• Gsandra

Dåligt resultat på KUB, är bara 19 år..

Hej..
    vet inte var jag ska börja, är chockad, upprörd, ledsen, ja jag vet inte allt ... 
    Ofrivilligt ensam gravid, är 19 år och detta är mitt första barn. Var på Ultraljudet för kubtestet idag och minns inte om jag fick reda på hur mkt nackspalten mättes upp till, men när hon förklarade så var det helt okej men det var mitt blodprov som drog ner det hela..

Risken att jag får ett barn med down syndrom är 1:27 ... BM sa att skulle jag fått 1:180 hade det varit riskfyllt, och nu ligger jag på HÖG RISK :(:( ska få göra fostervattenprov om tre veckor för att få mer exakt resultat då.. 

Har nog aldrig gråtit såhär mycket i hela mitt liv tror jag, det här är det värsta jag varit med om.
    Kunde inte bli gladare när jag fick se lilla hjärtat på skärmen idag, som den studsade omkring där inne och vinkade och hade sig och allt kändes så bra.. så får man det där resultatet som en käftsmäll .. :( hur är det möjligt?!?! 
    Snälla... säg att någon fått samma/sämre siffror, som det gått bra för.. jag vet inte var jag ska ta vägen .. :'(
    Och att pappan till barnet inte vill vara delaktig längre gör det ännu jobbigare, jag får gå igenom det här ensam...

Visst, min mor stöttar och finns där hela tiden och var även med till KK idag, så det känns jätte skönt.. men känner mig ändå så otroligt ensam..     

• Svar på tråden Dåligt resultat på KUB, är bara 19 år..
  • Northerngirl13

vansinnigt att de låter dig vänta så där! Var först orolig över att gå till läkaren här i Belgien där jag jobbar just nu, men vill ju kunna jobba så länge som jag bara kan innan bebisen kommer. Nu känns det nästan som en lättnad att vara här istället för hemma, när jag frågade om dom inte kunde ringa mig oavsett resultatet så tittade de bara på mig och sa att SJÄLVKLART ringer dom så fort dom fått svar, brev skickas bara ut kompletterande efter 1-2 v. Fick mitt samtal ungefär 48 timmar efter provet var taget.

• MamaPapa

Jag hade 1:8 när jag var gravid med min andra - gjorde fvp och väntan var olidlig. Nu är jag mer än dubbelt så gammal som du så tror min ålder drog upp risken mycket. Gick omkring o kände mig tom och grät jättemycket. Tog två veckor innan jag fick telefonsamtalet som sa allt såg bra ut. Oerhörd lättnad .... Nu har jag en frisk 16 månaders liten kille.

• Gsandra

TACK FÖR ALLA STÖTTANDE KOMMENTARER! 
    Vilka fina människor ni är allihop.

Det låg visst ett brev i brevlådan när jag kom hem förut! Och det är en frisk liten tjej där inne, lyckan är total! Nu kan jag inte sluta böla av lycka istället. Åh jag är så glad! äntligen kan jag börja njuta påriktigt!
    Tack ännu en gång allihop! kram!

• astro
    Gsandra skrev 2012-07-27 18:44:18 följande:
    TACK FÖR ALLA STÖTTANDE KOMMENTARER! 
    Vilka fina människor ni är allihop.

Det låg visst ett brev i brevlådan när jag kom hem förut! Och det är en frisk liten tjej där inne, lyckan är total! Nu kan jag inte sluta böla av lycka istället. Åh jag är så glad! äntligen kan jag börja njuta påriktigt!
    Tack ännu en gång allihop! kram!
    Grattis! Nalle
  • pelagia

Åh vad skönt! Grattis! Jag har inte skrivit något tidigare men följt tråden med spänning och hållit tummarna för dig! Går själv i valet och kvalet huruvida jag vill göra KUB test eller ej denna gång (andra graviditeten). Just för att det skulle vara så otäckt att få "dåligt" resultat.

• gullan83

Här i mitt landsting erbjuds BARA dom som har åldern inne annars får man betala kub testet själv detta gäller....jag är gravid och frågade bm ang detta.

• MamaPapa

Härliga nyheter - visst är det en fantastisk känsla när man får nyheten !

• Eliasmamma
    gullan83 skrev 2012-07-27 19:52:53 följande:
    Här i mitt landsting erbjuds BARA dom som har åldern inne annars får man betala kub testet själv detta gäller....jag är gravid och frågade bm ang detta.
    Vissa landsting har det så. Här i Linköping får man göra det oavsett ålder, alla blir erbjudna det
  • Hute
    Eliasmamma skrev 2012-07-29 05:57:13 följande:
    Vissa landsting har det så. Här i Linköping får man göra det oavsett ålder, alla blir erbjudna det
    Ja här i Västra Götaland får man betala själv =(
  • Kattflickan

Grattis Gsandra! Vet inte om någon skrivit det, men det är ett bättre läge att det är blodprovet som drar ner resultatet. Det kan felaktigt variera. Om nackspalten är bred kan det bero på andra fel än kromosomfel även om barnet enligt FVP eller MKP visar sig vara friskt. Det kan vara hjärtfel, tarmfel etc. Blodprovet kan även påverkas om man gjort ivf, vilket du iofs inte har. 

Svar på tråden Dåligt resultat på KUB, är bara 19 år..