• Anonym

Gått 2 år nu...

Och blir inte gravid. Jag börjar bli orolig på riktigt nu.
    När min gyn gjorde utredning så låg mitt Tsh på 5, och hade även för högt prolaktin.
    Sen skickades jag vidare till enkrinologen, som inte hittade några fel på mig. Då hade även mitt tsh Sjunkit till 2 och prolaktinet va normalt.

Senare valde jag att gå till min Vct för Tsh prover, då låg det på 4.5. Men ingen gör något åt det.
    Så, nu undrar jag, kan detta vara boven? Ska tillägga att jag även har kort lutealfas, om detta nu kan påverka?

Men det som stör mig mest är att ingen hjälper mig med detta. Varken gyn eller läkare! De tycker inte det är något fel på mig.

Kan något av detta vara orsaken? Eller kan det helt enkelt ta flera år att bli gravid? Någon som varit med om liknande, eller någon som det tog flera år för? Ge mig hopp! :)

• Svar på tråden Gått 2 år nu...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-30 23:39:10 följande:
    Det är normalt att värdet pendlar, men det finns läkare som skulle ge dig levaxin i låg dos om du hade varit uppe så högt som 5,0. För mig räckte det med 3,2 som sagt, och provet innan det hade jag 2.1.

2,2 är bra enligt det som mitt landsting går på, men enligt många andra ska man ner under 2,0 och jag har fått en känsla av att min läkare också tycker att det kan vara vettigt, även om hon inte säger det rakt ut.

Ska tillägga att ingen har sagt att jag ökar mina chanser att bli gravid genom att sänka THS. Utan anledningen till att jag ska sänka värdet är att jag ska göra IVF. Det är när man väl blir gravid som det är viktigt att ha låga värden. Fast 5,0 är så pass högt att det säkert kan minska chanserna att bli gravid att ligga så högt.
    Ja, det är för högt det jag har. Va nere på 2,2 EN gång. De flesta proverna är över 4.
    Ska ta om provet igen nästa vecka iaf. Vill ha lite koll på värdena.
    Enligt min gyn så sa hon att 5.0 kan vara problemet till att jag ej blir gravid, men ändå görs det inget åt.?!.
    Får bli att byta ställe!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-30 23:44:14 följande:
    Ja, det är för högt det jag har. Va nere på 2,2 EN gång. De flesta proverna är över 4.
    Ska ta om provet igen nästa vecka iaf. Vill ha lite koll på värdena.
    Enligt min gyn så sa hon att 5.0 kan vara problemet till att jag ej blir gravid, men ändå görs det inget åt.?!.
    Får bli att byta ställe!
    Ja alltså även om du inte blir gravid av att sänka TSH så kan du ju bli gravid spontant ändå (hoppet är inte ute bara för att man försökt i flera år) och det är inte bra att gå in i en graviditet med högt värde på TSH. Höga värden kan orsaka missfall och till och med göra att barnet får skador. (Vet inte hur höga värden som krävs för det senare, förhoppningsvis mkt högre än 5.)

Har man problem med sköldkörteln så får man ta prov var fjärde vecka när man väl blivit gravid.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-30 23:57:37 följande:
    Ja alltså även om du inte blir gravid av att sänka TSH så kan du ju bli gravid spontant ändå (hoppet är inte ute bara för att man försökt i flera år) och det är inte bra att gå in i en graviditet med högt värde på TSH. Höga värden kan orsaka missfall och till och med göra att barnet får skador. (Vet inte hur höga värden som krävs för det senare, förhoppningsvis mkt högre än 5.)

Har man problem med sköldkörteln så får man ta prov var fjärde vecka när man väl blivit gravid.
    Hmm, undra om det är anledningen till jag fått ett Mf och ett X tidigare. Dock va detta flera år sedan.
    Man undrar ju, 2 graviditeter som gått snett, sen nu blir jag inte gravid alls.

Så fort min sambos provsvar kommit ska jag ta ett snack med min gyn och får jag inte den hjälp jag behöver så vänder jag mig någon annanstans.
  • Anonym (rädd)
    Anonym skrev 2012-06-30 22:51:53 följande:
    Somliga tror att det kan vara orsaken, medans läkare hävdar att det inte ska spela någon roll. Har läst lite mer om detta och verkar som de flesta blivit gravida några månader efter de tagit bort sina cellförändringar. Men har du cellförändringar då? Såfall kontakta en annan gyn. Kan säga att mitt senaste test inte va så mysigt heller, kändes som misshandel där nere och va inte alls varsam. Somliga är inte spec försiktiga tyvärr. Men måste ju tas, det är viktigt.

Jag vet inte , jag har inte gjort cellprovet den sista gången pga rädsla , inte för resultatet utan för att det skulle göra så ont :( men jag har gjort dom 3 ggr och då har inget visats . Jag är nu 32 år , minns inte hur ofta man ska göra dom ..? Men min gynekolog har inte tagit upp det , inte ens pratat om det , så det har väl antagligen inget med saken att göra ... Men jag är så nojig ...
  • Anonym
    Anonym (rädd) skrev 2012-07-01 08:41:44 följande:
    Jag vet inte , jag har inte gjort cellprovet den sista gången pga rädsla , inte för resultatet utan för att det skulle göra så ont :( men jag har gjort dom 3 ggr och då har inget visats . Jag är nu 32 år , minns inte hur ofta man ska göra dom ..? Men min gynekolog har inte tagit upp det , inte ens pratat om det , så det har väl antagligen inget med saken att göra ... Men jag är så nojig ...
    Fast det är ju massa saker som gör ont i en fertilitetsutredning. Jag höll t.ex. på att svimma av smärta när de kollade passagen i mina äggledare, och det är en rutinkoll.

