Barnet pekade finger när jag sa hej. Social kompetens=överkurs?
Idag träffade jag en av grannarnas barn vid affären och sa hej. Till svar fick jag ett finger. Kreativt värre, och ärligt talat visste jag inte om jag skulle skratta eller bli förbannad först.
Men det sorgliga är att jag VET att det här beteendet kommer från hans mamma, som inte har särskilt bra social kompetens. Hon ignorerar oss allihop för något som hände för två år sedan ungefär. Hallå, get over it liksom... Det var ingen stor grej utan mer att våra barn blev osams och vi diskuterade och sen var det inget mer. Men det var alltså skäl nog att hålla på och fåna sig med att låtsas att man inte finns, under hela den tiden.
Barnen har dock varit ok, de har sagt hej och så, men nu är det alltså fuckfinger fram som gäller, av någon anledning?!
Jag bara undrar, hur ska det gå för dem i framtiden om de inte kan bete sig som vettiga människor?
Man måste verkligen inte älska alla, det tycker jag inte. Men man kan ju faktiskt vara såpass artig att man säger hej, även om man inte har ett intresse av att sitta och gagga över en fika med personen i fråga, eller är det jag som är gnällig nu?
MIN åsikt är i alla fall att mamman behöver lära sig folkvett, för att hennes barn ska få en chans att bete sig väl och få ett ok liv, för det är inte socialt accepterat att göra som de gör, och det kommer att sätta hinder i deras framtida väg, nästan garanterat.
Visst, det är väl egentligen inte min huvudvärk eftersom mina egna barn är vettiga och HAR social kompetens, men det oroar mig att fler och fler bara skiter i hur ungarna beter sig, jag vet många hem där ungarna styr med järnhand... det stör mig och det är i min värld helt jäkla otroligt att man som förälder kan tillåta något sånt.