• Frida i det fria

    Vad är syftet med pedagogiken i förskolan?

    Jag har funderat på varför det är så mycket prat om pedagogik ex på förskolan. Vad är syftet med pedagogiken? Är det för att barnen ska lära sig läsa och räkna tidigare? Det finns väl inget barn som inte klarar av det när de går i skolan sedan? Vad är syftet med att ett yngre barn kan det?

  • Svar på tråden Vad är syftet med pedagogiken i förskolan?
  • OlleSQ
    Simon 681 skrev 2012-07-03 15:54:38 följande:
    Jag skulle nog säga en kombination av en hel del saker: Resurssuget som specialundervisning i grundskolan innebär (sverige är sveriges lärartätaste land, borde inte vara något problem att ha klasser på 15 elever om resurserna fördelas så), Lärare som slaviskt följer läroboken (vecka ett har vi kapitel ett, slå upp sidan 27 och jobba inte längre än till sid 32), Brist på ämnesövergripande arbete, lärare som står maktlösa inför störande elever, sloror som sätter högre betyg i överkant för att kapa marknadsandelar, etc. Ett komplext problem, med andra ord.

    Sedan skulle vi fortfarande hoppa upp till en topp 5 placering om vi gjorde som Finland och helt enkelt såg till att lågpresterande elever inte får göra PISA testet.
    Har inte hört att nått om Finland skulle göra så, har du nån länk till det?

    Det där med att slaviskt följa läroboken var ju nått man gjorde förr och då hade vi bättre resultat. Ämnesövergripande arbete förekom inte i nån utsträckning förr och som sagt vi hade bättre resultat då.
    Menar du att skolor som sätter för höga betyg sänker elevernas kunskaper? Även om dom är för höga så borde ju inte de faktiska kunskaperna sjunka.

    Det är inte ett speciellt komplext problem som jag ser det.
    1. Premiera verkliga kunskaper istället för resonemang och genusperspektiv, tydliga mål vad man skall kunna för olika betyg.
    2. Föräldrarna skall ha ansvaret för sina barn. Klarar inte eleven att sköta sig i skolan får elevens föräldrar hämta eleven. Kan inte föräldrarna så finns sociala myndigheter. Att ha kvar elever som stör sabbar för andra elever och det är oacceptabelt.
    3. Betyg skall sättas enbart utifrån nationella prov som inte skall rättas på skolan utan av andra och minst två personer och betygen skall vara absoluta och inte relativa. Helst en 10gradig skala så stegen är små så eleverna ser möjligheten att att med lite mer arbete höja betygen. Givetvis skall inte elevens namn stå på proven så att det blir en human rättning istället för att de som rättar påverkas av elevens namn.

    Jag personligen skulle gärna se att man tog bort skolplikten och gjorde om barnbidraget till ett skolbidrag. Går eleven i skolan och sköter sig får man pengarna. Annars indraget. Då hamnar ansvaret direkt på föräldrarna att eleverna sköter sig och att incitamenten för få hjälp av de stödfunktioner som finns bli stora. Idag så nekar föräldrar elever utredningar på sina barn fast det är uppenbart att eleven behöver extra hjälp. Likaså så tror jag att fler romer faktsikt skulle gå ut skolan med det här systemet, idag är bortfallet stort i den gruppen.
  • Simon 681
    OlleSQ skrev 2012-07-03 16:28:02 följande:
    Menar du att skolor som sätter för höga betyg sänker elevernas kunskaper? Även om dom är för höga så borde ju inte de faktiska kunskaperna sjunka.

    Det är väl mer så att skolor som borde konkurreras ut av bättre skolor kan undvika det, vilket indirekt inte är något bra för kunskapsnivån.
  • OlleSQ
    Simon 681 skrev 2012-07-03 17:42:14 följande:
    Det är väl mer så att skolor som borde konkurreras ut av bättre skolor kan undvika det, vilket indirekt inte är något bra för kunskapsnivån.
    Generellt så presterar ju friskolor bättre än kommunala men samtidigt så ger dom fler för höga betyg. Dvs det är framförallt skolor med högpresterande elever som ger mest för höga betyg och de kommunala måste finnas då kommunerna inte kan lägga ner sina skolor pga att dom måste erbjuda plats för eleverna. Så nej, dom sämre skolorna kommer finnas kvar.
  • Simon 681
    OlleSQ skrev 2012-07-03 16:28:02 följande:
    Har inte hört att nått om Finland skulle göra så, har du nån länk till det?

    Det där med att slaviskt följa läroboken var ju nått man gjorde förr och då hade vi bättre resultat. Ämnesövergripande arbete förekom inte i nån utsträckning förr och som sagt vi hade bättre resultat då.
    Menar du att skolor som sätter för höga betyg sänker elevernas kunskaper? Även om dom är för höga så borde ju inte de faktiska kunskaperna sjunka.