Prata med din gyn och säg att du vill ta cellprovet, för att slippa oroa dig. Fråga om lämplig smärtstillande tablett att ta innan, det kan faktiskt hjälpa lite. 1 g Panodil är mitt tips, om man inte vill ha Ipren eller liknande.
  • Border

Alltså mina cellförändringar var väldigt nytillkomna för jag hade gjort cellprov tre månader tidigare. Jag gick till gyn för att jag tyckte att jag luktade illa där nere och då passade hon på att göra ett cellprov som visade att jag hade cellförändringar vilket jag inte hade tre månader tidigare
  • Anonym
    När va senaste provet? Har för mig det är art 3,e år man ska göra det. Jag gör det ca 1 gång om året just pga att jag har förändringar. Mitt allra första prov visade förändringar, sen mitt andra visade att de va normalt. Sen gick det några år och nu har jag förändringar igen, därför jag ska ta bort dem, just för dem kommit tillbaka.

Men är det mer än 3 år sedan du gjorde dem så tycker jag du ska boka ny tid.
  • Anonym (rädd)

Jag tycker att jag inte luktar något där nere samt inga konstiga flytningar, men man kanske inte alltid får en symptom ? Eller ?

Jag är 32 år nu, när började man med proven var det när man var 23 eller liknande..
    Iaf så gjorde jag dom 3 ggr , med det mellanrummet som är inom landstinget här i Norrland. Visade aldrig något.
    Nu den senaste gången jag fick en "inbjudan" till ett test avbokade jag den, tror det var förra året.
    Jag slutade med p-piller 2010 och fick inte tillbaka min mens, sedan gjorde dom ett gyntest och allt såg bra ut och sedan skulle jag vänta... tills 1,5 år hade gått då kunde vi fortsätta "leta fel" , det kunde ta länge för kroppen att "komma igång" eftersom jag hade ätit p-piller i flera år, drygt 12 år .
    Så nu har jag gått privat hos en jättduktig gynekolog men hon har aldrig ens nämnt detta med cellprovet, och hon har ju gjort gyn undersökningar VUL osv, fast man kanske inte kan se det utanpå, men man tycker att borde det vara en sak som kan " förstöra" drömmen om ett barn, så borde dom väl vara lite mer "på" och fråga samt kanske göra ett extratest, förstår ni hur jag menar ?

Jag blir iaf rädd när folk skriver att det KAN vara en faktor, måste nog prata med min gynekolog om detta efter sommaren, hon har semester nu..

• Anonym
    Anonym (rädd) skrev 2012-07-02 22:41:37 följande:
    Jag tycker att jag inte luktar något där nere samt inga konstiga flytningar, men man kanske inte alltid får en symptom ? Eller ?

Jag är 32 år nu, när började man med proven var det när man var 23 eller liknande..
    Iaf så gjorde jag dom 3 ggr , med det mellanrummet som är inom landstinget här i Norrland. Visade aldrig något.
    Nu den senaste gången jag fick en "inbjudan" till ett test avbokade jag den, tror det var förra året.
    Jag slutade med p-piller 2010 och fick inte tillbaka min mens, sedan gjorde dom ett gyntest och allt såg bra ut och sedan skulle jag vänta... tills 1,5 år hade gått då kunde vi fortsätta "leta fel" , det kunde ta länge för kroppen att "komma igång" eftersom jag hade ätit p-piller i flera år, drygt 12 år .
    Så nu har jag gått privat hos en jättduktig gynekolog men hon har aldrig ens nämnt detta med cellprovet, och hon har ju gjort gyn undersökningar VUL osv, fast man kanske inte kan se det utanpå, men man tycker att borde det vara en sak som kan " förstöra" drömmen om ett barn, så borde dom väl vara lite mer "på" och fråga samt kanske göra ett extratest, förstår ni hur jag menar ?

Jag blir iaf rädd när folk skriver att det KAN vara en faktor, måste nog prata med min gynekolog om detta efter sommaren, hon har semester nu..
    Det "symptom" jag haft vid förändrignar (om det nu är pga det), är att jag haft spottings, småblött nån dag innan mens. Men kan likväl bero på annat, men det va iaf det som fick mig att gå och ta cellprov.

Sen så brukar det nog vara vanligare att man själv ber om ett test, det gjorde jag. Annars blir man ju kallad där det är dax. Och innan dess får man säga till om det. Min andra gyn ville INTE ta cellprov på mig just för att det "bara" gått 1½ år sedan förra, han sa att det inte behövdes. Går nu till en annan gyn, och det va ingen tvekan om att ta testet när jag bad om det och tur är det, för jag behöver ju koniseras (ta bort förändringarna).

Varför blir du rädd över att detta kan vara en faktor? :)
    Det går ju att lösa såfall :)
    Oavsett så inte för barntillverkningen skull, utan för din egna, så kolla!
  • Border
    Anonym (rädd) skrev 2012-07-02 22:41:37 följande:

När jag gick till gyn för att jag luktade illa där nere så berodde det inte på cellförändringarna utan på att jag hade bakteriell vaginos. Jag hade inga symptom på cellförändringar
  • Anonym (rädd)
    Border skrev 2012-07-03 06:27:25 följande:
    När jag gick till gyn för att jag luktade illa där nere så berodde det inte på cellförändringarna utan på att jag hade bakteriell vaginos. Jag hade inga symptom på cellförändringar
    aaa okey.
Svar på tråden Gått 2 år nu...