• Equal

Krävande snart 5 årig flicka, hjälp!

Jag ooorkar inte mer Gråter Har en son på 9 år med ADHD och autism diagnos.
    Men just nu är det min snart 5 åriga dotter det gäller. Hon har inte koncentration 2 sekunder ens. Hon hittar på hyss så snart man vänder ryggen mot.
    Hon är under utredning så vi får se vad det visar, tror dock på en ren ADHD diagnos.

Idag har vi varit hemma hela dagen, hennes storebror och hennes lillasyster är magsjuka. Det innebär lite mindre "rastning" och mindre uppmärksamhet från mig.

Detta har den unga damen hunnit med idag: 

*Förstört vardagsrumsbordet med en avbruten bläckpenna (hällde ut bläcket o gnuggat in i träet)

*Lämnat Filips (ödla)  terrariedörr öppen så jag hann fånga han när han hängde ut genom dörren

*Plockat ut massa mjölmask och Zofobas och släppt de fria på köksgolvet

*Hällt några liter vatten på badrumsgolvet + hällt ut schampooflaskan (igen)

*Målat köksbänken + stolarna i köket och lillesyrran med vattenfärg (x2)

*rivit ut allt från lekstugan

*"tappat" sin tallrik med mat på golvet 2 gånger

*slagit sina syskon

*hällt ut leksaker åt höger och vänster och rivit ut alla skor i hallen.

*Hon får enorma utbrott om hon inte får som hon vill eller något inte går som hon tänkt sig.

Jag erkänner villigt att jag INTE orkar mer! Ge mig tips, vad ska jag göra?

Hon behöver uppsyn hela tiden för att inte göra dumheter, det är svårt eftersom hon inte är ensambarn. Jag gör saker med henne, leker och är ute med henne, men inget hjälper

• Svar på tråden Krävande snart 5 årig flicka, hjälp!
  • MissSnö

Jag har verkligen inget bra tips, men mina små syskon
    som är 4, 5 & 6 år håller på sådär hela tiden.
    Här om dagen sålde dom mammas prydnandssaker på
    området, som en liten loppis.. "Kom & köp!"
    Dom är riktiga vildingar och alla tre triggar upp varandra
    och vi har inte direkt kontroll...      

• Equal

haha kan inte låta bli att le lite nu. Kan se de framför mig där de står o ropar att folk ska köpa, hoppas inte din mamma vart av med allt för mycket av sina prydnadsföremål =)

• Litet My

Åh vad jag känner igen mig.

Vi körde belöningsystem med sonen, han fick klistermärke för var sak han inte gjorde, vi började med ett fåtal saker som att "inte tjuva", "inte hälla ut schampo" och något mer och peppar peppar det fungerade, då var sonen 6 år. När han tjänat ihop ett visst antal klistermärken fick han något han ville ha, tex en bakdag, en tidning, såpbubblor osv, det fungerade toppen på honom som så gott som aldrig knycker något längre. Vi körde dock enbart med positiv förstärkning dvs att vi tjaffade aldrig om han inte lyckades, däremot försökte vi prata om det i motiverande ton för "Hur tycker du vi kan göra imorgon för att du skall få ditt klistermärke" så det blev mer som en lek. Sonen har Uppmärksamhetstörning och Autismlikande tillstånd.Försökte också för mitt huvuds skull att tänka mer framåt och inte bråka om varje sak (även fast man blir flyförbannad och ledsen mellan varven) eftersom jag ju visste han han visste att det var fel och försökte mer att fråga "vad hände nu?". 

Förövrigt och inte för att göra dig ledsen, men det var riktigt skönt att höra att det fanns fler barn som hittar på såna impulsivt tokiga idiotgrejer Flört   

• MissSnö
    Equal skrev 2012-06-26 20:23:21 följande:
    haha kan inte låta bli att le lite nu. Kan se de framför mig där de står o ropar att folk ska köpa, hoppas inte din mamma vart av med allt för mycket av sina prydnadsföremål =)

Haha det var ganska roligt.. Och gulligt! :)
    Hon blev inte av med någonting vad vi vet,
    folk fattade nog att det inte stod rätt till.
    Tänk dig själv, jättefina änglar värd flera
    hundra kronor sålde dom för 1kr hihihi.    
  • Equal

Litet My, vad skönt att det fungerade med belöningssystem! Vi har försökt, men hon "skiter" i det fullständigt, det är ungefär som att hon inte kan tänka på det när hon får sina "infall"!

Aldrig hört talas om uppmärksamhetsstörning, är det ungefär som koncentrationssvårigheter eller?

Jag vet vad du menar, skönt att höra att det finns fler busfrön Skrattande

MissSnö, haha vilken himla tur! haha

• kaffemamma

Equal, det låter mycket som min son som är inne i en period av hyperaktivitet. Han har ju autism också så det är förstås annorlunda. För egen del hoppas jag på att vi kan få assistans som en mer långsiktig lösning.
    Vi har testat ahhd-medicienring, men det var inte bra för sonen, hade motsatt effekt. Men det är oftast svårare att medicinera vid dubbeldiagnoser. Däremot så har faktiskt tillskott av magnesium en tydlig och snabb lugnande inverkan på honom. Köp Thornes Magnesium citrate (bästa märket tycker jag) på närmsta hälsokost och börja ge som tillskott. Få tillskott och liknande har haft så omedelbart lugnande effekt faktiskt. Googla magnesium + lugnande för lite mer info. Jag tycker det hjälper på bara några dagar faktiskt, även om det blir långt ifrån "helt bra". Även omega 3 tycker jag hjälper lite. Och så tror jag ju på kostens inverkan, men det tar ju lite längre tid att göra ordentligt, läs tex här: www.svd.se/nyheter/inrikes/kostbyte-kan-lindra-adhd_5915201.svd

Svar på tråden Krävande snart 5 årig flicka, hjälp!