• Anonym (orolig)

Bostadstillägg, får flytta in tidigare än räknat, hur gör jag då?

Jag har bostadstillägg och har skickat in mitt nya hyreskontrakt till FK. Men jag får flytta in tidigare, dvs nu om jag vill. Jag har betalat hyran på min lägenhet jag bor i nu givetvis, men jag vill gärna flytta in i min nya nu. Påverkar detta bostadstillägget nu? Jag behöver inte betala någon hyra i den nya förens den sista juli. Jag gör en adressändring också.

Vill inte göra några fel eller göra så att det blir krångel.
    Mvh
    Orolig.  

• Svar på tråden Bostadstillägg, får flytta in tidigare än räknat, hur gör jag då?
  • Försäkringskassan

Hej,
    Bostadstillägget skall betalas ut för den bostaden som du bor i från den 1:a i månaden, samt har en hyra för. D.v.s. bodde du i den gamla lägenheten den 1:a juli, och har betalat hyra för juli månad för den "gamla" bostaden så är det ditt nuvarande bostadstillägg som du skall behålla den 18/19 juli. Har du dock redan flyttat in i den nya bostaden igår eller tidigare så skall du söka bostadstillägg för den nya bostaden. Du säger dock att du inte betalar hyran för den förren i slutet av juli. Jag förmodar då att det du betalar då är för augusti månad? Om det är så, så betyder det att du inte batalar någon hyra för juli månad i den nya bostaden, och då kan du inte heller söka bostadstillägg för den bostaden för juli månad. Hälsningar, Isabelle handläggare

Svar på tråden Bostadstillägg, får flytta in tidigare än räknat, hur gör jag då?