• Lyckligtälskad

Hjälp! 9-åring kissar i sängen var och varannan natt, vad göra?

Behöver hjälp här...

Våran son som är 9 år kissar i sängen och har gjort det länge nu och det sker så gott som var och varannan natt... det måste ju finnas något sätt att få bukt med detta men vart vänder man sig och vad finns det för hjälp mot det?

Det börjar bli riktigt jobbigt det här... vi försöker att han inte ska dricka en massa på kvällen strax före läggdags och vi tjatar på honom att han ska kissa före läggdags vilket han ofta gör men ändå händer det....

Förut hade vi vårt sovrum bredvid och då hörde vi på natten att han lät/gnydda när han behövde kissa så att vi kunde dra upp honom och se till att han gick på toa men nu har vi fått flytta vårt sovrum och hör inte det längre...

Vet inte riktigt om han vaknar och inte "vågar"/vill gå på toa (vilket min man tror) medan jag mer tror att han inte märker att han kissar förrän det är för sent (att han gör det i sömnen)...

Snälla hjälp med råd och tips, tack!

• Svar på tråden Hjälp! 9-åring kissar i sängen var och varannan natt, vad göra?
  • jahoo

Förlåt, men såg inte detta förrän nu. Förhoppningsvis har han slutat kissa i sängen, om inte försök få honom att förstå att han inte är ensam om det och framför allt att det inte är hans fel.

Det kan vara jätte jobbigt när man är så gammal som din kille. Våra söner kissade i sängen långt up i åldrarna. Vi provade allt mellan larm och medicin, men inget funkade. Med larmet konstaterade vi att de kissade på sig flera gånger per natt, och vi var tvugna att sluta med det eftersom deras sömn blev förstörd. De fick helt enkelt sova med nattblöjor, men det var ett beslut som vi alla enades om. Absolut inget tvång eller straff.
    Det är ju i alla fall inte deras fel.

Jag hoppas att allt går bra och att han slutar snart.

• Mälaröbo

För att förenkla för dig själv kan du bädda i flera lager med underläggg och lakan. På natten drar man bara av det översta lagret och sen kan alla somna om igen.
    Själv var jag sängvätare upp i tonåren och som vuxen blev jag riktigt arg på min mamma när jag förstod att hon medvetet låtit bli att prova de mediciner som finns på marknaden.
    Det var INTE kul att vara 12-17 år och sängvätare!  

• Margaux

Min kollega har en son som just fyllt 8 och precis blivit torr nattetid. Han sa att deras "sista" utväg hade varit vibrerande lakan som man kan köpa som surrar igång när det kommer kiss. Detta fungerar tydligen.... Kanske värt att ta upp? Men det är ju bara om det inte ligger något medicinskt bak så VC är nog en god plats att starta.

• Anne69

Han ska utredas av en urinoterapeut, du får remiss via vårdcentralen. Troligtvis behöver han bara ett litet hormontillskott så är saken löst. Det ges i tablettform eller droppar. Du kan läsa mer om  Minirin på fass.se.

• HarVaritDär

Det där med blöja eller inte är alltid en het potatis på alla forum om sängvätning.

Jag hade problem med sängvätning tills jag var runt 14 år. Visst var det jobbigt, men jag hade alltid blöja. Hatade att vakna i en våt säng. Visst var det jobbigt när man sov borta, och det blev ju inte så ofta.

När jag var 11 eller 12 klarade jag av att sätta på dem själv. Det var aldrig något tvång, och jag provade då och då utan. Mamma och Pappa stöttade mig alltid, och där var aldrigt något dåligt sagt om mitt problem.

Jag tycker ju inte att man ska springa ut och handla blöjor, men förklara att det är okej om barnet hellre sover med dem istället för att ha en våt säng.

• annapettersson3

Har en dotter själv här som är 11år som kissar i sängen på natten.

Hon använder själv nattbyxa och vi dessa utskrivna.

Hon tycker det inte alls är konstigt.

Hon väljer själv och tycker det ej är konstigt vet att hon till och med ätit frukost innan hon hoppat i duschen som hon säger själv.

Jag bryr mig inte. det är alltså hur man lägger upp det för sitt barn.

Men tycker du i alla fall ska kontakta er vårdcentral och säga att ni vill ha Tvättbara lakan samt heltäckande tvättbara madrass skydd de skyltar oftast inte med dem då de är väldigt dyra.

Vi har såna till vår dotter som extra skydd i fall nattbyxan skulle läcka.

När hon sover borta så har bara med sig ryggsäcken in på Toaletten hos kompisar så tar hon på sig byxan där sen har hon Pyjamas sen lägger hon den använda i en blöjpåse eller hundbajspåse så kastar hon hemma.

Funkar kanon hon har ju varit på kollo också sen spelar hon ju innebandy och åker på läger utan problem.

Hon har även att par Pyamas byxor som vi köpt till henne som hon brukar ha när hon sover borta i fall byxan ska läcka så behöver hon inte vara orolig då byxan har som kiss lakan inbyggda.

Pjama heter de och är helt fantastiska kanske skulle vara nått för din grabb att testa.

Här hittar du dem www.pjama.se/

Gratis varu prov på nattbyxor kan du få om du mailar Libero ( De tycker vi är bäst)

Dry nites hittar du här där finnes lite mer info om sängvätning : www.drynites.se/home.aspx 

Lycka till. 

• Embassy

Hade en bekant med detta problem, de löste det med akupunktur.

• Rutankajutan

Vi har en snart 10 åring som kissar i sängen. Nu är det kanske 1-2 gånger i månaden men innan kunde det vara flera dagar i veckan. Vi har sökt hjälpt på VC tidigare men där tyckte dom att vi skulle vänta ut det.

Det vi har gjort som har hjälpt otroligt mycket är några punkter som vi har varit stenhårda med.

- alltid kissa innan läggdags & att sitta ner för att verkligen kissa klart.

- inte dricka sött på kvällen ( det har haft stor påverkan)

- kissa regelbundet under dagen

- Sova regelbundna tider, det har blivit avsevärt mycket sämre när han har varit uppe sent & blivit extra trött.

Hoppas det blir bättre ??

• Stella88c

Hej! Hoppas att ert problem har löst sig. Jag kissade i sängen när jag var ca 8-9 år, och då minns jag att jag var på något läkarbesök och fick några tabletter utskrivna. Då slutade det direkt :)

Svar på tråden Hjälp! 9-åring kissar i sängen var och varannan natt, vad göra?