    Det är inte ett speciellt komplext problem som jag ser det.
    1. Premiera verkliga kunskaper istället för resonemang och genusperspektiv, tydliga mål vad man skall kunna för olika betyg.
    2. Föräldrarna skall ha ansvaret för sina barn. Klarar inte eleven att sköta sig i skolan får elevens föräldrar hämta eleven. Kan inte föräldrarna så finns sociala myndigheter. Att ha kvar elever som stör sabbar för andra elever och det är oacceptabelt.
    3. Betyg skall sättas enbart utifrån nationella prov som inte skall rättas på skolan utan av andra och minst två personer och betygen skall vara absoluta och inte relativa. Helst en 10gradig skala så stegen är små så eleverna ser möjligheten att att med lite mer arbete höja betygen. Givetvis skall inte elevens namn stå på proven så att det blir en human rättning istället för att de som rättar påverkas av elevens namn.

    Jag personligen skulle gärna se att man tog bort skolplikten och gjorde om barnbidraget till ett skolbidrag. Går eleven i skolan och sköter sig får man pengarna. Annars indraget. Då hamnar ansvaret direkt på föräldrarna att eleverna sköter sig och att incitamenten för få hjälp av de stödfunktioner som finns bli stora. Idag så nekar föräldrar elever utredningar på sina barn fast det är uppenbart att eleven behöver extra hjälp. Likaså så tror jag att fler romer faktsikt skulle gå ut skolan med det här systemet, idag är bortfallet stort i den gruppen.
    Jag skall leta efter infon om Finland, men det kan ta ett tag. Av dina förslag ser jag ett avskaffande av skolplikten som silverkulan som kan dräpa monstret, men svårt att se hur det skall gå till, politiskt.

    Jag kom också på den uppenbara lösningen som kan få sveriges skola från medel till topp på bara något år. Man lägger helt enkelt om undervisningen för att passa in på testens uplägg. Lite som vilket pucko som helst kan klara teoridelen till körkortsprovet om man harvar pärmarna med frågor 1000 gånger... Problemet löst, skolan är bra igen!  
  • OlleSQ

    Jo, att ta bort skolplikten är givetvis ett politiskt självmord även om när man pratat med sådana som är politiskt aktiva så har dom inte varit helt avisande utan tvärtom sett det som en rätt bra idé framförallt i kombination med skolbidrag så det blir en morot av det hela.

  • Edvina

    Som alltid med forskning så finns det en särskild studie som gjorts. Nu har jag inget närmare om den på rak arm men den finns att läsa på Skolverket. Hur som så har man i studien sett att barn som fått arbeta med grundläggande matte, no, språkmedvetet mm. Har bättre resultat i skolan senare därför att grunden är lagd. Man såg också att ju tidigare barnet började ju bättre var även resultatet. Men det lärandet ska givetvis ske på ett lekfullt och utforskande sätt genom traditionell Fsk-pedagogik.

  • Edvina

    Det är dock ett stort problem med enorma skillnader mellan förskolor. Där är givetvis en stor skillnad i personalens kompetens beroende på utbildning. Klart att lärarutbildad personal har bättre förutsättningar för att planera, genomföra och utvärdera en god ped. verksamhet!

  • garib

    Och var finns tiden att planera,dokumentera,observera   i förskolan och samtidigt uppmärksamma varje barn i dessa enorma barngrupper.Det hjälper inte hur utbildad du än är,när tiden inte finns att bedriva en bra verksamhet.Myndigheterna vet inte hur det ser ut på landets förskolor,de bara ålägger förskolan mer och mer administation,precis som i skolan.

  • Frida i det fria
    OlleSQ skrev 2012-07-03 18:00:06 följande:
    Generellt så presterar ju friskolor bättre än kommunala men samtidigt så ger dom fler för höga betyg. Dvs det är framförallt skolor med högpresterande elever som ger mest för höga betyg och de kommunala måste finnas då kommunerna inte kan lägga ner sina skolor pga att dom måste erbjuda plats för eleverna. Så nej, dom sämre skolorna kommer finnas kvar.
    Men sen kan man tänka vidare...hur stor roll spelar skolan i våra liv??? Man minns en del kunskap medan viss kunskap bara är "skit". Nu pratar jag om hur de var när jag gick i skolan, på 80-90-talet. Men det var ju mycket nyttigt man INTE fick lära sig.
  • Wilowa
    Frida i det fria skrev 2012-07-04 13:37:07 följande:
    Men sen kan man tänka vidare...hur stor roll spelar skolan i våra liv??? Man minns en del kunskap medan viss kunskap bara är "skit". Nu pratar jag om hur de var när jag gick i skolan, på 80-90-talet. Men det var ju mycket nyttigt man INTE fick lära sig.

