snälla kan någon svara?
Jag har en del funderingar som jag inte vill ta upp med min egen handläggare hos försäkringskassan... Då jag känner att de är för privat.
Jag har varit sjukskriven sedan nov 2011 då min bror plötsligt gick bort och jag själv sedan var med om en väldigt allvarlig olycka. Jag är inte helt återställd, har bla. en del tänder borta, haltar lite fortfarande då jag brutit mycket i ben/fot/höft. Och en del smärtor, som successivt går ner.
Jag har nu en del funderingar...
Jag har sökt in till komvux för att komplettera upp till slutbetyg nu till hösten. Vilket jag innerligt hoppas att jag ska klara utan problem, kommer läsa på heltid.
Hade ett väldigt fysiskt/psykiskt krävande yrke förut som jag inte vill/kan gå tillbaka till i nuläget.
Min första fråga, om jag har en fast anställning, som jag haft 2 månader före olyckan+9 månader då jag bytte arbetsplats i samma kommun (sökte själv, sa upp mig. De var inget glapp mellan anställningarna). Får jag då behålla min så kallade, sgi om jag tar tjänstledig för studier med lån/bidrag från csn och är sjukskriven till dagen före studierna börjar?
Sen har jag fundering kring mitt lov, vad gäller där för att jag fortfarande i så fall ska få behålla mitt sgi, vet inte om jag kommer känna mig redo att arbeta då, även om de bara är en kort period. Vad jag kunnat läsa mig till kan jag tom förlora på att arbeta genom att man då bedömer mitt sgi på mitt studiemedel+ de jag arbetar på loven.
Är de då mer fördelaktigt att säga upp min anställning och på lov gå till arbetsförmedlingen och ange mig som arbetssökande den perioden?
Jag och min sambo har tankar på att de är dax att skaffa barn, därför är de viktigt att om jag nu blir gravid till sensommaren/hösten får vårt barn efter två terminer- om möjligt, får behålla mitt nuvarande sgi som min sjukpenning är grundad på just nu.
Annars känner jag mig nästan tvingad att gå tillbaka sinom tid till mitt nuvarande jobb. Men kommer inte klara de nu utan kommer då få fortsätta min sjukskrivning ännu längre. Och de är inget jag vill!
Före de dryga året då jag var/är fast anställd; arbetade jag som tim-anställd i minst 1,5 år på heltid i sträck. (med min sjukskrivning har jag varit fast anställd i 1,5 år i dagsläget) ursäkta om de blir krångligt, men villl bara få ut alla detaljer rätt.
Min sista fråga är, fick nys om något på nätet att man ibland kan få vara sjukskriven, under studier. Om man som i mitt fall inte har möjlighet att återgå till de yrke man har. Var något om rehabilitering. Någon som vet?
Jag tror aldrig jag kommer vilja gå tillbaka till den anställningen jag har, men känns väl ändå som en försäkring. Att ha, men ger de mig nackdelar i de jag skriver ovan säger jag hellre upp mig.
Kanske för mycket begärt att någon skall kunna svara på allt detta, men någon kan le vet något av det
De hela handlar om att jag inte har lust att ha en inkomst på 4000, min sambo arbetar som forskare/chef och kommer väl inte har möjlighet varken ekonomiska eller yrkesmässigt att ta ut lika mycket dagar som mig.
Tack för ni tog er tid!