• Lilla bäret bu

Total SF tidigare.

Hej!
    När jag väntade min dotter så fick jag havandeskapsförgiftning när jag var fullgången och de valde att sätta igång mig direkt.
    Ingen igångsättning ville fungera men tillslut verkade allt sättas igång av sig självt. På ca 30 min så öppnade jag mig från 4cm till 9,5 och då kom krystvärkarna.
    När jag hållt på att krysta i ca 1,5 så sa de att hennes hjärtljud gick ner. Jag fick ju panik och kände att jag inte presterade och valde ju såklart att ta i för kung och fosterland.
    Jag gick sönder en liten bit (vilket jag inte märkte) och så valde de att klippa mig. Detta hjälpte tydligen inte för när de sa att jag inte skulle krysta så gjorde jag det ändå och fick då en total SF.
    Jag har inte haft några problem med besvär förutom veckorna efter förlossningen när jag hade en enorm tyngdkänsla och värk. Den har försvunnit med tiden men nu när jag väntar mitt andra barn (vecka 23) så har tyngden börjat komma igen och jag känner en svag ömhet i mellangården när jag t.ex. skall kissa.

Nu börjar tankarna gå till den kommande förlossningen.
    Jag vill inget hellre än att få en vaginalförlossning men jag ville ju samtidigt inte riskera en ny SF och möjliga bestående men.
    Bara för att jag inte fick men den här gången så innebär ju inte det att jag har lika tur nästa gång.

Kejsarsnitt känns samtdigt som att jag går miste om en förlossning. Jag älskade min förlossning med min dotter.

Nu undrar jag väl framför allt hur statistiken ser ut. Löper jag högre risk för en ny SF? Eller tvärt om?

Och att det börjat ömma osv nu... Vad kan det bero på?
    Är det ett tecken på något?

Tack på förhand.
    //Pernilla

Sfinkterruptur
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-01 13:04
    Oj, SF skall alltså vara = Sfinkterrruptur
  • Svar på tråden Total SF tidigare.
  • lena2012

Hej !
    Du  beskriver ändå  din längtan att  föda vaginalt.
    Om du inte hade några men efter förra läkningen  så är det inte så att man inte får föda vaginalt.
    Det viktiga är att  du   föder  i  en ställning  där barnmorskan har god möjlighet att hålla emot  sk perinealskydd.
    Du  ska inte föda på  förlossningspallen .
    Det finns en risk om du  brister att det sker i  samma  område  som förra gången .
    Dock  är det  ju  så  att du nu är omföderska  och vävnaden mer elastisk.
    Jag tycker att din MVC läkare ska göra en vaginal undersökning ochbedömma att  vävnaden inte är stram .
    Om det ser  bra ut finns inget hinder för vaginal förlossning.
    Hälsningar
    Lena

• Lilla bäret bu

Tack för ditt svar!
    Efter undersökning så visade det inte hinder för en vaginalförlossning.
    Hon höll emot och klippte men bebisen kom för fort helt enkelt.

Vi får hoppas att lillebror inte har lika bråttom och att jag kan hålla emot bättre den här gången.

Tack igen.

Svar på tråden Total SF tidigare.