• Baby Animal

    RADONMÄTNING, har fått resultatet men förstår absolut ingenting!

    Hej!

    Jag känner mig helt korkad ärligt talat, jag har fått hem radonresultatet efter mätningen vi har gjort på vårt hus byggt 1969. Och jag förstår inte alls, är detta bra resultat eller dåligt?

    Mätvärde Bq/m3 

    Vardagsrum: 100 + 40

    Gillestuga: 460 + 140

    Det som jag skrev som ett + är på pappret med ett _ under. Så det blir som ett kors på golvet så att säga..       

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-29 17:19
    glömde skriva att jag vore jätte tacksam för svar från någon som förstår :)

  • Svar på tråden RADONMÄTNING, har fått resultatet men förstår absolut ingenting!
  • Baby Animal
    Florimell skrev 2012-06-29 18:14:44 följande:
    Lycka till! Det är inte alls säkert att långtidsmätningen visar för höga värden. När vi köpte hus la vi in en klausul att vi ville att säljarna skulle betala sanering om det skulle visa förhöjda värden. Sedan blev det ju inte så, men ett tips :)


    Det vägrar säljarna, det är ett dödsbo och när vi väl köpt huset vill de inte ha något som kan komma tillbaka.
    Men vi har skrivit i avtalet att vi får backa ur köpet om värdena är för höga..

    Hur ska man göra.. det borde vara från grunden som radonet kommer i sånt fall eftersom övervåningens värden var bra. Vad kan man göra för att förbättra det? Behöver det kosta 30-40.000kr verkligen?

    Känns lite bittert att inte köpa huset nu när lägenheten är uppsagd och hälften är packat..

    Så alla tips och råd tas gärna emot :)         
  • Florimell

    Länsstyrelsen ger bidrag för del av sanering. Det bros på vad som behövs göras vad det kostar. Kolla om marken huset står på är högriskområde för radon (miljökontoret). Ett annat tips är att sluta röka ;)

  • Susanne 977

    Vi hade radon i källaren.

    De fick borra hål under markplattan och sätta en sug som sög bort luft och ut med den utomhus.
    Det räckte inte så de fick även sätta flera ventiler i hela bottenvåningen plus lite uppe för att förbättra ventilationen.
    Det går ju att få det bra igen men det kostar ju en del.

  • abn

    Så här var det för oss. Köpte ett hus där det var gjort en korttidsmätning på hösten som visade förhöjda värden. I våras gjordes en ny korttidsmätning då vi skulle sälja och då var radonvärdet  mer än 1000 Bq högre än föregående mätvärde. Den informationen vi har fått fram är att korttidsmätningar kan vara missvisande och att väder och vind påverkar.

    Hälsorisker. radon i bostäder orsakar ca 500 lungcancerfall om året i sverige och det motsvarar 15% av alla lungcancerfall. Det finns en samverkanseffekt mellan tobaksrökning och radon i inomhusluft. Detta innebär att risken för lungcancer vid förhöjda radonhalter ökar mer för den som röker jämfört med den som inte röker.

    http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Radon/Halsorisker-med-radon/
    http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Radon/Matningar/

  • Ms H

    Tycker mig minnas mig hört att när man väl har ett mätvärde över gränsen så måste man sanera. Nån som kan dementera/intyga detta?

  • Florimell

    Antagligen om det är sjukt höga värden om det finns barn i familjen. Har aldrig hört att man tvingat fram varken radonsanering eller om vattenkvaliten är dålig på ens egna vatten tvinga någon att gräva ny brunn...

  • Odetta

    Vårt hus är sanerad med sug under bottenplattan men det har inte räckt alls. Gjorde en långtidsmätning som visar på genomsnittsvärden på 680...högst på nederplan. Radonfirman testade en starkare sug men det gjorde ingen skillnad så nästa steg vi tänker ta är att dränera huset (det är markradon och vi bor i sutterängvilla, så vi hoppas att det ska hjälpa)

    Tycker inte att era värden är så fasliga faktiskt...


    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ mammajuli.blogspot.com
  • Ms H

    Blev nyfiken och googlade lite. Rekommenderar www.radonguiden.se, där kan man bland annat läsa om saneringsbidrag. Där står också att "överstiger radonhalten riktvärdet ska hyresvärden eller föreningen genomföra en radonsanering utan onödigt dröjsmål." Men det verkar gälla lägenheter, och det kan vara det jag har hört talas om.

  • thecoffemaker

    Gränsvärdena för radon sänktes för några år sedan från 400 till 200 bq . Det är för rökare som radonhaltig luft börjar bli en verklig riskfaktor. På kort sikt är det ingen fara alls för dig med de värden du uppmätt. Gör som någon skrev här, långtidsmät med början av oktober, du får svar i mitten av dec. I jan tar du dit några radonsaneringsfirmor som får ge pris. OBS- bry dig inte om att de trycker på att de lämnar garantier , det är inte det viktiga i sammanhanget. Sannolikt innebär det bara att du får betala för att de tar till storsläggan direkt. En tumregel är att om du fördubblar luftomsättningen så halverar du radonhalten. En mkt prisvärd lösning hittar du på airstar.se, de säljer rumsaggregat som monteras i väggen. De kan hjälpa dig att hitta en montör i närheten där du bor. Har jobbat med radonsaneringar tidigare och får göra det även i mitt nuvarande jobb så har lite koll på priser o metoder. Inboxa om du vill ha någon att diskutera vidare med.

Svar på tråden RADONMÄTNING, har fått resultatet men förstår absolut ingenting!