• Anonym (Mira)

Han tänker stämma mig på vårdnaden, har inte råd!?

Pappan säger att han tänker stämma mig på vårdnaden. Läser och läser och hittar en massa om kostnader hit och dit.. Om man inte har några pengar till det då? Vad händer då? Kan jag vägra ge mig in i det här?

• Svar på tråden Han tänker stämma mig på vårdnaden, har inte råd!?
  • Anonym

Boende och vårdnad är två helt olika saker! Pappan kan t ex vara boendeförälder tills mamman får bostad och mamman har under denna tiden rätt att träffa barnen (som umgängesförälder).

Barnen har alltid umgängesrätt med både föräldrarna. Försöker den ena föräldern hindra umgänget med den andra kan man däremot förlora
    vårdnaden själv.....

Många blandar ihop vårdnad och boende! Att man har delad vårdnad betyder t ex inte att man ska ha växelvis boende (varannnan vecka) automatiskt. Man kan bestämma sådant föräldrar emellan, eller skriva ett avtal om umgänget hos Familjerätten eller så kan det avgöras i Tingsrätten om man inte kommer överens själva. Att gå på samarbetssamtal hos Familjerätten är frivilligt.....

• Jojile

Han kanske inte vinner vårdnaden men han har nog stor chans att vinna boendet.

• Cloudyberry

Anonym (Mira) skrev 2012-06-26 12:09:14 följande:
    Men det ska pappan som kastade ut dem och alltid har ursäkter för att inte träffa dem?

Är det de han inte vill träffa eller är det dig? Har du erbjudit att han får ha dem själv och åka halva vägen för att lämna dem?

Han vill alltså inte träffa sina barn men han vill ha vårdnaden om sina barn? 
  • Anonym (Mira)
    Cloudyberry skrev 2012-06-26 12:15:17 följande:
    Är det de han inte vill träffa eller är det dig? Har du erbjudit att han får ha dem själv och åka halva vägen för att lämna dem?

Han vill alltså inte träffa sina barn men han vill ha vårdnaden om sina barn? 
    Jag har erbjudit flera olika lösningar men det är alltid nåt problem i sista stund. 
  • Cloudyberry
    Anonym (Mira) skrev 2012-06-26 09:25:28 följande:
    Knappt, bara setts nån gång.. Och det är inte jag som hindrar något, de är han som gör allt så omständigt..

Hur samarbetar ni för att de ska få träffas? Eller är det bara hans ansvar att de ska kunna träffas?
  • Cloudyberry
    Anonym (Mira) skrev 2012-06-26 12:17:01 följande:
    Jag har erbjudit flera olika lösningar men det är alltid nåt problem i sista stund. 

Vilka lösningar då?
  • nevermind

Men för fan TS, anmäl våldtäkten!!! För din egen skull. Ska han få komma undan med det här?!

• Anonym (Mira)
    nevermind skrev 2012-06-26 12:22:10 följande:
    Är våldtäkten anledningen till att han slängde ut er?
    Ja, han tror att jag var med på det.
    Min kompis sa att det ändå inte skulle ge nåt mer att anmäla än att det blir en massa smutskastning.. Hon sa att hon anmält själv en gång och då hade de inte ens trott henne..
  • Anonym

Varför i hela friden talade du inte om att du blivit våldtagen med en gång?

Du skriver att du står skriven hemma, hos mamma? Varför det om du hade barn och bodde hos honom?

Barn ska inte behöva bo i kappsäck, de behöver ett boende, en fast punkt, mat på bordet. Varför har du inget jobb? Och kom inte och säg att det inte finns jobb, jag har många bekanta som reser till sthlm tar jobb som servetriser mm. Det finns jobb om man vill.

Det ts är mina svar på din fråga, du måste ordna din livssituation , jobb, bostad, fast punkt. Låt honom ha barnen tillsvidare tills du ordnat upp allt.

Bor han en bit bort, fixa bostad nära honom, barn ska inte bo så som ni gör, Barn ska inte stå utan bostad. 

• Anonym (Mira)
    Anonym skrev 2012-06-26 12:40:44 följande:
    Varför i hela friden talade du inte om att du blivit våldtagen med en gång?

