• Anonym

Öppet förhållande - hur gör ni?

Parrelationen med allt inkluderat vet man ju det mesta om, men jag vill veta mer om hur andra löser det med alternativa former. Jag tänker främst på de som tillämpar öppna förhållanden och liknande. Hur gör ni? Hur tänker ni kring svårigheter som uppstår? Det skulle jag tycka vore värdefullt att ta del av – själv har jag plitat ner en beskrivning av min relation nedan.

Jag och min fru har levt i en klassisk parrelation i drygt 10 år och har fått två barn tillsammans som nu närmar sig tonåren. Vi har det fantastiskt tillsammans, barnen mår bra, är glada och vi är stolta föräldrar. Bor flott, tjänar bra och hittar på roliga saker emellanåt. Allt är inte toppen jämt, men i det stora hela känner jag mig väldigt nöjd och lyckad. Vi kommunicerar mycket och är ärliga och schyssta mot varandra, vi älskar och tycker om varandra väldigt mycket.

Med tiden har dock lust och passion slaknat, det var lite svårt att våga ta steget till en början, men för drygt ett år sedan övergick vi i ett öppet förhållande. Under en tid fortsatte vi att emellanåt ha sex när lusten kom, men senaste halvåret har vi enbart haft sex med våra respektive älskare/älskarinna. Som vanligt är vi kärleksfulla och gulliga mot varandra och vi kramar om varandra och upplever närhet ändå.

Det här är inget som våra barn får veta något om och vi är försiktiga.

Svårigheter vi ställts inför är bl.a. omgivningens attityd, så vi vågar knappt berätta för någon. Balansen kändes viktig i början, att båda fick utrymme att jobba på relationer vid sidan av, så att ingen kände sig akterseglad. Båda kände viss svartsjuka i början och en och annan groda slank ut. Vi passar oss för detaljer men berättar det relevanta.

Kan älskaren/älskarinnan vara vän med familjen? Vi tycker att våra älskare/älskarinnor är sympatiska och skulle förmodligen ha utbyte av att umgås som vänner till familjen, men vi vågar inte låta det ske eftersom det kan störa vår relation och vårt familjeliv.

• Svar på tråden Öppet förhållande - hur gör ni?
  • katalysator

Jag tycker att ni verkar vara på väldigt god väg med bra kommunikation och goda förutsättningar att jobba er förbi eventuella fnurror på tråden Glad 

Vi har tillsammans kommit överrens om att inte ligga med "vänner till familjen" eftersom det lätt blir lite oklara förväntningar åt olika håll. Jag tänker mig att man som älskarinna vill veta att man träffas för att ha sex, och att då plötsligt mötas av en romantisk parmiddag eller fredagsmys med barnen gör att man lätt glider ifrån KK-stadiet och börjar tangera någon form av poly-relation istället. Sådana är ju också helt okej, men inget vi är intresserade av för tillfället.

Däremot har det absolut hänt att tidigare älskarinnor, som någon av oss slutat träffa på det sättet, senare har blivit nära vänner eller kollegor till den andre av oss och alltså hängt runt mycket som en vän i bekantskapskretsen. Det har inte varit några problem alls och jag har inte upplevt någon svartsjuka där, utan det har varit tydligt att det är ett (för tillfället) avslutat kapitel. 

• Anonym

Min man har gift sig med en annan kvinna i ett annat land och han vill att jag ska träffa henne och bli vän med henne, men det känns väldigt svårt att acceptera.Är det någon som har liknande situation och hur har ni reagerat?

• katalysator
    Anonym skrev 2012-06-29 11:32:24 följande:
    Min man har gift sig med en annan kvinna i ett annat land och han vill att jag ska träffa henne och bli vän med henne, men det känns väldigt svårt att acceptera.Är det någon som har liknande situation och hur har ni reagerat?
    Att bli ofrivilligt indragen i ett poly-förhållande känns ju inte särskilt vettigt. Jag hade begärt skilsmässa direkt.
  • Anonym

Nja,vi har varit ihop i mer än 30 år och jag är uppvuxen utan en pappa,så jag vill att mina barn har kvar kontakten med pappan.Jag får helt enkelt leva med detta.Det är ju bra att det är olika länder iallafall.Det svåraste är att jag inte berättat detta för någon,snart har det gått ett år.

• kramin

De gånger jag haft relationer med någon som utåt är monogam och har partner och barn och familjeliv och allt det där har jag aldrig uppfattat det som ett problem att umgås som vän med familjen.

• Anonym

@ kramin

Vet inte om jag hängde med där. Menar du att de som du har haft en relation med officiellt är monogama, men i själva verket kör öppet förhållande? Du relaterar till att du inte sett det som ett problem utifrån din horisont, men hur har paret ifråga tacklat det? Spontant kan jag tycka att det borde vara problematiskt. 

Har inte någon större erfarenhet än, men just nu känns det viktigt i mitt öppna förhållande att hålla på gränserna och inte komplicera och blanda ihop rollerna ytterligare.

• kramin

Och jag förstår inte riktigt vad det är som skulle vara problematiskt. Glad
    Vad är det som skulle vara jobbigt med att låta olika människor man gillar umgås med varandra? Att man har sex med några av dem ändrar väl inte att man tycker de är trevliga människor, och vem man har sex med räcker att diskutera med de man har sex med.

Ja, jag har haft relationer med människor som setts som monogama av de flesta andra. Inte så att de ljugit och deklarerat högt att de är monogama, det räcker med att låta bli att deklarera sig som icke-monogam så blir man betraktad som monogam. Monogaminormen är väldigt stark, så alla som inte aktivt kallar sig något annat  brukar ses som monogama utan att det nånsin ställs några frågor om det.

• lisadweiertz
    Hej! Öppnar upp denna tråd då jag är en frilansjournalist som söker någon (gärna kvinna 30-50) med erfarenhet av att antingen vara i ett lyckligt förhållande eller lämnat ett öppet förhållande för en artikel i Bonnier Media. Du får godkänna alla citat före publicering, intervju sker via mejl eller telefon. :) Vid intresse mejla mig på lisaweiertz@gmail.com
  • Anonym (M.)
    Anonym skrev 2012-06-29 11:32:24 följande:

Då måste han bo i något muslimskt eller afrikanskt land som tillåter månggifte? Detta är bara ett av många skäl till att man ska akta sig för män från sådana länder, för för dem är ju månggifte helt normalt, och det är även normalt att mannen tar detta initiativ utan att be den tidigare frun/de tidigare fruarna om lov. Dessa ställs inför fullbordat faktum. 

...men att han gör så mot DIG som är svenska? Han MÅSTE ju veta att det inte fungerar så här. Jag skulle ha blivit skogstokig och lagt in om skilsmässa direkt. Dessutom kan inte det andra äktenskapet registreras i Sverige, eftersom han redan är gift med dig och här är månggifte inte tillåtet. Hur tänkte han där? För dessa brukar alltid vilja ta med sig sina nya partners hemifrån till Sverige och Sveriges bidragsgrytor, när de skaffat sig en förankring här genom en svensk kvinna som varit korkad nog (förlåt?) att gifta sig med dem.
Svar på tråden Öppet förhållande - hur gör ni?