• Erica80

Tvåspråkig, när började ditt barn prata

Har läst lite om tvåspråkiga barn och fått reda på bland annat att dom oftast börjar prata lite senare än barn som bara har ett språk.

Jag är svensk och min sambo är tysk. Jag pratar svenska med sonen och pappan pratar tyska. Vi bor i sverige.
    Min son är snart 2 år och än så länge så säger han bara några ord. Dom orden han kan är på svenska.
    Vi är inte ett dugg oroliga, då han bara är 2 år..

Men jag är nyfiken på när era barn började prata ordentligt. Då tänker jag typ göra en enkel mening
    Pratade dom bara på ett språk då eller båda..

Nyfiken Skrattande

• Svar på tråden Tvåspråkig, när började ditt barn prata
  • LizG

Mina barn är tvåspråkiga - engelska o svenska o språkutvecklingen ser helt olika för dem.
    Sonen på 7 1/2år började prata runt ett år (blandade hejvilt mellan språken) o separerade helt språken vid 2 1/2år.
    Dotter 2år började prata mer vid 18 mån o pratar nu 3-4 ords meningar. Mest svenska meningar men mkt engelska också.
    Sonen 2år har det gått långsammare än tvillingsystern. Pratar lite, max 2ords meningar. Lika mycket svenska o engelska.
    Tvillingarna förstår allt på både svenska o engelska o nya ord kommer hela tiden, gäller bara att klura ut vad det är o vilket språk de härmar

• Erica80

Nu har våran son fyllt 2 år och han har precis börjat prata så att man kan förstå. Börjat lägga ihop två ord men det är fortfarande inte speciellt många ord.
    Alla ord är på svenska men idag sa han milch åt mjölken, så han kanske säger en del tyska ord fast man inte förstår. Han pratar väldigt mycket "bebis", svårt att förstå.

Han förstår väldigt mycket på svenska men inte lika mycket på tyska.
    Sambons familj va här nu i sommar och nu verkar han förstå lite mer tyska.
    Vi har pratat lite om att prata mer tyska hemma men det är så jävla svårt för mig som är helkass på språket.
    Sambon försöker prata lite med mig och ibland fattar jag

Det verkar ta ett tag innan han pladdar på Glad dock lär det dröja ännu längre tills jag snackar tyska Flört

• Snällspiken

Jag har också hört det där om att det är svårare för tvåspråkiga barn att lära sig prata men jag betvivlar att det stämmer. Ju fler språk man hör och - så småningom - pratar, desto mer språkbegåvad borde man väl bli? Själv pratar jag sex språk flytande och maken (som är fransos) talar fem språk. Vi har ett brokigt umgänge språkmässigt och våra barn har knappast blivit hämmade, tvärtom. Jag jobbar f.ö. med språk och är mån om att tala tydligt och pedagogiskt med barnen, ställa frågor till dem, komma med lättbegripliga förklaringar, sätta in orden i sammanhang, inte prata om mig själv och barnet i tredje person (varför gör man det??), omformulera krångliga texter i barnböcker osv. Tror att sådant är mycket viktigare än antalet talade språk i familjen! När jag väljer filmer och liknande till barnen, är språket jätteviktigt. 

Nåväl. Dottern började prata kinesiska när hon var åtta månader, då bodde vi i Kina, sedan bytte hon direkt till svenska vid 13 månaders ålder när vi flyttade hem. Sonen föddes i Sverige och började prata när han var 11 månader. Vid 1,5 år kunde båda barnen säga flera hundra ord och pratade i fullständiga meningar, med genitiv och ibland i imperfekt. De flesta av våra vänner lever i tvåspråkiga familjer och det är väldigt varierande hur barnen pratar, och hur tidigt. Dotterns bästa kompis pratade svenska, engelska och kinesiska väldigt bra vid två års ålder. 