Du skriver att du står skriven hemma, hos mamma? Varför det om du hade barn och bodde hos honom?

Barn ska inte behöva bo i kappsäck, de behöver ett boende, en fast punkt, mat på bordet. Varför har du inget jobb? Och kom inte och säg att det inte finns jobb, jag har många bekanta som reser till sthlm tar jobb som servetriser mm. Det finns jobb om man vill.

Det ts är mina svar på din fråga, du måste ordna din livssituation , jobb, bostad, fast punkt. Låt honom ha barnen tillsvidare tills du ordnat upp allt.

Bor han en bit bort, fixa bostad nära honom, barn ska inte bo så som ni gör, Barn ska inte stå utan bostad. 
    Jag insåg nu att det har blivit ett missförstånd här, med "hemma" menade jag alltså det hem han kickade ut mig ifrån.

Jag sa ju det nästan direkt, det var inte ens en timme efter jag startat tråden! Jag tyckte inte det var relevant för min fråga!

Jag pluggar och har precis gått på "sommarlov", därav har jag inget jobb.
  • nevermind

Du är inte din kompis, det här är förhoppningsvis andra poliser, det är en annan situation och du kanske har bevis?

• Anonym
    Anonym (Mira) skrev 2012-06-26 12:45:55 följande:
    Jag insåg nu att det har blivit ett missförstånd här, med "hemma" menade jag alltså det hem han kickade ut mig ifrån.

Jag sa ju det nästan direkt, det var inte ens en timme efter jag startat tråden! Jag tyckte inte det var relevant för min fråga!

Jag pluggar och har precis gått på "sommarlov", därav har jag inget jobb.
    Men du har inte råd att ha sommarlov, du blev utkastad för 2 månader sen , du har inga pengar, du måste ju se själv att du har ansvar att ordna försörjning samt bostad då du har barn?

Du måste även förstå att vi försöker hjälpa dig så att du har chans i din tvist, du har mindre chans om du inte ordnar upp runt omkring dig.

• h8him

Ts, kan du förklara på vilket sätt du erbjuder umgänge och varför barnen bara ska bo med dig? Du vet väl om att du inte bara kan ta barnen och flytta deras boende till var du nu bor, utan hans godkännande, även om han inte vill bo med dig?

• Jojile

Hur ser du Ts på att barnen bor hos pappa tills du ordnat upp ditt liv?

• Anonym

Du kanske kan ta stöd av sambolagen?

Ni har bott ihop, har gemensamma barn så du kanske har rätt att bo kvar i lägenheten och det är han som i så fall ska flytta. Du studerar och då är det svårt att få en lägenhet. Om han jobbar har han större möjlighet att skaffa ett nytt boende.

Kolla denna länken tex  www.familjensjurist.se/din-situation/separeraskiljas-underhallsbidrag

Nackdelen med om du börjar driva detta är att du och ditt ex relation knappast kommer bli bättre.
    Men lagar är lagar och finns till av en anledning. Hör mer med soc eller familjerätten om sambolagen.
    Lycka till med allt! Hoppas det löser sig för dig med allt.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-27 11:45:40 följande:

Ni har bott ihop, har gemensamma barn så du kanske har rätt att bo kvar i lägenheten och det är han som i så fall ska flytta. Du studerar och då är det svårt att få en lägenhet. Om han jobbar har han större möjlighet att skaffa ett nytt boende.

Kolla denna länken tex  www.familjensjurist.se/din-situation/separera...

Nackdelen med om du börjar driva detta är att du och ditt ex relation knappast kommer bli bättre.
    Men lagar är lagar och finns till av en anledning. Hör mer med soc eller familjerätten om sambolagen.
    Glömde skriva att det inte spelar någon roll vem som har kontraktet idag på lägenheten (om det är en hyreslgh)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-27 11:45:40 följande:

Kolla denna länken tex  www.familjensjurist.se/din-situation/separera...

Ts flyttade ut för 2 månader sedan och är inte skriven i gamla bostaden... Hur ska hon kunna åberopa sambolagen och vem säger att hon ska ha barnen hos sig?
Svar på tråden Han tänker stämma mig på vårdnaden, har inte råd!?