• Anonym (uppgiven)

Hur ska jag göra?

Hejsan,
    jag och min man har varit ett par i 6½år vi har 2 barn tillsammans 3år respektive 2 månader. Han hjälper nästan aldrig till hemma! Han är den som klipper gräset och skottar och kan även plocka ur diskmaskinen och sånna små saker när jag ber honom men allt annat gör jag som storhandlar, städar, plockar varje dag, tvättar etc etc. Jag ammar på nätterna och ändå får jag bråka varje morgon för att han ska gå upp med vårt äldsta barn när jag ligger kvar och ammar. När jag tar upp sånna här saker blir det alltid bråk och jag vet helt ärligt inte hur mycket längre jag orkar. Hur ska jag göra? Han jobbar ju normalt sett och jag är mamma ledig men nu ska han vara hemma och vara föräldraledig ända till mitten av september och då tycker jag verkligen att vi kan dela på hushållssysslorna. Annars är hans kommentar bara men du går ju hemma hela dagarna...
    Just nu känns det som jag skulle ha det lättare ensam för då behövde jag bara plocka undan efter mig och barnen. Men samtidigt älskar jag honom, jag vill ju leva med honom och jag vill att mina barn ska växa upp i en kärnfamilj.

Han är uppväxt i en familj där pappan ALDRIG skulle göra hushållssysslor och han påverkar även min man i detta och han anser att det är så det är. 

• Svar på tråden Hur ska jag göra?
  • Tommy parterapeuten

Hej
    Tyvärr så hör man fortfarande liknande beskrivningar som du ger. I en relation bör man ha en känsla av att vi hjälps åt, att man delar på det gemensamma. Om din man tycker att du ska göra mer än honom kommer ni att hamna i ett mönster som varken han eller du kommer att gilla. Han kommer att uppleva att du tjatar på honom och du kommer att uppleva att du är den som har huvudansvaret för att saker och ting blir gjort. Han behöver kliva in i sin familj och bli mer aktivt delaktig. Det är något som han och du skulle tjäna på. Ni två är dom som ska bygga en familj tillsammans.
    Hälsningar
    Tommy 

• Anonym (uppgiven)

Ja jag vet men hur ska jag få honom att göra det?

• Tommy parterapeuten

Hej igen
    Om din man inte är villig att prata om hur ni ska dela på ert gemensamma liv och utgår från sina egna önskningar kommer ditt liv bli dystert eller kommer ni att separera. En relation bygger på samhörighet. Försök att prata allvar med honom. Fundera också på att gå till en parterapeut för att få hjälp.
    Hälsningar
    Tommy

Svar på tråden Hur ska jag göra?