• Smillas mamma

Vaccinera spädbarn inför USA-resa??

Vi ska åka till Florida med vår dotter (som då kommer vara 11 mån). Frågade på BVC om det behövs någon extra vaccination men de visste inte. Försökt ringa vaccinationscentraler men de svarar inte i telefon verkar det som :(
    Nån som vet???

• Svar på tråden Vaccinera spädbarn inför USA-resa??
  • Smillas mamma

Ok nu fick jag tag i en vaccinationsklinik (suttit i telefonkö och blivit nedkopplad flera ggr, men nu hittade jag en som svarade)

De menade på att man skulle tidigarelägga mässling(osv)-sprutan eventuellt. I USA är tydligen alla vaccinerade (till skillnad mot, vad jag förstod rätta mig om det är fel, typ Grekland, Turkiet osv) så risken är minimal men finns där. Det är inget tvång att vaccinera inför USA-resa men kan vara bra att ha det gjort.

• Smillas mamma

Skriver vad jag fick veta ifall det är ngn annan som försöker få svar på samma fråga;

När bebis är 9 mån - 12 mån så FÅR man ge mässling-röda hund-påssjuka vaccin men eftersom bebis har så lågt immunförsvar (? Tror jag de sa) så räknas det som ett resevaccin och bekostas av vårdnadshavare för BVC måste fylla på vid 18 månaders ålder. Ett ställe sa 450 kr ca och ett annat sa 320 kr.

Om bebis är över 12 mån så kan BVC tidigarelägga denna vaccinering och då behövs den inte göras om vid 18 mån, det blir då kostnadsfritt eftersom det ingår i vaccinationsprogrammet..

• Dixie

vi åker till USA i aug och min lilla flicka kommer att få MPR sprutan på sin 1 årsdag - för att ha det skyddet innan vår resa - tror inte det är ett måste, men känns skönt att hon har fått den innan.

Svar på tråden Vaccinera spädbarn inför USA-resa??