cruz skrev 2012-06-28 07:50:47 följande:
Hej, kolla in autismtråden och signaturerna Unik Familj och pcalma. Dessa familjer har tre barn med autismspektrum och jag är så imponerad över hur de lyckas få ihop livet. De har massvis med erfarenhet av träning, förhållningssätt och LSS stöd. Själv har jag tvillingar på snart sex år, men bara den ena har autism. Han har fått IBT i tre år och framförallt har förskolan och sonens resurser varit en fantastisk hjälp. Jag tror att det är a och o att få till ett bra samarbete med dagiset eller personliga assistenter när man har flera barn med diagnos. Har man ett barn orkar man med nöd och näppe köra racet lite mer själv under de perioder där avlastning och dagis inte funkar optimalt, men med två eller flera måste man ha hjälp helt enkelt.
Tackar och bockar....

Ja, vi har tre små barn med autism - äldsta fyller sex i oktober och minstingen fyllde två häromdagen. Våra två äldsta fick sina diagnoser samtidigt, då var sonen 2 och dottern 3,5. Vi började köra IBT direkt, och det har varit intensivt. Dotter skolades in på förskola med en driven resursperson några månader senare och har tränat en del där (gått 25 h/v hela tiden), sonen har haft resursperson hemma eftersom han inte klarat av förskola. Han har precis beviljats personlig assistans.
Vi har skött stor del av träningen själv, och det är tufft - men det går att jobba mycket om man är villig och har backup som täcker de bitar man inte fixar. Nu börjar dottern förskoleklass till hösten, och sonen ska skolas in på förskola om det går bra.