Koh lanta till Koh lipe
Någon som åkt från Koh Lanta till Koh Lipe och har lite tips att dela med sig av?
Har hittat en speedboat som tar 3 timmar. Någon som vet vad de kostar ungefär att åka dit? Tips på boende?
Tack på förhand!
Någon som åkt från Koh Lanta till Koh Lipe och har lite tips att dela med sig av?
Har hittat en speedboat som tar 3 timmar. Någon som vet vad de kostar ungefär att åka dit? Tips på boende?
Tack på förhand!
Det är långt att åka med speedboaten ända till Koh Lipe från Koh Lanta... Det går fort, hoppar och skumpar och är inte någon bekväm resa alls. Oftast riktigt fullproppat på båten oxå. Tror det kostar kring 1500 bath enkel väg. Tror barnpriser finns, men inte särskilt reducerade, jämfört med hur det brukar vara på andra båtar. Men trots att det är obekvämt, är det otroligt praktiskt att kunna åka så långt så snabbt!! Med färja tar det minst det dubbla och går nog inte att göra på en dag.
Var vill du har boendetips, på Lanta eller Lipe?
Jo, jag vet att det skumpar och har sig men alla säger att det är värt det!
Vi är på Lanta för tredje året i rad och känner att vi kanske skullle passa på nästa år. Tar gärna emot tips om boende på Lipe!
Instämmer i att det är en tuff resa. Har ni tittat på Ko Bulon? Det är så mycket trevligare än Lipe, som är dyrt och mycket turister!
Våra barn älskar att resa och gnäller aldrig, därför tror jag inte detta ska vara några problem.
Men nu blev jag mycket nyfiken på Ko Bulon. Aldrig hört talas om. Vill gärna veta mer!
Jag är vuxen och väldigt resvan. Men gnällde ändå ! Tycker inte den jobbiga resan och det höga priset är värt det. Finns massor av fina öar på vägen till Lipe som är mycket mer värda besök. Tex Koh Sukorn, Koh Kradan, Koh Laoliang, Koh Libong, Koh bulone eller äventyliga Koh Tarotau. Fast ingen av dem har resorts med pool och AC om man söker det...
Vilken av alla de öarna gillar du bäst? Vi ska vara 4 veckor på Koh Lanta och vill röra oss lite den 5:e veckan.
Speedboat-turen var fasansfull tycker jag! Och då åkte vi ändå bara åt ett håll (från Lipe till Lanta). Vädret (tropiskt regn) påvkerade förstås men resan var allt annat än angenäm. Men ni ska ju åka åt två håll så prova. Glöm dock inte flytvästar till barnen och hörselkåpor.
Alternativet till speedboaten är att åka med Tigerlines vanliga "färja" - jag kallar den för Delfinbåt. Det går framåt i betydligt makligare takt. Vi åkte privat minibuss till Hat Yao Pier och hoppade på färjan där, då tog det ca 2½ timme till Lipe. Vi åkte så från Ao Nang till Lipe och det var en bra tur.
Hur ni än åker får ni räkna med att resan till Lipe tar en heldag, det går inte att göra denna resa fort - Lipe ligger långt borta.
Ett nära restips är Koh Ngai, fint och rätt oexploaterat. Och om ni är resvana skulle jag inte ligga still på samma ställe på Lanta i fyra veckor. Variera strand och hotell, man blir rätt less annars. Och gör gärna ett par turer som ni har tänkt!
Ang. boendetips på Lipe så tycker jag att ni, om ni ger er iväg så långt, bör stanna minst en vecka. Kombinera 3 nätter på Mountain Resort med 4 nätter på Sita resort. Det gjorde vi o det var toppen. Då får ni det bästa av Koh Lipe. Men det är dyrt, allt är dyrt på Lipe.....och rätt skräpigt.
Jag gillar Koh Ngai och Ko Muk är också trevligt. Bäst är Ko Turatau, fast det är statligt så boendet och maten är rätt kass. Bästa stränderna i Thailand. Ett trevligt alternativ är Koh Bulone Resort. Förvisso ingen AC el pool men fantastiska stränder m vit sand, härlig mat, gott om restauranger i närheten - och billigt!!
Jag gillar Koh Ngai och Ko Muk är också trevligt. Bäst är Ko Turatau, fast det är statligt så boendet och maten är rätt kass. Bästa stränderna i Thailand. Ett trevligt alternativ är Koh Bulone Resort. Förvisso ingen AC el pool men fantastiska stränder m vit sand, härlig mat, gott om restauranger i närheten - och billigt!!
Lipe är fint och absolut värt ett besök.....men numera kan man åka dit med Apollo.....säger mycket tycker jag.
Jo, det är ju de värsta att nästan allt blir exploaterat så fort.
Har börjat fundera om på lite andra alternativ åt andra hållet...men vi får se, har lite tid på mig att bestämma.