Känner många tvåspråkiga barn som talar som rinnande vatten, och även åtskilliga "helsvenska" tvååringar som med nöd och näppe kan foga ihop tvåordsmeningar. Barnen går f.ö. på ett dagis med språkinriktning och föreståndaren, som har stor erfarenhet av flerspråkighet, menar att barnen kan jonglera upp till fyra språk utan problem, sedan blir det lite kaosartat :)

• Louella

Sonen sa ingenting, inte ens mamma förrän han var två. Då började han prata jättemycket på både svenska och engelska (bor i England men jag är svensk, pappan engelsk). Nu är han 3.5 och pratar båda språken jättebra, precis som inhemska barn. Blandar heller aldrig språken och vet exakt vilka som pratar svenska och vilka som pratar engelska. Man kan även fråga honom hur säger man tex "important" på svenska så svarar han "viktigt" direkt. Jättehäftigt! Dottern är 18 månader och säger ca tio ord, både engelska och svenska så hittills verkar hon inte vara sen i språket.

• Snällspiken

Louella: Låter som om det försigick en väldig massa tankeverksamhet och sortering i det tysta, i två års tid! Coolt!

• Miracle09

Vår dotter sa de första orden vid 11 månader. Hon föddes i Spanien och pratade lite mer spanska än svenska under den tiden vi bodde där, men det var många ord tidigt. Hon är nu 2 år och 8 månader och vi bor i Sverige sedan 10 månader tillbaka och hon prata otroligt mycket och har gjort sedan 18 månader. Hon har bra uttal på båda språken, men spanskan ligger efter eftersom vi nu bor i Sverige och endast pappan pratar spanska med henne. Jag pratar spanska med henne ibland och jag och pappan pratar det med varandra alltid.

• Makka Pakka

Ja, vår son började prata sent. Han var väl runt 2 år när han började säga något. Vid 2½ hade han inte utvecklats alls så vi gick till logopeden.. som gav inte så mycket faktiskt.
    Nu är han 4 år och babblar på mycket mera, han pratar mest svenska dock, även om vi hemma pratar bara vårt modersmål med varandra och barnen - vi är väldigt konsekventa med det. Han har börjat prata mer bosniska nu under sommaren.
    Han är fortfarande sen med talet om man jämför med andra 4-åringar. Han använder mycket påhittat språk när han vill prata mycket. Frågan är bra om detta beror på det tvåspråkiga eller om han är "allmänt" sen med talet.. Obestämd

Mina systersöner som har samma situation hemma pratar flytande båda språken sen 1-1½ års ålder.  

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Ã…sa 473

Min son anvande ocksa valdigt mycket pahittat sprak.
    Det mest var helt egna ord, som varken ar svenska eller engelska,  till dess han var runt 2.5.
    Det var lite som han tyckte att om mamma pratar sitt sprak och pappa pratar sitt sprak sa kan vall jag ocks prata mitt sprak ;)
    Men som sagt sa har hans sprak utveckling exploderat nu runt 2,5.

Vi bor i Kanada sa det ar bara jag som pratar Svenska med honom, sa jag kanner ganska stort ansvar att fa det ratt.

• FabulousMom

Min son är mycket sen med språket, men det beror inte på tvåspråkigheten enligt logopeden som vi går till. Vi talar numera mest svenska med sonen, sen vi föräldrar emellan pratar albanska. När sonen var liten pratade vi enbart albanska med honom, men sen har det gått över till svenska eftersom det är det språk han använder själv.

♥ Pojke 2008 ♥ Bebis 2013 ♥
  • Makka Pakka
    FabulousMom skrev 2012-08-24 22:25:56 följande:
    Min son är mycket sen med språket, men det beror inte på tvåspråkigheten enligt logopeden som vi går till. Vi talar numera mest svenska med sonen, sen vi föräldrar emellan pratar albanska. När sonen var liten pratade vi enbart albanska med honom, men sen har det gått över till svenska eftersom det är det språk han använder själv.

Vad säger logopeden om detta?

För våran logopd sa att vi absolut inte ska prata svenska med honom för att det förvirrar honom nåt så enormt. Hon säger att vi måste vara väldigt konsekventa med detta hela tiden för att han ska kunna vara tvåspråkig.
    Även om han frågar något på svenska så ska vi svara på bosniska osv. 
    ♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • FabulousMom
    Makka Pakka skrev 2012-08-26 10:18:00 följande:

Vad säger logopeden om detta?

