• Majjagräddnos

Hur tidigt varannan vecka?

Diskuterade frågan på en tjej-träff häromsistens och kände mig konservativ som inte trodde att varannan veckas-boende förekom för barn under två år. Väninnorna menade att detta inte stämde. Hur är det? Hur tidigt anser man varannan veckas-boende vara rimligt/lämpligt?

Svara gärna för jag är nyfiken :)

• Svar på tråden Hur tidigt varannan vecka?
  • Anonym

Vi har haft varannan vecka sen barnet var 1.5 år. Fungerar utmärkt.

Vi valde att runt 9 - 10 månader ha 2 dagar, ibland 1 dag, ibland 2 dagar som vi mixade in i veckorna. 
    För att senare utöka till 3 dagar ibland för att vid 1.5 år ha varannan vecka.

Fungerar kanot 

• Anonym

Ja, enstaka övernattningar  är något helt annat än växelvis boende. T ex en övernattning i veckan från det att barnet är 1,5-2 år om pappan och barnet har träffats mycket före det och har en god anknytning. Sedan kan man utöka detta så att det kan bli tal om växelvis när barnet är ca 3 år.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-26 18:51:10 följande:
    Mina tvillingar var varje vecka hos mig och alla helger hos sin pappa från de att dom var 1 månad. Jag ammade inte. Sen blev de veckovis när dom var 9 månader gamla. Har fungerat klockrent och dom är idag 5 år. Vi är även goda vänner och träffas ofta tillsammans med barnen. På dagis har vi sen dom var 1 år gammla sett att dom flesta separerade har varannan vecka.
    Det var inte menat som ett påhopp tidigare....Man gör väl det som förälder som man tror är bäst för barnet/barnen. Ska snart bli mamma och är ensam gravid så jag funderar mycket på de här frågorna. Man är rädd att ta fel beslut men det tillhör väl det kommande föräldraskapet att oroa sig lite. Det är jättebra att ni är goda vänner. Det är guld värt för barnen!Glad
  • Anonym

Vi separerade när barnet var 2.5 år. Båda var lika mycket anknytningsperson om det nu spelar någon roll. Men i vilket fall, vi körde på rullande schema 3 nätter på varje ställe fram tills barnet var runt tre. Sen bytte vi till 2+5 dagar på varje ställe, så fortfarande lika mycket tid med mamma som med pappa. När barnet var runt fyra kanske så bytte vi till vv. 
    Vi tyckte det var förtidigt innan att vara för länge ifrån den andra föräldern. Detta upplägg funkade för oss iaf:) 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-26 23:02:46 följande:
    www.babyhjalp.se/separera/boende-barn

Bra länk! Med tips på hur man kan utöka umgänget stegvis. Det finner du längst ner på sidan.
    Tror mer på växelvis, men 1-2-3 dagar i stöten gradvis utökat. Det där med varannan helg tycker jag är förlegat och ev en dag den andra veckan också borde snarare vara ett eller ett par dagar varje vecka. Ett argument mot brukar vara att barnet inte ska hatta fram och tillbaka. De riktigt små barnen vet dock sällan var de är och bryr sig inte, det är vem de är med och att de känner sig sedda, älskade och trygga som räknas. 
  • Kråkes mamma

Min son är nu 11 månader och bor växelvis hos mig och sin pappa. Vi har ett schema som innebär att han alltid är med mig mån-tis och med sin pappa ons-fre, helgerna delar vi på. Detta verkar fungerar fint för vår lille, han blir glad när jag eller hans pappa kommer och hämtar honom och det är inga tårar. Han är trygg med oss båda och trivs bra i båda hemmen vad vi kan se. Om det kan ha något med saken att göra så är han flaskmatad av oss båda sen han var 4 veckor gammal.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-27 08:49:33 följande:
    ...det är vem de är med och att de känner sig sedda, älskade och trygga som räknas. 
    ...för anknytning är kopplat till psykologiska teorier. Det handlar främst om psykologisk anknytning. Ett barn kan tillbringa 24/7 med en person och ha/få dålig anknytning. Dock är det naturligtvis nödvändigt med fysisk närvaro för att psykisk anknytning ska vara möjlig.

