• strojes

    Lära mindre barn lite engelska hemma?

    Hej!
    Jag har tre tjejer 7 år, 4 år och 4 år och om två år ska vi åka och hälsa på min morbror som bor i Kambodja är det tänkt. Han är gift med en kambodjanska och hon har en son som är några år äldre än våra tjejer. Vi tänkte försöka lära de lite engelska så de kan prata lite med de iaf (min morbror är svensk och pratar svenska).
    Någon som har tips på bok att köpa eller låna på biblioteket?
    Hur bör vi gå till väga? Någon som gjort så själva och har tips att ge oss?
    Vi kommer absolut inte att göra detta under tvång på något sätt utan göra det till en kul grej. Därför tänkte vi börja lite smått redan nu.

  • Svar på tråden Lära mindre barn lite engelska hemma?
  • ZoZoZ

    Prata engelska och sjung engelska sånger. Självklart kan ni även läsa böcker på engelska men det är mer effektivt att prata, sjunga och leka fram språket. Lycka till!

  • Whea

    Ett tips är ju att börja med lite vardagssaker, tex vid matbordet. Vad allt heter, hur man säger om man vill ha nåt osv. Våra hakade på direkt trots att de är så små. De har lärt sig riktigt många ord, men det gäller ju att hålla igång det också. Från början har vi mest fokuserat på vad alla saker heter, därefter får man väl plussa på med lite mer ord för att få det mer som en mening. Vi har inte kommit så långt än

  • strojes

    Tack för era svar.
    Whea, det var lite så som du gör som jag tänte att börja med lösa ord så får vi se om det blir några meningar. Det går ju rätt bra att göra sig lite förstådd med enstaka ord också.

    När jag nämnde bok så menar jag inte en "sagobok" på engelska utan en bok med avsikt att lära barnet ord för olika saker på engelska, typ nån bilderbok lite pedagogiskt uppbyggd.

  • Ingrid83

    Vår dotter år två språkig.. eller mest engelsk spårkig då vi inte pratar svenska hemma alls... Jag tycker Dora är dålig och jobbig.. Men om du har tjejer i den åldern är Peppa pig himla rolig finns på dvd och böcker går att beställa på Amazone.co.uk dom levererar till Sverige =) 

     

  • Venne

    Finns appar man kan ladda ner till iphone om ni har det. Alltså mer som roliga barnspel där man lär sig ord.

  • annavi
    strojes skrev 2012-06-26 20:57:38 följande:
    Hej!
    Jag har tre tjejer 7 år, 4 år och 4 år och om två år ska vi åka och hälsa på min morbror som bor i Kambodja är det tänkt. Han är gift med en kambodjanska och hon har en son som är några år äldre än våra tjejer. Vi tänkte försöka lära de lite engelska så de kan prata lite med de iaf (min morbror är svensk och pratar svenska).
    Någon som har tips på bok att köpa eller låna på biblioteket?
    Hur bör vi gå till väga? Någon som gjort så själva och har tips att ge oss?
    Vi kommer absolut inte att göra detta under tvång på något sätt utan göra det till en kul grej. Därför tänkte vi börja lite smått redan nu.
    dinolingo.com/languages/english.html

    Tydligen väldigt populärt :)
  • Whea

    Som Venne skrev finns ju även appar om du har tillgång till det. English for kids har varit poppis här. Hade du fundering på pekbok så kan det ju va kul att göra en egen tillsammans tex. Klippa i klistra från tidningar.

  • Noran

    Min son gillar väldigt mycket Michael Jackson och undrar ibland vad han sjunger om. Så ibland pratar vi en del om låttexter och då lär han sig en del. Han tycker också det är kul att skriva nåt på google translate och få det uppläst på engelska, så ska jag lyssna och se om jag förstår vad han skrev. Det gäller väl att fånga barnens intressen och bygga vidare på det.

  • Primrose

    Alfabetssånger på engelska har min son tyckt mycket om. Men det som yngre än dina barn (han blir 4 om några månader). De gör att han verkligen förknippar en förståelse till respektive ord, efterfom de illustreras med en bild. Uttalet blir också bättre eftersom sångerna ofta är "fonetiskt" upplagda. Annars sjunger han vanliga sånger på engelska som Jingle Bells Ellet We wish you a merry Christmas. Men då förstår han inte orden så bra.
    Jollyphonics är en metod som förskolebarn lär sig att läsa och skriva med hjälp av i England.

  • Primrose

    Jag googlade just på jolly phonics och fick många bra träffar. Bl a en med Jolly Songs från You Tube, som min son kommer att gilla, tror jag.

  • pluvdo

    Låt dem se på engelskspråkiga barnprogram så lär de sig nog lite med tiden. Min son är i och för sig bara knappt 2½, men han gillar bland annat I drömmarnas trädgård på engelska (där pratar de dock inte så mycket och det är nog dina barn för stora för ändå), Alphablocks, Gigglebiz, Tweenies...

  • pluvdo

    De programmen är dock inte gjorda för att barn skall lära sig engelska, men ändå. Sonen har i alla fall lärt sig att räkna till tio på engelska när han sett på In the night garden. Så var vi i England för ett par veckor sedan och då verkade han förstå en del också.

  • pluvdo

    Sedan, så små barn leker bra ihop även om de inte förstår varandra. I alla fall så vitt jag minns från när jag var liten. Man kunde göra sig förstådd och förstå vad den andre menade även om man inte talade samma språk.

Svar på tråden Lära mindre barn lite engelska hemma?