Simon 681 skrev 2012-07-03 15:54:38 följande:
Jag skulle nog säga en kombination av en hel del saker: Resurssuget som specialundervisning i grundskolan innebär (sverige är sveriges lärartätaste land, borde inte vara något problem att ha klasser på 15 elever om resurserna fördelas så), Lärare som slaviskt följer läroboken (vecka ett har vi kapitel ett, slå upp sidan 27 och jobba inte längre än till sid 32), Brist på ämnesövergripande arbete, lärare som står maktlösa inför störande elever, sloror som sätter högre betyg i överkant för att kapa marknadsandelar, etc. Ett komplext problem, med andra ord.
Sedan skulle vi fortfarande hoppa upp till en topp 5 placering om vi gjorde som Finland och helt enkelt såg till att lågpresterande elever inte får göra PISA testet.
Har inte hört att nått om Finland skulle göra så, har du nån länk till det?
Det där med att slaviskt följa läroboken var ju nått man gjorde förr och då hade vi bättre resultat. Ämnesövergripande arbete förekom inte i nån utsträckning förr och som sagt vi hade bättre resultat då.
Menar du att skolor som sätter för höga betyg sänker elevernas kunskaper? Även om dom är för höga så borde ju inte de faktiska kunskaperna sjunka.
Det är inte ett speciellt komplext problem som jag ser det.
1. Premiera verkliga kunskaper istället för resonemang och genusperspektiv, tydliga mål vad man skall kunna för olika betyg.
2. Föräldrarna skall ha ansvaret för sina barn. Klarar inte eleven att sköta sig i skolan får elevens föräldrar hämta eleven. Kan inte föräldrarna så finns sociala myndigheter. Att ha kvar elever som stör sabbar för andra elever och det är oacceptabelt.
3. Betyg skall sättas enbart utifrån nationella prov som inte skall rättas på skolan utan av andra och minst två personer och betygen skall vara absoluta och inte relativa. Helst en 10gradig skala så stegen är små så eleverna ser möjligheten att att med lite mer arbete höja betygen. Givetvis skall inte elevens namn stå på proven så att det blir en human rättning istället för att de som rättar påverkas av elevens namn.
Jag personligen skulle gärna se att man tog bort skolplikten och gjorde om barnbidraget till ett skolbidrag. Går eleven i skolan och sköter sig får man pengarna. Annars indraget. Då hamnar ansvaret direkt på föräldrarna att eleverna sköter sig och att incitamenten för få hjälp av de stödfunktioner som finns bli stora. Idag så nekar föräldrar elever utredningar på sina barn fast det är uppenbart att eleven behöver extra hjälp. Likaså så tror jag att fler romer faktsikt skulle gå ut skolan med det här systemet, idag är bortfallet stort i den gruppen.