• pyssli

PCO och sköldkörtelproblem

Hej!

Försöker skaffa barn sedan ett tag, men har fortfarande menscyklar på ca 100 dagar (om man nu kan kalla det cykel). Eftersom jag känt till att jag har PCO i säker tio år, tog jag kontakt med en gynekolog. Efter att ha tagit blodprover upptäckte läkaren att jag, förutom för höga nivåer av manliga könshormoner, också hade för låg nivå av sköldkörtelhormon. Tydligen påverkar det senare fertiliteten negativt.
    Knaprar nu sköldkörtelhormon och fick även ett preparat,Cortidexason, som ska påverka äggstockarna.

1. Är det någon annan av er som haft för lågt sköldkörtelhormon? Gick det bra att bli gravid när hormonnivåerna balanserats? 

2. Är det någon som har fått Cortidexason för att stimulera äggstockarna? Vet inte om läkemedlet heter Cortidexason i Sverige (bor själv i Tyskland), men den aktiva substansen heter Dexamethason.         

• Svar på tråden PCO och sköldkörtelproblem
  • isadora81
    pyssli skrev 2012-07-01 21:15:49 följande:
    Hej!

Försöker skaffa barn sedan ett tag, men har fortfarande menscyklar på ca 100 dagar (om man nu kan kalla det cykel). Eftersom jag känt till att jag har PCO i säker tio år, tog jag kontakt med en gynekolog. Efter att ha tagit blodprover upptäckte läkaren att jag, förutom för höga nivåer av manliga könshormoner, också hade för låg nivå av sköldkörtelhormon. Tydligen påverkar det senare fertiliteten negativt.
    Knaprar nu sköldkörtelhormon och fick även ett preparat,Cortidexason, som ska påverka äggstockarna.

1. Är det någon annan av er som haft för lågt sköldkörtelhormon? Gick det bra att bli gravid när hormonnivåerna balanserats? 

2. Är det någon som har fått Cortidexason för att stimulera äggstockarna? Vet inte om läkemedlet heter Cortidexason i Sverige (bor själv i Tyskland), men den aktiva substansen heter Dexamethason.         
    Hej hej!

Jag har också PCO och hypotyreos. Båda problemen uppdagades nu när vi vill skaffa barn. Jag har ännu inte lyckats få bukt med vare sig det ena eller det andra problemet och har heller inte lyckats plussa. :) Så jag antar att det inte var från mig du ville höra. Men jag har i alla fall samma problem som du.

Dexametason är ju kortison. Det var lite konstigt att du fick det. Här i Sverige verkar det inte som om doktorerna vill skriva ut det.       
  • Jennie1987

Här är en till med pco och jag föddes utan sköldkörtel, så som ni förstår har jag vääldigt låga värden.
    Jag har medicinerats med Levaxin sen jag var 6 dagar gammal.
    Just nu äter jag 150 mg/dag och mår (äntligen!) bra.
    Dock har jag ett alldeles för högt värde, och det påverkar sannolikt min fertilitet negativt.
    Min gyn tyckte ändå att jag kunde fortsätta med denna dosen över sommaren, då vi ändå har sommaruppehåll från behandlingar. Men inför insemination i augusti behöver jag säkerligen sänka dosen till 125 mg.

Konstigt nog mår jag mycket, mycket bättre när jag tar dosen 150! Och det hjälper mig också att gå ner i vikt, med 125 mg står jag helt still :/ Blir rätt jobbigt i längden då jag har en del kilon som måste bort!

Tyvärr kan jag inte ge dig svar på dina frågor, men du är ialla fall inte ensam :)
    Hoppas att de får ordning på dina doser osv så ni lyckas bli gravida!               

Svar på tråden PCO och sköldkörtelproblem