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=261&Anknytning
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-27 10:04:26 följande:
    ...för anknytning är kopplat till psykologiska teorier. Det handlar främst om psykologisk anknytning. Ett barn kan tillbringa 24/7 med en person och ha/få dålig anknytning. Dock är det naturligtvis nödvändigt med fysisk närvaro för att psykisk anknytning ska vara möjlig.

www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=261&Ankn...
    Ja, jag kommer garanterat att  följa barnpsykologers rekommendationer/socialstyrelsens riktlinjer. 
    Särskilt eftersom vi (barnets pappa och jag) inte kommer bo ihop alls utan han ska bara hälsa på oss och
    vi hos honom under det första året. Och han kan ha barnet enstaka timmar själv och utöka det till halva dagar när det är lämpligt och det återstår att se hur engagerad han kommer vara då (om ett år eller så). Sedan verkade det som står på babyhjälp  jättebra (om hur man utökar umgänget gradvis).

Om växelvis boende någonsin blir aktuellt får vi se; beror på hur vi kan samarbeta och var vi båda bor när barnet är ca 3 år gammalt.
    Det är inte aktuellt med två olika dagis. 
  • Singoalla78

Ts, jag har just gått igenom 4 Tr förhandlingar ang vårdnad , um. Jag kom i kontakt med en av sveriges främsta barnpsykiatriker Torgny gustavsson, du kan googla på hans namn å läsa vad han säjer, Det anses INTE lämpligt för ett barn under 3 år att bo vv. å skälen är många, bla minnet hos det lilla barnet.
    komunikationen mellan föräldrarna ska vara oerhört bra, bo nära varandra osv.

• Anonym
    Singoalla78 skrev 2012-06-30 01:13:59 följande:
    Ts, jag har just gått igenom 4 Tr förhandlingar ang vårdnad , um. Jag kom i kontakt med en av sveriges främsta barnpsykiatriker Torgny gustavsson, du kan googla på hans namn å läsa vad han säjer, Det anses INTE lämpligt för ett barn under 3 år att bo vv. å skälen är många, bla minnet hos det lilla barnet.

Det förstår inte mitt ex pappan till min dotter. HAn vill ha henne varannan veck han har inte sagt det men jag kan läsa mellan hans rader o han knappt träffat sitt barn sen on var 3 månader hon är 2 år. o vill kommer inte alls överens.

Han säger att han jurist ska ändra på det att hon ska vara hos  han varannnan vecka.
  • Anonym

Du behöver nog inte oroa dig. En domstol dömer inte så gärna till växelvis boende om en av föräldrarna motsätter sig detta, har jag läst.  De kan göra det  men om han nu inte har haft bra kontakt med barnet så får han säkert inte igenom det.
    Bor ni nära varandra? Man måste kunna samarbeta bra, respektera varandra och ha en bra kommunikation och flexiblitet kring barnet. Har man inte det drabbas barnet och det är barnets bästa som gäller inte att det ska vara helt rättvist mellan föräldrarna.

Däremot har barnet (inte han) rätt till umgänge med bägge föräldrarna. Träffas några timmar först, sedan halva dagar och efter det kan ha en övernattning och senare varannan helg t.ex Och ses lite/eller en övernattning den andra veckan också. Det finns tydligen inga exakta regler kring detta utan man går på det enskilda fallet. Ring familjerätten anonymt och rådfråga de. Man kan  gå på samarbetssamtal och kan skriva ett kontrakt om hur umgänget ska se ut men det är frivilligt.

En domstol kan också döma till att man ska gå på samarbetssamtal istället för att de ska ta ett beslut om växelvis boende...
    Hoppas det löser dig för barnets bästa och att ni kan prata med varandra.

• Anonym
    Singoalla78 skrev 2012-06-30 01:13:59 följande:

Gustavsson har också fått kritik, medan t ex Tornstam inte heller rekommenderar varannan vecka men väl växelvis (korta och täta byten). Se sid 17-19.

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/10343/2004-110-14_200411014.pdf

Svar på tråden Hur tidigt varannan vecka?