Öppet förhållande - hur gör ni?
Parrelationen med allt inkluderat vet man ju det mesta om, men jag vill veta mer om hur andra löser det med alternativa former. Jag tänker främst på de som tillämpar öppna förhållanden och liknande. Hur gör ni? Hur tänker ni kring svårigheter som uppstår? Det skulle jag tycka vore värdefullt att ta del av – själv har jag plitat ner en beskrivning av min relation nedan.
Jag och min fru har levt i en klassisk parrelation i drygt 10 år och har fått två barn tillsammans som nu närmar sig tonåren. Vi har det fantastiskt tillsammans, barnen mår bra, är glada och vi är stolta föräldrar. Bor flott, tjänar bra och hittar på roliga saker emellanåt. Allt är inte toppen jämt, men i det stora hela känner jag mig väldigt nöjd och lyckad. Vi kommunicerar mycket och är ärliga och schyssta mot varandra, vi älskar och tycker om varandra väldigt mycket.
Med tiden har dock lust och passion slaknat, det var lite svårt att våga ta steget till en början, men för drygt ett år sedan övergick vi i ett öppet förhållande. Under en tid fortsatte vi att emellanåt ha sex när lusten kom, men senaste halvåret har vi enbart haft sex med våra respektive älskare/älskarinna. Som vanligt är vi kärleksfulla och gulliga mot varandra och vi kramar om varandra och upplever närhet ändå.
Det här är inget som våra barn får veta något om och vi är försiktiga.
Svårigheter vi ställts inför är bl.a. omgivningens attityd, så vi vågar knappt berätta för någon. Balansen kändes viktig i början, att båda fick utrymme att jobba på relationer vid sidan av, så att ingen kände sig akterseglad. Båda kände viss svartsjuka i början och en och annan groda slank ut. Vi passar oss för detaljer men berättar det relevanta.
Kan älskaren/älskarinnan vara vän med familjen? Vi tycker att våra älskare/älskarinnor är sympatiska och skulle förmodligen ha utbyte av att umgås som vänner till familjen, men vi vågar inte låta det ske eftersom det kan störa vår relation och vårt familjeliv.