• Lärka

Du som har ett barn som är tidigt i utvecklingen...

...ex kunde hålla nacken tidigare än alla listor säger, sitta upp före då bebisguiderna beräknar det, står tidigare, går tidigare, pratar fler ord tidigt, räknar matte tidigare, läser tidigare, ovanligt begåvat osv. En eller flera saker, men lite mer än dagarna före ett utvecklingssteg, lite speciellt får det vara.

Berätta vad ditt barn var ovanligt tidigt med och när?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du som har ett barn som är tidigt i utvecklingen...
  • Flickan och kråkan
    vampyria2 skrev 2012-07-01 11:22:16 följande:
    Du tror inte att det beror på att folk är mer belägna att gå in i såna här trådar och berätta om sina barn som har varit tidiga än om de har varit "nomala" eller lite sena?
    Men de flesta i den här tråden har väl pekat på något annat - att ens barn har varit tidig med något men senare med annat. Min äldsta är utan tvekan tidig med att läsa och räkna, men har utan tvekan också varit sen med mycket annat. Jag skulle aldrig kunna rösta i den här tråden för han passar inte in på någon kategori. Skulle man titta på de tabeller som gäller barnets första levnadsår så var han sen, men det handlar ju huvudsakligen om grovmotoriska moment samt initialt joller/tal. Det händer ju mer .  Lillebror tillhör det där genomsnittet rakt över skulle jag säga .
  • MammaJ2011

Angående det här med att läsa eller förstå bokstäver så blev jag imponerad i fredags! Vi träffade en liten pojke på gården, han är två år! På en står leksak fanns ett mönster med ringar och pojken pekade på ringarna och ljudade o. Gjorde så även på några streck och ljudade i. Det tyckte jag va väldigt bra gjort för att vara två!

• Paisley
    MammaJ2011 skrev 2012-07-01 12:51:15 följande:
    Angående det här med att läsa eller förstå bokstäver så blev jag imponerad i fredags! Vi träffade en liten pojke på gården, han är två år! På en står leksak fanns ett mönster med ringar och pojken pekade på ringarna och ljudade o. Gjorde så även på några streck och ljudade i. Det tyckte jag va väldigt bra gjort för att vara två!

Vad är det för skillnad på det och att peka ut en hund och en katt på bild tex? Och säga voff och mjau? Eller är det avancerat? Det är samma princip menar jag. 
    Detaljerna är helheten
  • Flickan och kråkan

Här har något kul hänt. Min yngsta lärde sig cykla igår eftermiddag - tvåhjuling utan stödhjul. Han är nästan på dagen 3 år + 2 månader. Han är tidig med att cykla på tvåhjuling men ändå en helt vanlig kille motoriskt - varken tidig eller sen. Att han är tidig med cyklingen beror på att han vuxit upp med springcykel och har en 16 månader äldre storebror som cyklar vanlig cykel. Övning, vana, intresse och motivation helt enkelt. Han har inte storebrors intresse för bokstäver och läsning och har således inte kommit så långt som storebror på den fronten.

• Serendipitet

Min uppfattning är att de flesta milstolpar på barnets utveckling är "snälla" eller helt enkelt skrivna efter när de flesta klarat det och därav är många barn "tidiga" och de barn som egentligen borde anses som tidiga blir "ovanligt tidiga". 

Min stora tjej puzzlade ett A-Ö puzzel där träformen var formad efter bokstäverna när hon var 1,5 år (var framtaget till min lillasyster som var på besök). Hon överraskade mig fullständigt. Hon förstod tidigt det där med former, mönster och puzzel. 

Annars har hon nog följt milstolparna rätt bra. Satt stadigt 3 dagar innan 6 månader och började hoppa på rumpan 2 dagar efter hennes 6 månaders dag. Kröp vid 7 månader och vid 8,5 månad reste hon sig upp mot allt. Gick några steg (ca. 4-5 meter) vid 11 månader och gick bra vid året. Väldigt normalt.

Min lilla tjej rullade runt åt båda håll vid 3,5 månad. Stod i krypställning vid 4 månader och började sitta relativt stadigt. Började gunga i krypställning vid 4,5 månad och har nu vid 5 månader tagit ett krypsteg (flyttat bägge knäna och händerna) men resultatet är varierande. Hon sätter sig dock upp själv från krypläge vilket jag tycker är "tidigt".

Jag följer just nu Babycenter: Milstolpar: En till sex månader. Där delar de upp det i Färdigheter (de flesta barn kan), Under utveckling (hälften av alla barn kan) och Avancerat (några få barn kan). Den känns mer riktig även om den säkert också är "snäll".    

Ja, jag valde följer tabellerna hyfsat.   