    I och med den nya läroplan som kom för skolan förra året, så läggs vikten på att eleverna ska kunna säka till sig kunskap mer än att kunna själva kunskapen. De ska veta vilka ord de ska använda för att kunna söka osv.
  • alexs mamma
    Wilowa skrev 2012-07-04 14:26:39 följande:

    I och med den nya läroplan som kom för skolan förra året, så läggs vikten på att eleverna ska kunna säka till sig kunskap mer än att kunna själva kunskapen. De ska veta vilka ord de ska använda för att kunna söka osv.

    De lärare jag känner säger att det är precis tvärt om med den nya läroplanen kommer kraven på mer exakt kunskap kunskap som kan mätas oc lätt kontroleras. Det är tydligare preciserat och detlajstyrt i varje ämne vad som ska läras. Man hinner tyvärr inte kängre med det viktiga arbetet med värdegrunden och förhållningssätt all td går åt till ämneskunskapen...
  • Wilowa
    alexs mamma skrev 2012-07-04 22:21:52 följande:

    De lärare jag känner säger att det är precis tvärt om med den nya läroplanen kommer kraven på mer exakt kunskap kunskap som kan mätas oc lätt kontroleras. Det är tydligare preciserat och detlajstyrt i varje ämne vad som ska läras. Man hinner tyvärr inte kängre med det viktiga arbetet med värdegrunden och förhållningssätt all td går åt till ämneskunskapen...

    Jag jobbar inte längre i skolan, så jag har inte läst igenom den nya. Fast mina barns lärare sa att mina barn inte kommer få problem eftersom de har förmågan att tänka logiskt och se följder...eller vad det nu var de sa. Jag fattade det som att det inte är vktigt när Gustav Vasa föddes och dog, utan det är vikigare att de vet hur de ska söka efter fakta om den tidseran. De nya kraven ligger som jag fattade det i att de måste kunna de begrepp som har med historia att göra så de vet vad de ska söka efter. Att kunna rabbla utantillkunskaper som man gjorde förr har man inte längre nån nytta av. Fasty nån dag när jag fått bättre grepp om vår reviderade läroplan (förskolans alltså) så ska jag läsa skolans nya med...semesterlektyren kanske
  • IsDimma

    Jag har många äldre kollegor som först motsatte sig att det skulle in mer matte och naturkunskap redan i förskolan. Sen när dom insåg vad det innebär så säger dom att "det här har vi ju alltid gjort, vi har bara inte varit medvetna om att det är matte". Så mycket av det är ju att synliggöra det för oss själva, och för barnen framförallt vad som räknas till just matematik, att dom får med sig begreppen in i skolan och vet att det är matte, då blir ämnet inte lika skrämmande längre. Matte var tidigare något som barn (jag bland annat) inte insåg att jag redan kan, jag vet vad matte är redan, det är ju faktiskt inte bara räknesätten som är matte även om det var lätt att tro för bland annat min generation.

  • Loreena

    Pedagogiken omfattar ju så mycket. Att vara pedagog = att vara vägvisare. Det handlar om ett förhållningsätt till barnen snarare än regelrätt undervisning. Vilka syften man har kan ju vara olika beroende på aktivitet. Vid sångsamlingar kan syftet tex vara glädje, gemenskap och att skapa en språklig medvetenhet som är till hjälp både för barnets talutveckling och framtida läs- och skrivutveckling.
    Förskolan har inga uppnåendemål, utan bara strävansmål. De ska genom lek, rim och ramsor, samspel, genom att läsa böcker, drama, sagoberättande, estetisk verksamhet etc. ta tillvara barnens intressen, nyfikenhet, ge utmaningar och förbereda barnen så att de får det lättare när de väl börjar skolan sedan.

  • izado
    Frida i det fria skrev 2012-07-01 09:49:43 följande:
    Jag har funderat på varför det är så mycket prat om pedagogik ex på förskolan. Vad är syftet med pedagogiken? Är det för att barnen ska lära sig läsa och räkna tidigare? Det finns väl inget barn som inte klarar av det när de går i skolan sedan? Vad är syftet med att ett yngre barn kan det?
    Ett hett tips är att läsa lpfö98/10 som finns på skolverkets hemsida, där får du svar på allt du undrar.
  • Jeehao

    Jag gick till en tal pedagog när jag yngre för jag hade lite svårt att uttala vissa ord pga att jag inte kunde säga S ^^

  • Inorr02

    Det handlar ju att de varje barn och ge stöd till vaje barns intressen så det utvecklas samt att se till den lilla barnet som kompetent. Att vi som pedagoger ska stödja, uppmutra, väcka intressen hos vaje barn till att läsa sig vad so är matte mm vi som pedagoger ska erbjuda möjligheter och de verktyg som barnet behöver för att lyckas.

Svar på tråden Vad är syftet med pedagogiken i förskolan?