhyade människor är apor och att utländska kvinnor med sjal är spöken eller påskkärringar. Sverige är ockuperat av svenskfientliga krafter och judarna har en världstäckande konspiration. Förintelsen är en uppdiktad historia etc, etc... Han röstar numera på Svenskarnas parti, öppet nazistiska. Jag har aldrig någonsin träffat någon med så extrema åsikter. Efter separationen kommer han att stå oemotsagd inför barnen.
Han är snäll mot barnen även om han är ganska ovan vid att ta hand om dem. De är 1½ och snart 4 år. Jag får ont i magen när jag tänker på viken påverkan han kommer att utöva på dem. Jag skulle må bättre om han inte fick träffa barnen ensam, men det förstår jag är orimliga krav.
Tror ni att familjerätten tar hänsyn till sånt här? Jag misstänker att det inte finns någon här med liknande erfarenheter, för det känns verkligen som att jag och barnen haft extrem otur i livet.
Hjälp! Vore mycket tacksam för erfarenheter, tips och kommentarer.