• QueenObscene

Foglossning- hur lång tid innan den är borta?

Ni som har haft foglossning under graviditeten - hur lång tid tog det innan den försvann helt för er? Innan det kändes precis som vanligt?

Min dotter är 4 månader och jag har fortfarande besvär. Har tänkt att det ska hjälpa med träning, är ute och powerwalkar ca 3-4 ggr i veckan, men är det mer än så eller ett längre pass än 2 timmar så har jag ont i höfterna och i blygdbenet ("framfogen") senare på dagen samt ont i korsryggen. Har även ont dagen efter, precis som det kändes under graviditeten.

Fick foglossningen i ca v. 25, och de sista 4 veckorna (dottern född v. 40+0) kunde jag knappt röra mig.
    Efter förlossningen har jag även kramp i höger höft om jag vinklar benet utåt sidan för länge. T.ex sitta på huk eller sära benen mycket är jättejobbigt. Detta hade jag inte innan jag blev gravid.

• Svar på tråden Foglossning- hur lång tid innan den är borta?
  • jEnNiK

Det KAN, i vissa fall sitta i länge. Det tar ca 4år/barn för kroppen att återställa sig. Tyvärr..

• jEnNiK

Jag blev gravid igen när sonen va 2 år, och hade då fortfarande ont. Inte lika ont som när han va bebis, men träna vissa delar eller ta långa snabba promenader var otänkbart. Prata med en sjukgymnast, dom har ofta bra tips;)

• Hildes mamma

Jag hade precis som du under graviditeten. Nu är dottern snart 9 mån och jag har fortfarande ont en del dagar. Promenader hjälper inte så mycket mot dessa besvär  Styrketräning/sjukgymnastik för att bygga upp musklerna som avlastar bäckenet är bättre.

Hilde 2011-10-06
  • skogsvitter

Efter egen erfarenhet av mycket problem efter förlossningen så är det superviktigt att träna rätt muskler för att avlasta bäckenet. Hela "korsetten" runt om måste tränas, bukmusklerna, sätesmusklerna och självklart bäckenbotten. Det är inte för intet man tjatar om alla dessa knipövningar hela tiden, men att bara göra knipövningar är inte tillräckligt utan man måste också aktivt träna bålstabiliteten.

Att powerwalka är helt fel träning så här tidigt efter förlossningen!!! Lyssna på din kropp och börja från början!

• skogsvitter

Kan säga att för mig blev det inte bättre förrän jag faktiskt började träna rätt och slutade felbelasta bäckenet. Fick också hjälp av sjukgymnast och naprapat då jag hade gått så länge med felvinklat bäcken att de rätta musklerna i princip var helt inaktiva, det är så det blir med tiden om man inte tränar upp muskulaturen igen tyvärr... Det är snart 2 år sedan jag fick mitt sista barn. För ett halvår sedan hade jag fortfarande väldigt mycket problem.

Är man tex överrörlig, som jag är, så är det desto viktigare att man har starka muskler som håller ihop kroppen ordentligt. Jag tror att de som har anlag för att vara överrörliga ofta har större problem med foglossning. Men det är bara vad jag tror... vi har även reumatism i familjen så det kan också vara en bidragande orsak till just mina problem. Men jag är medveten om dessa faktorer och har insett hur viktigt det är att musklerna är extra starka. Man kan inte bara sitta och hoppas på att kroppen ska läka sig själv, för det sker faktiskt inte...

• basio

Min yngsta fyller fyra år i augusti och jag har fortfarande besvär av min foglossning av och till. Tyvärr. Nu kan jag gå längre promenader och springa utan att ha ont i flera timmar efteråt, men det känns fortfarande då och då.

Jag har då fött tre barn och var sjukskriven pga min foglossning med yngsta barnet. Hade stora besvär då.

• skogsvitter
    basio skrev 2012-06-27 12:23:18 följande:
    Min yngsta fyller fyra år i augusti och jag har fortfarande besvär av min foglossning av och till. Tyvärr. Nu kan jag gå längre promenader och springa utan att ha ont i flera timmar efteråt, men det känns fortfarande då och då.

Jag har då fött tre barn och var sjukskriven pga min foglossning med yngsta barnet. Hade stora besvär då.
    Vad har du fått för råd från sjukgymnast och liknande? Är nyfiken på om det är ungefär samma överallt?
  • basio
    skogsvitter skrev 2012-06-27 13:11:52 följande:
    Vad har du fått för råd från sjukgymnast och liknande? Är nyfiken på om det är ungefär samma överallt?
    Nu har jag ju störst problem med ischias som kom i samband med foglossningen. Där har jag fått en del ryggövningar att göra. För foglossningen var det så längesen att jag sökte till sjukgymnast att jag knappt minns vilka råd jag fick. Jag fick som gravid ett bälte att ha på och förstås rådet att vila, vila och vila. Efteråt skulle jag inte anstränga mig för mycket till att börja med när det gällde konditionsträning (typ promenader, jogging osv) men styrketräning var bra. Så jag har gått på pilates och core vilket verkligen har gjort stor skillnad. Dessutom fick jag veta att det var bara bra att jag red då man använder musklerna i bäckenbotten mycket då och därmed tränar upp dem.

Men som sagt, jag kan fortfarande känna av det. Fast det hade nog varit betydligt värre om jag inte jobbat på att stärka musklerna.
  • Zixi

Hade ordentligt med foglossning i slutet av graviditeten, kunde bara ta mig framåt med myrsteg. Det blev gradvis bättre efter förlossningen. Efter ett halvår var jag rörlig, betydligt bättre efter ett år. Nu har det gått två år sedan förlossningen och jag har efter besök hos sjukgymnast fått veta att jag måste träna upp min muskelkorsett för att skydda mina fogar. Undrar varför det inte pratas mer om dessa muskler!

Idag är jag i stort sett besvärsfri men det är oxå för att jag lärt mig vilka rörelser och aktiviteter jag ska undvika, jag kan tex inte gå på för ojämn mark, stå för bredbent, skifta vikt från ena sidan till andra eller skjuta tunga saker längs golvet med fötterna. Nu känner jag mig äntligen tillräckligt stabil för att börja styrketräna och har stor förhoppning om att kunna träna bort sistan av mina besvär.

Dock känns det inte aktuellt med en ny graviditet då det troligtvis skulle innebära att jag skulle bli orörlig i drygt 2 år vilket inte känns rättvist mot det barn jag har. Har inte heller någon större lust för att uthärda all den smärta som foglossning innebär ännu en gång.

2010-07-20 3040/50
Svar på tråden Foglossning- hur lång tid innan den är borta?