För våran logopd sa att vi absolut inte ska prata svenska med honom för att det förvirrar honom nåt så enormt. Hon säger att vi måste vara väldigt konsekventa med detta hela tiden för att han ska kunna vara tvåspråkig.
    Även om han frågar något på svenska så ska vi svara på bosniska osv. 

Ja hon sa samma sak till oss. Kan förstå att det är förvirrande för barnet så vi måste skärpa oss och prata enbart albanska hemma.
    - Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • bjolso
    Snällspiken skrev 2012-08-05 23:21:29 följande:
    Louella: Låter som om det försigick en väldig massa tankeverksamhet och sortering i det tysta, i två års tid! Coolt!

Precis så verkar det vara. En massa sortering i tysthet, då de inte säger så mycket men ändå förstår allting man säger. Det måste såklart vara förvirrande när mamma säger på ett sätt och pappa på ett annat om samma sak, vad skall det då heta "egentligen"? Fram till 2 års ålder pratade dottern mest nonsens-språk. Det verkade som om hon trodde att alla hade var sitt språk, och att hon trodde att hon skulle hitta på ett eget till sig själv. Sedan tog språkutvecklingen väldig fart helt plötsligt runt 2,5 år. Hon gick på några veckor från att bara säga ett ord i taget till att sätta ihop hela meningar, med rätt grammatik och allt. Nu, nästan ett år senare, babblar hon på hur som helst, ibland på svenska, ibland på ryska och ibland (fortfarande) på något blaj-blaj-språk som hon hittar på själv. Jag tycker hon också blandar språken rätt mycket, men det verkar som om hon medvetet kan "skärpa till sig" och bara hålla sig till ett språk konsekvent om det krävs av sammanhanget. Hon vet t.ex. att dagisfröken bara fattar ryska och så håller hon sig konsekvent till det där, men hon vet också att pappa fattar både språken så med mig blandar hon lite hur som helst, även om jag (nästan) alltid svarar henne på svenska.
  • Younes

Jag har hört att pojkar generellt är senare än flickor gällande språkutveckling.

Min son pratade/förstod arabiska och svenska som 2½ åring. Förstod mest men pratade inte så mycket, på nåt språk. Han visar häldre med kroppen än att berätta t.ex. var han sprang, men det är nog hans person att vara så, inget med tvåspråkighet att göra.
    För övrigt tappade han arabiskan.  När vi flyttade utomlands när han var 7½ (förra sommaren) kunde han knappt ett ord arabiska, jag kunde mer än honom och fick tolka. Nu är det han som tolkar åt mig. Skrattande

Hans kusin en tjej som är 3 månader äldre pratade massor och på båda språken. När hon kom till sverige efter e1-2 månader utomlands hade hon svårt att få fram ord på svenska dock. Hon förstod vad vi sa, men det tog några dagar innan hon svarade på svenska igen. 

• Boosse

Vår dotter är 2 år och pratar nu mycket bra på svenska. Det är 3-4 ordsmeningar hela tiden. Jag pratar svenska och hennes pappa pratar franska och lingala. Hon säger även vissa ord på pappans språk men aldrig hela meningar. Vad det verkar så förstår hon allt han säger till henne. Vissa ord säger hon inte på svenska hemma, som tex mjölk, det säger hon bara miliki till oss.

• Livetäenbiltvättmenjaharencyckel

sonen är snart 2½ och han pratar mest svenska då det är det språket som körs på dagis, med pappa mm. Han slutade nästan helt med engelskan när han började på dagis.

Men han förstår engelskan och han använder en hel del ord från och till... så vi får väl se.

Han pratar mer engelska när vi är kring fler engelskspråkiga än just bara mig, som han svarar på svenska för det mesta eftersom jag förstår Flört

Jag tror att han kommer komma igång mer när han är hemma med mig och det kommande syskonet

Svar på tråden Tvåspråkig, när började ditt barn prata