• Anonym (???)

Jag vill flytta närmare pappan, men han vägrar godkänna flytt!

Har sett att det finns flera trådar i liknande ämne, men alla andra verkar handla om att flytta långt bort från pappan. Jag vill tvärtom flytta närmare pappan med vårt barn (vi har gv, jag är bf och han är uf varannan helg) men han vägrar skriva under papperna!

Till saken hör att vi inte ens bor i samma stad nuförtiden, för pappan flyttade typ 8 mil ganska snabbt efter separationen och nu tänkte jag flytta till en stad som dessutom ligger några mil närmare där pappan bor. Det finns bättre skolor och dagis i den staden jag vill flytta till, men pappan vill inte ens diskutera saken.

Jag behöver flytta för att flytta ihop med min nya pv och dessutom få lättare att hitta jobb! Vad ska jag göra? Jag vill inte bli tvingad att bo kvar där jag inte trivs och har svårt att få jobb

Får han verkligen vägra utan anledning mer än att han vill fortsätta bestämma över mig???

• Svar på tråden Jag vill flytta närmare pappan, men han vägrar godkänna flytt!
  • Anonym

Varför ännu en tråd om din situation?

Som du har fått veta i andra tråden så bestämmer han inte över dig, men var barnet ska bo har han rätt att vara med och bestämma.

Lite frågor ts: Har du bil, har han bil, hur långt skulle det bli mellan era boenden om du fick flytta med barnet? Vill pappan ha växelvis, eller kanske hela boendet?

• Anonym (???)

Vad pratar du om? Jag har bara skrivit den här tråden!

• Anonym

Vad är det för papper han måste skriva på?

• Anonym (.)
    Anonym skrev 2012-07-01 16:15:51 följande:
    Vad är det för papper han måste skriva på?

Förmodligen pappret från skattemyndigheten om var barnet ska folkbokföras. Har man gemensam vårdnad så måste en ändring av folkbokföringadress godkännas av båda föräldrarna.
  • Anonym
    Anonym (???) skrev 2012-07-01 15:24:20 följande:

Vad pratar du om? Jag har bara skrivit den här tråden!

Jag har svårt att tro att två användare kan ha exakt samma situation: www.familjeliv.se/Forum-4-377/m65506751.html

Varför inte läsa svaren i den tråden?
  • Anonym (.)
    Anonym skrev 2012-07-01 19:06:13 följande:
    Jag har svårt att tro att två användare kan ha exakt samma situation: www.familjeliv.se/Forum-4-377/m65506751.html

Varför inte läsa svaren i den tråden?

Oj, de var väldigt lika! Olika antal barn dock.
  • Anonym
    Anonym (.) skrev 2012-07-01 19:28:01 följande:
    Oj, de var väldigt lika! Olika antal barn dock.
    Antalet barn, kön på barn osv ljuger väl många om i trådar? Man vill ofta skydda sig från att bli igenkänd.

Som du ser i andra tråden så kan du inte flytta barnets folkbokföringsadress mot hans vilja utan att riskera att bli stämd och ha en stor risk att förlora boendet.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-07-01 20:29:16 följande:
    Antalet barn, kön på barn osv ljuger väl många om i trådar? Man vill ofta skydda sig från att bli igenkänd.

Som du ser i andra tråden så kan du inte flytta barnets folkbokföringsadress mot hans vilja utan att riskera att bli stämd och ha en stor risk att förlora boendet.

Tvivlar på att det är en risk i det här fallet, då Ts vill flytta närmare och dessutom pappan inte har boendet. Om man flyttar för att försvåra umgänge är en annan sak.

Ts flytta, men det kan finnas en risk att underhållet inte betalas ut under en kortare period.  
  • Anonym

TS: Du kan som sagt flytta ändå, men han är inte skyldig att betala underhåll förrän barnet då har skrivits över till samma adress som dig igen. Det som händer är att du får skicka in papprena utan hans underskrift, så kommer de skickas ut till honom för underskrift, och skriver han inte under då så kommer barnet skrivas över ändå, eftersom det faktiskt inte bor på den gamla adressen.

