• Anonym (TS)

Får barn flytta från BF när de är 16 år?

Det finns en dom på att mina barn ska bo drygt 1/3 hos mig och resten hos mamman. Nu vill barnen bo mer hos mig men mamman vägrar och jag kan inte dra ärendet till domstol av olika anledningar. När barnen fyller 16 år kan de själva ändra var de är bokförda enligt bokföringslagen. Betyder det att barnen kan flytta till mig när de är 16 år utan att mamman har något att säga till om?

Folkbokföringslagen
     http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910481.htm

• Svar på tråden Får barn flytta från BF när de är 16 år?
  • Anonym

Ja, det låter rimligt. Om de kan folkbokföra sig själva så kan de även flytta till dig.

• Anonym (TS)
    MrsKnapa skrev 2012-06-30 16:54:08 följande:
    När dem är 12 får dem bestämma det!!!
    Då måste en ny utredning göras och det går inte för mig. Från det barnen är 12 ska man ta stor hänsyn till vad barnen tycker, men fortfarande då måste domstolen vara inblandad. Tanken var att barnen skulle kunna flytta utan att blanda in domstolar.
  • Anonym

Har ni gemensamm vårdnad räcker det att barnet och en förälder ändrar boendet när barnet fyllt 16 år.

Så ja vid gemensamm vårdnad.

Och Nej om mamman har ensam vårdnad.

Domslutet spelar ingen roll när barnet fyller 16 år.     

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2012-06-30 19:40:59 följande:
    Har ni gemensamm vårdnad räcker det att barnet och en förälder ändrar boendet när barnet fyllt 16 år.

Så ja vid gemensamm vårdnad.

Och Nej om mamman har ensam vårdnad.

Domslutet spelar ingen roll när barnet fyller 16 år.     
    Det låter bra. Vi har gemensam vårdnad, än så länge iallafall. 
  • Anonym

Nej,de får inte bestämma vid 12. Man lyssnar alltid på barnet. Men vid 16,får man bestämma själv.

• h8him
    Anonym skrev 2012-06-30 20:49:51 följande:
    Nej,de får inte bestämma vid 12. Man lyssnar alltid på barnet. Men vid 16,får man bestämma själv.
    Barnens vilja ska alltid höras om det är möjligt, när det gäller saker som rör dem.

Vid 16 får de folkbokföra sig var de vill, men de är inte myndiga. Vilket betyder att i detta fall kan barnet folkbokföra sig hos pappan, mamman kan vara emot och göra anmälan till socialtjänsten osv. Men att dra det i tingsrätten kommer hon att få svårt med då inga ombud vill ta ärenden gällande så "gamla" barn. Så jag misstänker att det värsta som kan hända är att mamman blir upprörd och gör anmälan till socialtjänsten, som i sin tur kan starta en utredning, men det är inte säkert utan beror på omständigheterna.
Svar på tråden Får barn flytta från BF när de är 16 år?