Gravid och flyga?
Jag har läst någonstans att det kan vara dåligt för den ofödde att man går igenom kontrollen på flygplatsen, någon som vet? Alltså genom den där röntgen (eller vad det är;) ). (Kommer vara ca i v 20 då)
Jag har läst någonstans att det kan vara dåligt för den ofödde att man går igenom kontrollen på flygplatsen, någon som vet? Alltså genom den där röntgen (eller vad det är;) ). (Kommer vara ca i v 20 då)
Tror man slipper gå igenom röntgenkontrollerna som gravid. Det slapp iaf en kompis till mig som är gravid. Hon flög till Usa. Du kan ju maila/ringa flygplatsen och kolla.
Ja, det har du rätt i. Ska kolla med landvetter och se..:)
Nej det är inte farligt, eftersom det inte är någon röntgen, det är samma typ av båge som finns i alla klädaffärer, så ingen fara. Men här i Sverige så tvingar de ingen gravid att gå igenom, man kan få bli manuellt kontrollerad istället. Men utomlands tror jag du måste gå igenom.
Det låter som en myt. Om det var farligt skulle det självklart finnas varningsskyltar om detta. På de flesta flygbolags hemsidor kan man läsa om vilken vecka man får flyga tills, men det är ju för att man inte ska föda på planet!
Fast set finns olika. Vi har som letar metaller, men det finns även de som är med röntgen. De med röntgen hade jag ej gått igenom.
Okej.. Är verkligen helt främmande på ämnet;).. Men hur ska man veta om det är med eller utan röntgen? Vi hade inte tänkt åka till något "konstigt" ställe, utan typ nån semesterort med sol och värme, borde väl inte vara någon fara?
Vanlig båge är metalldetektor. Sådan man går in i och scannas av tror jag tä röntgen men ej säker. Annars så frågar du.
/pippilångstrump som är kemist och inom en vecka kommer flyga 3ggr
Jag flög till USA under graviditeten. Den vanliga metallbågen är säker att gå igenom, det är ingen röntgen. På vissa flygplatser ex i USA finns helkroppsröntgen. Jag slapp dessa när de såg att jag var gravid men skulle de inte uppmärksamma det är det bara att säga att man är gravid. Man missar inte dessa maskiner, det är en stor låda man går in i och ser inte på något sätt ut som den vanliga bågen.
Jag blev tagen vid sidan av den s.k nakenkameran i Thailand när jag var gravid när vi flög åt ena hållet men inte åt andra. (vi mellanlandade i bangkok) Men jag har väldigt svårt att tro att de är farliga ändå. Det är ju nån form av röntgen men den strålningen är inte så stark då dom bra ska se igenom kläderna och inte in till skelettet. Jag födde iaf en frisk dotter Men känner du obehag om det är "nakenkamera" (det är en stooor klump där man får stanna och sträcka upp armarna så du missar inte om det är sån eller metallbåge) istället för metallbåge så be att få bli kroppsvisiterad istället.
Fast skillnaden är ju att röntgen aldrig är bra och spec ej som gravid. Man kan liksom inte heller säga att jag fick en frisk unge?!?! Hur vet du? Hade du tur?
I vilket fall som helst så är det ju väldigt skillnad att utsättas för röntgen av medicinska skäl eller av flygplatsskäl. Du får dessutom en högre strålning då di flyget, då strålningsdosen är högre. Hur detta påverkar oss vet vi inte. Men vi kan väl säga som sp att Marie curie ja hon trodde röntgen var ofarligt också, men sedan så dig hon ju av det också.
Kan man undvika tycket jag man ska göra det.
Ja, men det verkar ju bra att man kan undanbe de, hellre en kroppsvistitering då.. Men när jag har vart utomlands så har jag bara gått igenom en sån både (har bara vart i Europa, men på några olika platser) så det kanske inte är så vanligt om man inte åker typ utanför Europa? vad tror ni?
Jag känner iaf som så att hellre det säkra före det osäkra!
Det är ju därför jag säger att hon kan be att få bli kroppsvisiterad istället. Men sen tänkte jag på det, det kallas ju röntgen men det är väl inte röntgenstrålar? Har för mig att de använder nån form av ljudvågor. Terahertz tror jag det hette... Hittade denna länk om flygplatskontroller: se.babycenter.com/pregnancy/travel/airportscreeningexpert/
Ja precis. Jag har bara stött på dem i USA och i Asien. Dubai hade det absolut värsta där man stannade väsen på ett ställe ich kroppen på ett annat. Helt idiotiskt.
Tror de har i England också
Jag har flugit fyra gånger under denna graviditeten, i Skavsta, på Malta och på arlanda fick jag gå igenom bågen med metalldetektor men vid sista resan från Frankfurt fick jag gå förbi och bli kroppsvisiterad istället. De använde inte ens den där handhållna maskinen utan kände med händerna. Var inte riktigt rätta tillfället att fråga varför så vet inte om de bara hade annorlunda regler där eller om deras båge var annorlunda...