Och min närstående som varit i situationen fick hjälp av en advokat att driva in underhåll ändå. Vet inte om pappan egentligen varit tvungen att betala, men han gjorde det i alla fall (efter advokatens påstötningar...)

• Anonym
    sextiotalist skrev 2012-07-02 08:09:45 följande:
    Tvivlar på att det är en risk i det här fallet, då Ts vill flytta närmare och dessutom pappan inte har boendet. Om man flyttar för att försvåra umgänge är en annan sak.

Ts flytta, men det kan finnas en risk att underhållet inte betalas ut under en kortare period.  
    Umgänget kan kompliceras ändå, av att det blir svårare att använda allmänna kommunikationer, av att nya boendet ligger åt fel håll från arbete jämfört med det gamla, så det tar betydligt längre tid att hämta/lämna osv.
    Anonym skrev 2012-07-02 08:31:44 följande:
    TS: Du kan som sagt flytta ändå, men han är inte skyldig att betala underhåll förrän barnet då har skrivits över till samma adress som dig igen. Det som händer är att du får skicka in papprena utan hans underskrift, så kommer de skickas ut till honom för underskrift, och skriver han inte under då så kommer barnet skrivas över ändå, eftersom det faktiskt inte bor på den gamla adressen.

Och min närstående som varit i situationen fick hjälp av en advokat att driva in underhåll ändå. Vet inte om pappan egentligen varit tvungen att betala, men han gjorde det i alla fall (efter advokatens påstötningar...)
    Om ts flyttar mot den andra förälderns vilja kan det vara till ts nackdel om den andra föräldern stämmer om boendet. Att flytta barnets boende anses vara ett allvarligt övertramp gällande samarbete vid gemensam vårdnad.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-07-02 08:55:16 följande:
    Umgänget kan kompliceras ändå, av att det blir svårare att använda allmänna kommunikationer, av att nya boendet ligger åt fel håll från arbete jämfört med det gamla, så det tar betydligt längre tid att hämta/lämna osv.

Om ts flyttar mot den andra förälderns vilja kan det vara till ts nackdel om den andra föräldern stämmer om boendet. Att flytta barnets boende anses vara ett allvarligt övertramp gällande samarbete vid gemensam vårdnad.

Nåja, men om det nu inte är så att det blir försvårande, så är den saken utagerande

Och en person som sitter 8 mil (själv har flyttat) och tjurar och arbetar emot tror jag har mer att förlora. 

Det är en väldigt skillnad om en mamma eller pappa tar barnen och flyttar långt ifrån utan anledning och från den andra föräldern.     
  • Anonym (???)
    Anonym skrev 2012-07-02 08:55:16 följande:

Vi har bil båda två. UF jobbar på den orten jag flyttar till.

Du anser inte att det är övertramp att inte skriva under viktiga papper som rör vårt barn då?
  • Anonym
    Anonym (???) skrev 2012-07-02 22:10:24 följande:
    Vi har bil båda två. UF jobbar på den orten jag flyttar till.

Du anser inte att det är övertramp att inte skriva under viktiga papper som rör vårt barn då?
    Viktiga papper enligt dig, enligt pappan är barnets bästa att bo där barnet är trygg... Vem som har rätt och vem som har fel vet inte jag.
  • Anonym (???)
    Anonym skrev 2012-07-03 00:46:56 följande:
    Viktiga papper enligt dig, enligt pappan är barnets bästa att bo där barnet är trygg... Vem som har rätt och vem som har fel vet inte jag.
    Pappan har inte nämnt barnens trygghet som anledning, han har inte nämnt någon anledning alls trots flera påstötningar.
  • glad i livet

Pappan vill ju bara vara taskig mot dig. Se till att deras umgänge inte påverkas negativt och flytta närmare. Har du inga konstigheter i bagaget tror jag inte att en sån här flytt ligger dig i bagaget om du stäms av honom.

• Majlisen

Slå en pling till familjerätten och rådfråga om du känner dig osäker. Det är väl till barnets bästa att bo närmre pappa och att mamma har förmåga att försörja/ha jobb! Det borde funka att flytta ändå, men hör med familjerätten och ta deras råd, be dem anteckna att du varit i kontakt med dem också!

Svar på tråden Jag vill flytta närmare pappan, men han vägrar godkänna flytt!