• malininorrköping

Fattar jag rätt om vb har fått beviljat

3/4 plus 18% i merkostnader för sonen med as ep och allergier. Känner mig nöjd innebär merkostnaderna att vi får 600 direkt påslag varje månad på själva vb?

• Svar på tråden Fattar jag rätt om vb har fått beviljat
  • Skumboll

Nej, du får inte 600 kr extra... det innebär att 600 kr är skattefritt!

♥ Simon ♥
  • 060810

gör nog typ 600 kr i månaden tror jag, har för mig att mitt på 1/4 hade gjort 200 kr i månaden i skattereduktion, på 18% merkostnader, men jag fick avslag på dem så fick inte med det. 

• 060810

hihi det ska du inte göra för det är ju inte lätt det här.
    jag fick en sak godkänd på min första ansökan och sen när det skulle ansökas igen fick jag avslag på samma sak och den blev avgörande för att jag skulle missa merkostaderna.. :(
    samma handläggare med och hon är så usel och nu kommer jag få henne igen när jag ska söka igen!  

• malininorrköping

Jag försökte knappt få för merkostnaderna tänkte att det inte var så mkt pengar handläggaren nästan drev på för jag skulle få igenom det men du borde ha fullt där och där hon var så bra jag blev alldeles paff

• 060810

Din handläggare vill jag ha NU! ;)
    Min är ju en riktig katastrof, anser att ALLT är föräldraansvar vilket är bullshit! Men jag ska försöka be om en annan handläggare den här gången. Orkar inte ett bråk till med den här knäppskallen. 

• Skumboll

Säg att de drar 30% i skatt på vårdbidraget (varierar så jag tar bara ett exempel) så får du ut såhär mycket vid 3/4 + 18% i merkostnader;
    6875 kr (3/4 vb) - 660 kr (18% merkostnader) - 30% i skatt + 660 kr (18% merkostnader) = 5011 kr. 

Utan merkostnaderna hade du vid samma skattesats fått ut 4813 kr.

Du får alltså knappa 200 kr mer varje månad.  

♥ Simon ♥
  • Skumboll
    malininorrköping skrev 2012-06-25 22:53:43 följande:
    Tack skumboll
    Så lite så!
    ♥ Simon ♥
  • 060810

Är det så illa att man bara får ut 200 extra på merkostnader som ska överstiga 12000 per år eller nåt ditåt och det bara ger 2400 kr per år?
    Låter ju så illa. :(
    Då hade jag helt fel i min uträkning då. :(

• Skumboll

För att få 18% i merkostnader ska man överstiga 7920 kr/år. Men ja, så funkar det. 
    Man kan i vissa extrema fall få merkostnader utöver vårdbidraget, men då ska man också vara berättigad helt vb.  

♥ Simon ♥
  • 060810

7920?!
    När kom de reglerna? Vi har godkänt för 11600 kr och får inget på merkostnaderna för de sa att gränsen ligger på ca 12800 kr!
    Vi fick avslag på extra slitage på kläder och extra mycket kläder pga reflux och det gjorde att vi inte kom upp i de 12800 kr.

Måste kolla upp detta nu ju.

Svar på tråden Fattar jag rätt om vb har fått beviljat