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Serendipitet
    Flickan och kråkan skrev 2012-07-02 13:44:36 följande:
    Här har något kul hänt. Min yngsta lärde sig cykla igår eftermiddag - tvåhjuling utan stödhjul. Han är nästan på dagen 3 år + 2 månader.  Övning, vana, intresse och motivation helt enkelt.
    *** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • fortsätt paddla

Min äldsta dotter vände sig från rygg till mage och tillbaka vid 7 veckors ålder. Kröp vid 5 mån och gick vid 8 mån.
    Har förstått att det är rätt tidigt...
    Å andra sidan så är hon 8 år nu och svär över att hon inte riktigt får till det där med att hjula, dom flesta i klassen fixar ju det.
    ( och nu känner jag av någon outgrundlig anledning att jag måste säga att hon är en jävel på att rida istället ;))

• 3 barns mamma84

Har 3 barn och den 2:a var mkt tidig med allt .
    Han var också större så han har mer stabil en dom andra  
    Redan han föddes kunde han hålla huvudet stabil och man behövde inte hålla i hans huvud som nyfödd.
    Han kunde sitta stabilt redan han var 2 månader och kunde tå när han var 4 månader och gick när han var 9 månader ca 8 mån .
    Han kunde säga många ord redan innan 1 års ålder.   

Medans 1:a var 11 månader när hon gick
    Och 3:a var 11 månader + månader när han gick .
    Och båda har varit lika stora och lika långa fast 1:a kom BF+9
    2:a BF+10 och 3:an BF-15     

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Dr Mupp

Tre av mina barn har varit motoriskt tidiga och nej det är inte ett dugg kul med en femmånaders som ställer sig upp mot möbler, de saknar fallreflexen i den åldern och gör ordentligt illa sig. Skumgummihjälm på ungarna blev det. 
    Fjärde barnet är normalt, mot det tidiga hållet motoriskt, men inte lika tidig som de andra tre. Slapp skummgummihjälmen på honom. 

Ett barn har varit "normalt" när det kommer till talet. 
    Två varit sena, men inom normalintervallet.
    Ett barn är talförsernat (diagnosterat)

Två barn är sena att lära sig läsa och har stödläsning i skolan (pappa har dyslexi, kan påverka)
    Ett barn räknas som normalt inom läsningen än så länge. Han är 5, kan skriva och läsa sitt namn och känner igen vissa bokstäver.
    Ett barn är för litet.

Så här ser det ut fördelat.
    1:an motoriskt tidig, sent tal inom normalintervallet, sen läsning
    2:an motoriskt tidig, normat tal, sen läsig
    3:an motoriskt tidig, sent tal, normal läsning (so far)
    4:an motorisk normal, sent tal (diagnosterad) 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • UnikFamilj

Vi upptäckte av en slump när sonen var precis tre år, att han kunde läsa. Ingen träning, inget. Läste inom några dagar långa ord, och inom nån vecka meningar. Efter nån månads testande, så följde han trestegsinstruktioner skrivna. Han läser nu, vid 4 års ålder, typ lika fort som en vuxen. På dator (har svårt med finmotoriken) skriver han relativt flytande - långa meningar med helt korrekt grammatik och nästan uteslutande helt rättstavat. Han räknar plus och minus så långt som det är relevant att tänka, räknar gångertabell upp till 10 i alla fall, och räknar delat så långt som vi har testat. Han organiserar ord efter ordgrupper, kan räkna stavelser i ord, etc etc.

Han pratar dock i stort sett inte än... =) 

• Bonanza

Jag har tre barn.

Ettan var sent med allt. Visserligen extremt bra på matte och schack nu som sjuåring, men annars sen med tal och gång och liknande. Normalspannet på läsning och andra skolsaker, förutom matten då. Sen med att cykla, simma osv. (Kan inte simma ordentligt än fastän är sju år, lärde sig cykla utan stödhjul som sexåring osv). Dock: extremt utvecklad empatisk förmåga och ett ordförråd och uttryckssätt långt över sin ålder.

Tvåan var tidig med allt. Sa första ordet vid fem-sex månader. Hade ett enormt ordförråd vid ett år. Pratade i meningar strax efter ett. Lärt sig simma själv i badkaret, lärt sig läsa själv, lärt sig cykla själv. Lärde sig vissla vid 2.5 år bara för att hon ville. Gick normaltidigt (strax innan ett år), kröp tidigt (runt fem månader) och klättrade tidigt.

Trean verkar vara snittbarn! Gick strax innan året, satt vid halvåret, kröp vid sju månader, sa första ordet vid sju månader, kan ca 20 ord vid ett år och sagt några tvåordsmeningar nu vid 15 månader.

Så jag har upplevt ALLA sorter!  

• jebba

Jag har fyra barn och de är olika tidiga med allt. En har dessutom varit sen med det mesta eftersom hon har en funktionsnedsättning. Två av barnen har varit mycket tidiga med talet. Den yngsta som just nu är 15 mån sjunger hela Lilla snigel. Det är rätt bra jobbat tycker jag!

• JonnyLover

Min son började ge svarsleende när han var 5 veckor,kunde vända sej,å han började skratta å jollra vid 7 veckors ålder :)

Svar på tråden Du som har ett barn som är tidigt i utvecklingen...