• Virriga Vera

Moroccan oil, Nashi Argan eller Macadamia Oil?

Jag har nu använt Macadamia Oil produkter i ca 1 år och tycker inte att håret är lika bra som tidigare, tänkte prova på någon annan av alla de liknande produkter som finns. Det är ju Moroccan Oil, Nashi Argan och sedan finns det något liknande från Kerastase. Någon som har koll på vad som finns och vilket som är bra. Produkterna kostar ju en hel del.

Mitt hår är tjockt, mycket krulligt, långt och torrt. Det är dessutom färgat.

• Svar på tråden Moroccan oil, Nashi Argan eller Macadamia Oil?
  • karet

Moroccan oil har jag hört mycket bra om, dock inte testat själv.

Därimot så tror jag att no´poo skulle passa dig perfekt, har du hört talats om det?

• Ekosnygg
    Nåt att veta om dessa produkter är att det endast är en väldigt liten del arganolja i dessa produkter. De tillsätter silikoner som skall göra ditt hår mjukt. Är det torrt så prova att göra en hårinpackning med en naturlig olja. Det bästa är att när du är nyduschad och lite fuktigt hår så drar du genom några droppar av oljan och låter sitta i en kvart. efteråt kan du föna om du tycker att ditt hår fortfarande är för oljigt. Här kan du hitta lite naturliga oljor
  • PippiL8
    Ekosnygg skrev 2016-05-03 15:16:00 följande:
    Nåt att veta om dessa produkter är att det endast är en väldigt liten del arganolja i dessa produkter. De tillsätter silikoner som skall göra ditt hår mjukt. Är det torrt så prova att göra en hårinpackning med en naturlig olja. Det bästa är att när du är nyduschad och lite fuktigt hår så drar du genom några droppar av oljan och låter sitta i en kvart. efteråt kan du föna om du tycker att ditt hår fortfarande är för oljigt. Här kan du hitta lite naturliga oljor
    Den jag tipsade om från hednabutiken.se är 100% ren arganolja :)
    Allt annat är otänkbart för mig eftersom jag kör balsammetoden och inte kan använda silikoner. Det stämmer ju som du säger att de flesta produkter mest är just silikoner och har en väldigt liten del olja. Fungerar för stunden men är väldigt tåligt för håret i längden.
  • Hudoljan

Jag har vart i Marocko i staden Agadir där oljan framställs. Besökte Kiods fabrik och fick se hur man framställer riktig arganolja. Får någon chansen att få se det här, gör det direkt. Fick också prova på att göra oljan på traditionellt sätt. Om man skulle göra det på traditionellt sätt så skulle det ta 1 månad att göra cirka 20 liter. I dag använder man maskiner och man behöver 2kg av frukten från Argan Spinosa trädet för att framställa 1 liter. Det gamla sättet att framställa är förbjudet på grund av hygieniska skäl. Har varit i kontakt med Hudroller of sweden som säljer arganoljan här i Sverige att dom är faktiskt dom ända som säljer äkta arganolja.

• Krisssthlm

Är tvungen att skriva något här om Arganolja. Dom som nämns ovanför kallar jag inte Äkta Arganolja. Om man tar en titt på etiketten så är det fullt med ingredienser. En äkta argan har 1 ingrediens. I Sverige finns enbart en som är äkta Argan och den heter Kiod Argan. Finns att läsa om på www.arganolja.org Om ni skall ha en argan så är det den man skall ha. Underbar för håret och huden.

• Ekosnygg

Att det bara finns en i hela Sverige som är äkta arganolja är väl att ta i lite. Jag kan minst 3 som jag vet är äkta argan olja där oljan hämtas direkt från Marocco. Denna arganolja är även certifierad av usda organics som är en väldig hård certifiering

• baraaktaformig

Att folk orkar göra sig besvär och kalla sina produkter för ÄKTA! 99,99% av alla produkter som påstår att dom har äkta argan är missvisande. Finns bara en med säkerhet att den är ekologisk och enbart med 1 ingrediens och det är arganoljan från KIOD.

Svar på tråden Moroccan oil, Nashi Argan eller Macadamia Oil?