• Sebastian Isabel

Sitter i rullstol och börjar bli överviktig

Hej

Hoppas på tips och svar, har en pojke som är 10 år och har spastisk diplegi, han sitter i rullstol och rör inte på sig så mycket, han är dock stark i sina armar då han kör sig runt i sin rullstol.
    Nu till problemet, han börjar bli överviktig. Han får bra mat hemma och äter inte godis eller sötsaker under veckan, på helgen får han lite godis och kanske glass (nu under sommaren) Han älskar sallad men tar gärna två portioner mat vid varje måltid. Dricker mjölk eller vatten till maten. Efter maten vill han (nästan) alltid ha frukt för då blir han sugen på nått. Jag försöker och inte vara på honom för mycket då jag inte vill att han ska få dålig självkänsla (då han redan kan bli ledsen för att han inte kan vara med på olika saker som hans kompisar gör) men jag oroar mig för honom då han börjar bli lite rund om magen, rumpan och benen.
    Hur mycket ska en 10 åring väga? Min son är ca 140 lång och väger 47kg byxor får man köpa i storlek 158

Hoppas på tips! :)

• Svar på tråden Sitter i rullstol och börjar bli överviktig
  • Regnig måndag

Att man blir sötsugen efter maten är naturligt eftersom man behöver energi för att bryta ner maten. Suget är inte lika märkbart om man äter långsammare.
    Jag skulle i första hand försöka dra ner på tempot men även titta på tallriksstorleken.  Man luras ju att äta mer ju större tallrikarna är. Jag menar alltså inga överdrifter och börja äta på assietter utan bara små, små förändringar.

Sen skulle jag försöka hitta någon form av motion han skulle kunna tänkas gilla. Alltså jag vet inget om hans förutsättningar men det finns ju handikappidrott som borde passa honom eller tänker jag helt fel?

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Sebastian Isabel

Tack för svaret! Han äter väldigt fort ska försöka tänka på det och fråga honom massa saker mellan tuggorna. Han har simmat hela denna terminen och hoppas att han vill fortsätta nästa också. Får komma små förändringar. Glad

Tack!!

• NiWa

Vet inte var ni bor, men kanske ni kan hitta nån rolig träningsform? Kan bli en social grej också ju... Observera att jag inte menar sjukgymnastik, utan mera nån sport eller annan aktivitet?

Vi har fått TVÅ mirakel! Liam (-08) och Alma (-11). Älskar er oändligt!
  • Sebastian Isabel

Vi bor i skåne, har kollat runt lite och hittat en del aktiviteter som börjar i Augusti Glad Tack för svaret!

• 060810
    Sebastian Isabel skrev 2012-06-25 16:16:34 följande:

Vi bor i skåne, har kollat runt lite och hittat en del aktiviteter som börjar i Augusti Glad Tack för svaret!

Har ni fått nya Bladet från hab än?
    Vi har inte fått det o man vill ju veta vad som händer till hösten. ;) 
  • LiljaLii

När vår dotter blev överviktigt gjorde vi en del förändringar, men den som gjort störst skillnad var att vi bestämde att man äter en portion mat och inte mer. Innan kunde hon äta tre fyllda tallrikar med mat på en måltid. 

Vi pratade om hälsa och bestämde tillsammans några regler som är bra för att ha en god hälsa. Röra på sig mycket, inte äta kakor och godis så ofta, och på kalas, bara en sort av varje (annars kunde hon äta så hon fick ont i magen), och så sist men inte minst bara en portion vid måltider. Om man är mer sugen efter en portion kan man äta grönsaker eller frukt. (Hon tycker inte om grönsaker så det åt hon inte efteråt, men gärna en frukt)

Det har fungerat bra. Hon har aldrig saknat att äta fler portioner, för hon har egentligen aldrig varit hungrig efter en, bara ätit mer ris och pasta osv för att det är gott.  Och idag är hon normalviktig!

Svar på tråden Sitter i rullstol och börjar bli överviktig